חי בסרט מצויר

סיינפלד - האיש שיודע לזהות טרנדים ולהכות בהם בדיוק בזמן, ידע גם הפעם לאיזה ז'אנר להיכנס. שלושה מתוך עשרת שוברי הקופות הגדולים בשנת 2006, שהיו סרטי אנימציה, גרפו יחד כ-640 מיליון דולר ועד סוף 2007 צפוי הז'אנר הזה להכניס לא פחות מ-800 מיליון דולר.

80 מיליון דולר השתלשלו בשבועיים האחרונים לכיסיהם של מפיקי הסרטBee Movie. ג'רי סיינפלד הוא אמנם כוכב ראשי בסרט, אבל ההצלחה היא בעיקר בזכותו קולו, שכן מדובר בסרט מצויר, או בשמו המקצועי יותר - סרט אנימציה. השינוי הוא לא רק בטרמינולוגיה; הסרטים המצוירים עולים כיתה. כבר לא מדובר רק בעלילות קצרות ומשעשעות של מיקי מאוס או דונלד דק, שמבדרות את הילדים בתוכניות הטלוויזיה של שבת בבוקר אלא בדבר החם ביותר בתעשיית הקולנוע בימים אלה.

Bee Movie לא לבד. שלושה מתוך עשרת שוברי הקופות הגדולים בשנת 2006 היו סרטי אנימציה (מכוניות, תזיזו ת'רגליים ועידן הקרח 2), והם גרפו יחד כ 640 מליון דולר. בשנת 2007 מצבם של סרטי האנימציה רק השתפר, כשעל-פי הצפוי, עד סוף השנה ארבעה סרטים מתוך העשרת שוברי הקופות: שרק 3, הסימפסונים, רטטוי ו-Bee Movie יגרפו יחד לא פחות מ 800 מליון דולר (!).

ב-100 השנים הראשונות לקיומו של הקולנוע הייתה האנימציה האח החורג של הקולנוע. היא הסתפקה בשתי נישות קטנות - סרטונים קצרים של מיקי מאוס, טום וג'רי ודומיהם, ומעט סרטי קולנוע גדולים מבית היוצר של דיסני ופיקסר. שימוש באנימציה בסרטים רגילים, כפי שנעשה למשל ב"מארי פופינס" היה נדיר ביותר. הקולנוע התלהב אז בעיקר מהיכולת לייצר אפקטים מיוחדים בעזרת פעלולנים, פיצוצים חיים ותעלולי מצלמה. השינוי הגדול הגיע עם המהפכה הדיגיטאלית. מהפכת האינטרנט ותקשורת הנתונים בסלולר, הפכו האנימציה מאח חורג, לילד שווה זכויות, ואט אט היא עושה סימנים שהיא הופכת לאח הבוגר במשפחת הקולנוע והטלוויזיה.

הסימפסונים היו הראשונים לסמן את השינוי בתחום הטלוויזיה. מה שהיה לפני 19 שנה תופעה ייחודית וחדשנית, הפך היום ללב המיינסטרים, וגרף למפיקים ששה מליארד (!) דולר. חביבת הילדים דורה, שפרק בה מופק בכחצי מיליון דולר, הכניסה לערוץ ניקלודיאון ארבעה מיליארד דולר. כל הפריים-טיים של רשת פוקס האמריקנית בימי ראשון בערב, מתוכנן להיות מורכב מסדרות אנימציה. ערוצי טלוויזיה כמו קומדי סנטרל, מבוססים על אמנות זו. תעשיית משחקי המחשב, העשויה כולה על אנימציה, גייסה לשורותיה את גדולי הקולנוענים כמו סטיבן ספילברג ולוקס ג'קסון, והיא היום תעשייה גדולה יותר מתעשיית הקולנוע. הצורך בהתאמות מיוחדות של תוכניות לשידור בפורטלים הסלולריים של הדור השלישי, הפך את האנימציה לאפשרות המועדפת גם בפלטפורמה הזאת. סדרת הפרודיה המצוירת "בוש הקטן" שהופקה עבור מכשירים סלולריים, הורחבה משם לטלוויזיה ושברה שיאי רייטינג. תוכנות פשוטות יחסית, מתאימות את הסרטונים לכל מידה שהגוף המשדר חפץ בה. הגלובליזציה תרמה את שלה, שכן האנימציה היא המדיה הקלה ביותר לדיבוב, ולכן מאפשרת ייצוא קל של סרטים ממדינה אחת לאחרת (דורה נמכרה כבר ל- 74 מדינות בעולם).

אם האפקטים המיוחדים של הקולנוע סיפקו את הכמיהה של הצופים למשהו חדשני ושונה לפני 20 שנה, היום האנימציה לוקחת אותנו כמה צעדים קדימה. תוכנות חדשות, יוצרים חדשים ורעיונות חדשים, הופכים את העולם הזה למקום מרתק שבו אפילו השמיים אינם הגבול.

הכותב הוא אורי שנער, מנכ"ל קשת לשעבר ויו"ר מיזם האנימציה הבינלאומי - אניבום בהווה.