מיליארד ומשהו סינים מנפחים בועה

חיים ונציה, מנכ"ל פרוקסימה ניהול השקעות, בטיפים למשקיעים

הסינים הם עם מוגבל; לא מוגבל ביכולותיו, כמובן, אלא בשיטת המשטר. יש להם, לסינים, מגבלות על הוצאת הכספים, מגבלות בהשקעות, מגבלות בחופש הדיבור וכמובן גם מגבלות בילודה. לא בדיוק דמוקרטיה מערבית מתקדמת.

בדבר אחד, מתברר שהסינים אינם מוגבלים - בניפוח שווי של חברות סיניות. כאן הסינים דווקא אלופים. חמש מהחברות הגדולות ביותר בעולם לפי שווי שוק הן חברות סיניות, הנסחרות בשוק הסיני.

לסינים, המוגבלים בהשקעה בבורסה אחת בלבד (בורסת A של שנחאי), יש תיאבון בלתי מסופק למניות. התיאבון הזה נובע מכך שהחלופות להשקעה עבור סינים כמעט לא קיימות. שוק אג"ח בסין אינו מפותח והחלופה של השקעה בפיקדונות בבנק אינה אטרקטיבית, כאשר האינפלציה בסין נושקת כבר ל-6% (לאחר 17% עלייה במחירי המזון).

בורסת A בשנחאי היא בורסה למשקיעים סינים בלבד וזו גם הבורסה היחידה שבה המשקיעים הסינים יכולים להשקיע. המגבלות האלו יוצרות שוק סגור, עם היצע מוגבל וביקוש ענק (יותר ממיליארד סינים, זוכרים?) זהו בדיוק המתכון ליצירת בועה. ולא סתם בועה, אלא בועה מפוארת, עם מחירים ששוברים שיאים עולמיים כל פעם מחדש.

השיא האחרון שכבשה הבורסה של שנחאי היה השיא של החברה בעלת שווי השוק הגבוה בעולם. המשקיעים הסינים הסכימו לקנות מניות של חברת הנפט הסינית פטרו-צ'ינה במחיר של 6 דולר למניה, המייצג שווי שוק פנטסטי של 1.1 טריליון (מיליון מיליונים) דולר.

אותן המניות בדיוק נסחרו בבורסה של ניו יורק במחיר צנוע, השווה ל-2.5 דולר, או 366 מיליארד דולר במונחי שווי שוק. זה רק קצת פחות מהחברה בעלת שווי השוק שהיה הכי גבוה עד לא מזמן, אקסון-מוביל, עם שווי שוק של 488 מיליארד דולר.

כמובן שהמגבלות המוטלות על הסינים ועל שוק המניות הסיני לא מאפשרות לבצע פעולת ארביטראז' (קנייה בשוק אחד ומכירה בשוק אחר), וכך יכולים הסינים לנפח לעצמם את שוק המניות שלהם כאוות נפשם.

לכל החוששים מהתפוצצות הבועה הסינית, קבלו כמה מלות הרגעה. השוק הסיני מנופח והבועה הסינית תתפוצץ, זה ברור. אבל, ההשפעה על שאר הבורסות בעולם לא תהיה גדולה מידי.

המחירים בבורסה של סין גבוהים, אבל בבורסות אחרות שבהן נסחרות מניות סיניות גם כן, לא מקבלים את התמחור הסיני הנדיב. המניות הסיניות מקבלות מחירים הרבה יותר מציאותיים ונמוכים בעשרות אחוזים בשווקים של הונג קונג ובניו יורק.

מניות

החשש ממיתון בארה"ב מלווה אותנו כבר שנים ומפיל את הבורסות בעולם בכל פעם שנראה כי "הנה זה בא". הבורסה בתל אביב מתרשמת פחות מהחששות האלה. בישראל, עם שלל הנתונים המרשימים של הכלכלה, נותנים כבוד לחששות העולמיים, אך לא יותר מכך.

הבורסה בישראל מראה סימנים שהיא רוצה ויכולה להמשיך לעלות. החשש כי משבר הסאב פריים יתפתח למשבר אשראי שיפיל את השווקים, מתומחר כבר לתוך מחירי המניות.

המלצתנו:

לנצל את הירידות כדי להגדיל אחזקות, בעיקר במניות כבדות.

סולידי שקלי

כל מי שיבקר במכולת וישוחח עם הקופאים, יגלה שהאינפלציה בישראל גבוהה לאין ערוך מזו המשתקפת במדד המחירים לצרכן. עליית מחירי הסחורות בעולם מעלה איתה גם את המחירים של מוצרי המזון ורק השקל החזק מצליח למתן את העלייה במחירים.

במצב כזה, כדאי להגדיל פוזיציה באג"חים הצמודים, המגלמים אינפלציה של כ-2%, על חשבון האפיקים השקליים.

המלצתנו:

להגדיל את הרכיב הצמוד ולהקטין מח"מ באגרות חוב מסוג שחר.

מט"ח

הבנק הפדרלי מתאמץ לשדר מסר שאין שום סיכוי שתהליך הורדת הריבית על הדולר יימשך. אז מה? בסופו של דבר, ייאלץ הנגיד להיענות לציפיות של השוק ולא בטוח כלל שהוא יצליח גם לנהל את הציפיות האלו. בכל מקרה, הריבית על הדולר יכולה עכשיו רק לרדת ולכן המטבע האמריקאי לא יכול לעלות בזמן הקרוב.

המלצתנו:

להמשיך והחזיק פוזיציה נמוכה בדולר.

תיקים

הסתייגות:

אין לראות בדף זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.