הקידוח הפיננסי הלא שקוף של ישראמקו: הפסידה 38 מיליון שקל ברבעון השלישי

מהדו"ח של ישראמקו לא ניתן לדעת למה הפסידה * כ-60% מהסכום כבר חזר כנראה לקופתה עקב התיקון בשוק האג"ח, אך השקיפות הנמוכה שלה לא מאפשרת למשקיעים לדעת גם את זה

דו"חותיה הכספיים של השותפות ישראמקו , לא מקבלים בדרך-כלל חשיפה בתקשורת הפיננסית. למרות שהחברה מנסה כבר שנים את מזלה בתחום קידוחי הנפט והגז, גילויים מרעישים טרם נרשמו ובינתיים מסתפקים המשקיעים בצפייה מורטת עצבים לקידוח 'תמר' שצפוי לצאת לדרך בתחילת 2008.

מצד שני, ישראמקו ייצרה לאורך השנים האחרונות רווחיות נאה הודות לניהול מוצלח של קופת המזומנים הגדולה שלה, שהושקעה באפיקים השונים והניבה לה רווחים של עשרות מיליוני שקלים בשנה. אבל מדי פעם מגיע רבעון קשה בשוק ההון, כפי שקרה ברבעון השלישי של השנה, והתוצאות, איך לומר בעדינות, כואבות. ישראמקו רשמה ברבעון השלישי הפסד כבד של 38.2 מיליון שקל, שנבע כולו מתיק ההשקעות שלה. בסיכום תשעת החודשים נותר המאזן של ישראמקו חיובי, והיא ייצרה רווח נקי של 23 מיליון שקלים, אך ההפסד הכבד ברבעון השלישי מחק מעל למחצית מהרווח שהשיגה החברה בחצי הראשון של השנה.

קריאה של כל הדו"ח הרבעוני של ישראמקו, לא סיפקה תשובות לגבי מקור ההפסד. דהיינו האם הוא נבע מהשקעה כושלת במניות, אג"ח קונצרניות, אגרות חוב ממשלתיות, אופציות, סטרקצ'רים או כל מכשיר פיננסי אחר. החברה פשוט העדיפה להסתפק בשורה לקונית אחת המציינת כי ההפסדים נבעו מהשקעות בניירות ערך סחירים. זהו. בלי תירוצים ובלי הסברים.

זה המקום לציין כי גם בדו"ח הרבעון השני של ישראמקו שבו נרשמו רווחים גבוהים במיוחד מהשקעות, לא פירטה החברה את מבנה תיק ההשקעות שלה, אבל כשמרווחים כידוע אף אחד לא שואל יותר מדי שאלות. כשמפסידים זה כבר סיפור אחר לגמרי, במיוחד לאור העובדה שמקובל בקרב חברות ציבוריות להתריע בפני המשקיעים על אירועים מסוג זה באמצעות פרסום "אזהרת רווח".

למרות שעיקר פעילותה של ישראמקו מתמקדת במקטע הפיננסי ובניהול הכספים שלה, ומכיוון שזהו מקור הרווחים המרכזי והכמעט בלעדי של החברה, קשה להתעלם מחוסר הפרופורציה בדיווחי החברה בדו"ח הרבעוני שלה. מגזר חיפושי הנפט זוכה להרחבה ייתרה, ולסיקור מפורט מצדה של החברה, בעוד שהמגזר הפיננסי שאחראי לעיקר תוצאותיה הכספיות של החברה זוכה לכמה שורות לקוניות, שלא ניתן להסיק מהן כמעט דבר לגבי אופי פעילותה הפיננסי של החברה.

כל מה שנותר לעשות הוא לנחש. בדו"חותיה השנתיים של ישראמקו היא דווקא מפרטת את מבנה תיק ההשקעות שלה, ושם היא מציינת כי היקף הנכסים של החברה שעמד על 586 מיליון שקל, ורובו מושקע בניירות ערך סחירים, התפלג באופן הבא: 322 מיליון שקל באג"ח קונצרניות, 98 מיליון שקל באג"ח להמרה, 119 מיליון שקל במניות ואופציות, והיתרה במזומן וביחידות השתתפות.

במהלך הרבעון השלישי של השנה סבלו האג"ח הקונצרניות מירידות שערים חדות על רקע משבר האשראי העולמי, קריסת חפציבה ומתמחור יתר של אג"ח בעבר שתיקנו את שעריהן כלפי מטה. גם שוק המניות סבל מירידות שערים במהלך הרבעון השלישי, על רקע אותן סיבות, אך בסיכום רבעוני רשמו הן המדדים המרכזיים והן מדד האג"ח הקונצרניות עליות שערים מתונות.

ניתוח מושכל לגבי הגורם שהיווה את מקור ההפסד העיקרי של החברה, מצביע על אג"ח קונצרניות שגם בשנת 2005 וגם בשנת 2006 היוו מעל למחצית מתיק ההשקעות של החברה, וביחד עם ההשקעה במניות ואופציות היוו מעל לשני שליש מהתיק. גורמים בשוק ההון העריכו היום כי ההפסד הגדול שרשמה ישראמקו ברבעון השלישי מיוחס בעיקר להשקעה באג"ח קונצרניות מתחום הנדל"ן שאינן מדורגות, ואשר סבלו מירידות שערים חדות במהלך הרבעון השלישי.

עוד ציינו הגורמים כי עקב העובדה שישראמקו לא מימשה את ההשקעות, סביר להניח כי 50%-60% מההפסד שנותר ברבעון השלישי כבר חזר בעקבות עליות השערים, הן בשוק האג"ח הקונצרני והן בשוק המניות. גורם נוסף העריך היום כי חלק מההפסד של החברה ברבעון מיוחס לעסקת הקדמה לרכישת דולרים שנועדה למטרות הגנה, בשל קידוח שמבצעת החברה בארה"ב, ולא למטרות ספקולטיביות. במקרה שבו מדובר בחברה רגילה, עסקה שכזו לא מחייבת הפרשה בדו"חות הכספיים, אך מכיוון שמדובר בשותפות ולא בחברה רגילה, נאלצה החברה להפריש כמה מיליוני שקלים ברבעון גם בשל גורם זה.

נכון לסוף הרבעון השלישי ניהלה ישראמקו מזומנים וניירות ערך סחירים בהיקף כולל של 572.6 מיליון שקל. היא התחילה את הרבעון עם נכסים נזילים בהיקף כולל של 610 מיליון שקל. במילים אחרות החברה מחקה ברבעון אחד 6.2% מהתיק הנזיל שלה.