4 בלשים וקצין משטרה בכיר החליטו לסגור חשבון עם עבריין: הטמינו מטעני חבלה מתחת למכוניתו ועל אדן החלון של אחיינו; המפכ"ל: "לא אקים ועדת חקירה"

(עדכונים שוטפים) - חמשת השוטרים, בהם קצין בדרגת רב-פקד, פעלו נגד ראש ארגון הפשע בנהריה, מיכאל מור * לפי החשד, המניע היה נקמה על זריקת רימוני יד על בתי שוטרים * העונש המקסימלי לו צפויים החשודים - 15 שנות מאסר * מח"ש: השוטרים אימצו נורמות של ארגון פשיעה

אחרי הזעזוע שבדו"ח זיילר, המשטרה עומדת בפני זעזוז נוסף. היום (ה') הותר לפרסום כי 5 שוטרים, בהם קצין בדרגת רב-פקד, ואזרח, מואשמים כי "הפכו" לכנופיה שפעלה בשיטות עברייניות כנקמה על השלכת רימונים לבתי שוטרים. על-פי החשד, הם הטמינו אשתקד שני מטעני חבלה מתחת למכונית של העבריין מיכאל (מיכה) מור, ראש ארגון פשיעה בנהריה, ועל אדן החלון של אחיינו, רפי בן-שלום.

מפכ"ל משטרת ישראל, רב-ניצב דודי כהן, התייצב היום במסיבת עיתונאים ואמר: "אין לי שום כוונה להקים ועדות חקירה עקב האירוע. קצתי בוועדות".

רק תפקידיהם של העצורים מותרים לפרסום. מדובר ברכז מודיעין במשטרת עכו, בלש בימ"ר גליל, רכז מודיעין בימ"ר וקצין איסוף בימ"ר (כיום ראש מגמת מודיעין במלמ"ש). מעצרם של החשודים הוארך עד הודעה חדשה.

המפכ"ל גינה את התנהגות השוטרים, אך אמר כי מדובר בהתארגנות מקומית. "אני רואה בחומרה רבה אירוע מסוג זה", אמר המפכ"ל. "השוטרים פעלו בניגוד מוחלט לתפקידם, לנורמות ההתנהגות ולכל מה ששוטר חונך עליו. אני בטוח שימוצה עמם הדין והם לא ישרתו במשטרה". לדבריו, המשטרה לא תסייע משפטית לחמשת השוטרים החשודים, אך הם קיבלו סיוע הגנתי סביבם וסביב בתיהם.

בשנים האחרונות אירעו כמה מקרים של השלכת רימונים ופיצוץ מטעני חבלה בנהריה, בין היתר ליד ביתו של ראש העיר, ג'קי סבג, וליד ביתו של אחד הבלשים שנעצרו, ימים ספורים לפני ביצוע המעשים המיוחסים לשוטרים. כמו כן, נורה טיל לאו על משטרת נהריה, המקרה היחיד שפוענח.

השוטרים ביצעו את המעשה כנקמה על השלכת רימונים לעבר בתי שוטרים בעיר, מתוך רצון "להפגין שרירים" נגד ארגון הפשיעה שחקרו ובעקבות טענותיהם כי גורמים בארגון איימו עליהם. מה ששבר את גב הגמל, מבחינתם, היה רימון שהושלך לביתו של הבלש העצור מהימ"ר.

לאחר המקרה התכנסו החשודים בקפה "ארומה" בעיר ודנו כיצד לנקום במשליכי הרימון. הפגישה השנייה התקיימה בדירת מסתור באכסניה בראש הנקרה, שהבלש הועבר אליה. כל משתתפי הפגישה הסכימו שיש לנקום, וחלקם הציעו להשליך רימוני רסס על בתי העבריינים. בהמשך סוכם על מטעני צינור.

היום הוגש בבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום המייחס לחשודים עבירות של ייצור נשק, נשיאה והובלה של נשק שלא כדין, הפרת אמונים והיזק בחומר נפיץ שהיה בו כדי לסכן חיי אדם באופן ממשי. העונש המקסימלי על העבירות הוא 15 שנות מאסר.

אחד השוטרים חתם על הסכם עד מדינה, שבמסגרתו נקבע כי ירצה שישה חודשי עבודות שירות. בעקבות עדותו, הודו שוטר נוסף והאזרח בביצוע המעשה. שלושת השוטרים הנוספים, בהם הקצין, עדיין מכחישים את מעורבותם.

סגן מנהל מח"ש, שלמה (מומי) למברגר, אמר כי מדובר ב"אנשי משטרה שאימצו שיטות של ארגוני פשיעה. קבוצת שוטרים חברה יחד כתא מחתרתי. זו אחת התופעות החמורות ביותר שמח"ש נתקלה בה, מאז הקמתה לפני 15 שנה".

למברגר ציין כי "הנאשמים הגיעו למסקנה כי הנחת מטעני חבלה היא הדרך היעילה והנכונה מבחינתם לפעול נגד אותם עבריינים". לדבריו, הוא צופה שהנאשמים יטענו שנאלצו לנקוט צעדים אלה בשל התנהגותם שלוחת הרסן של העבריינים, וחוסר יכולתם לפעול באמצעים כשרים נגדם.

עם זאת, הבהיר למברגר כי אין מקום להתמודד עם עבריינים בדרכים לא חוקיות. "הם ינסו לצבוע בגוונים של אפור את המעשה. גם אנחנו וגם המשטרה רואים אם פעילות הנאשמים בגוון שחור משחור. כל התירוצים וההסברים על קושי להתמודד עם העבריינים בדרכים אחרות - אין לה כל מקום, בעיקר לא אצל אנשים האמונים על שמירת החוק". לדברי למברגר, המשטרה היא שמסרה את המידע הראשוני בפרשה, שלפיו שוטרים הם שהניחו את המטענים. המידע נקב בשמותיהם של שלושה.

חמשת השוטרים משרתים בתחנות נהריה ועכו במערך המודיעין והבילוש במחוזי הצפוני, אך לא באותה יחידה. האזרח, תושב הצפון, שעוסק בפירוטכניקה וזיקוקים, חשוד שסיפק להתארגנות אבק שריפה וכדוריות והדריך אותם. החשודים נעצרו בחודשים האחרונים. ביום שישי האחרון חלה תפנית בחקירה, לאחר שאחד השוטרים החשודים חתם על הסכם עד מדינה והפליל את יתר המעורבים.

מחומר החקירה עולה כי כ-22 באוקטובר 2006, ב-3:00 לפנות בוקר, נפגשו החשודים ביער יחיעם, הסוו את המספרי מכוניותיהם וחימשו את המטענים. מדובר במטעני צינור שהכילו רסס, אבק שריפה ומנגנון השהיה מתוחכם.

מהיער יצאו שתי חוליות - שני שוטרים יצאו לביתו של מור והטמינו את המטען מתחת לרכבו מסוג ב.מ.וו; ושלושה שוטרים נוספים, בהם הקצין, הניחו את המטען על אדן החלון של אחיינו. מיד לאחר מכן חזרו החשודים לבתיהם. המטען מתחת לרכבו של מור לא התפוצץ בשל תקלה, ואילו המטען על אדן החלון התפוצץ וגרם נזק לדירה.

כמה מבין החשודים הוקפצו כעבור שעות אחדות למקום הפיצוץ, כדי ליטול חלק בצוותי החקירה שהוקמו לאחר הפיצוץ. בשלב זה עדיין אסור לפרסם את שמותיהם של הנאשמים בפרשה, מחשש לחייהם.

לדברי אלכס אור, ראש זרוע החשיפה במח"ש, מדובר באחת החקירות המסובכות ביותר שביצעה המחלקה, כיוון שהחשודים עצמם מודעים לשיטות החקירה שמבצעת המשטרה.

השופט רון שפירא האריך את המעצר כאמור עד להודעה חדשה, וקבע דיון ב-28 בנובמבר. הפרשה נחשפה כעת, בעיקר משום שבית המשפט סירב להמשיך ולהאריך את מעצרם של החשודים. סניגוריהם של החשודים, עוה"ד אלי סבן, משה שרמן, דוד יפתח, ראובן בר-חיים, טומי נדשי, יאיר נדשי ואהוד כספי, לא התנגדו להארכת המעצר וביקשו זמן כדי ללמוד את התיק.