מורים - אל תתפשרו

כדי שנזכה לראות מורים טובים במוסדות החינוך, צריכים להתקיים מספר תנאים

מערכת החינוך בשפל חסר תקדים. המאבק לשינוי פני החינוך ישראל, הינו חברתי-לאומי וצריך להטריד כל אזרח בישראל. תלמידים מושבתים מלימודיהם מזה 43 ימים, שיגרת חייהם הופרה והתהפכה. המשק פועל כבשגרה, הצמיחה ממשיכה, דירוג האשראי עולה והצהלה והרוגע שורים במשרדי האוצר. למי איכפת שבני נוער ישנים ביום ומשוטטים ברחובות ובאינטרנט באין מפריע? העיקר שהמשק פועל, החשמל זורם ובנמלים פורקים סחורה. בני הנוער משועממים וחסרי מנוח ומחפשים ריגושים ועיסוקים. כך מידרדרים לעישון, סמים ולאלימות. הנזק הנגרם בעטיה של השביתה אצל בני נוער רבים, הינו בלתי הפיך.

למען הסר ספק, עמדתי הינה חד משמעית לצד המורים ותביעותיהם. אין זה מאבק לשיפור שכרו של מורה זה או אחר. קיים צורך מוחשי לשינוי פני מערכת החינוך בכמה היבטים בו זמנית. כל פיתרון ופשרה לגבי היבט אחד, לא יסייעו ולא יביאו לשינוי ולמהפכה הנדרשים. לפיכך, אל למורים להתפשר.

מערכת חינוך טובה מתקיימת בזכות איכות כוח האדם שבה, קרי מורים טובים ומקצוענים. כדי שנזכה לראותם בין כותלי מוסדות החינוך, צריכים להתקיים מספר תנאים: 1. שכר ראוי המכבד ומספק את בעליו. רק כאשר בחדרי המורים נמצא 51% מורים גברים, נדע שהצלחנו. לא רק משום האיזון הנדרש, אלא כי בזכות המסר, כי משכורת מורה אינה משכורת שנייה. 2. סביבת עבודה מקצועית ראויה ומכובדת, קרי- שולחן וכיסא, מחשב ומזגן, על מנת לאפשר קיומן של שיחות אישיות עם תלמיד או הורה. הדברים שהינם מנת חלקם של פקיד זוטר בבנק, ראוי עוד יותר שיהיה למורה בישראל. 3. משרת המורה חייבת לגדול ולכלול גם שעות שהייה בבית הספר, על מנת שמורה יוכל להקדיש זמן אישי לטיפול בבעיות למידה, בבעיות התנהגות ומשמעת, ובהשתלמויות ובהתמקצעות. כיום, בצוק העתים, לא מתקיים שיח חינוכי והקניית ערכים. 4. כיתות קטנות ולא צפופות, על מנת לאפשר זמינות, נגישות ואינטראקציה גבוהה בין המורה לתלמידיו. כך ניתן יהיה לטפל מיידית בכל בעיה, לקות למידה או חוסר הבנה המתעוררים אצל התלמיד. בכיתות גדולות וצפופות (עד 40 תלמידים) כפי הנהוג היום, מתקיימת אווירה של חוסר סבלנות, אלימות, הזנחת השוליים ועיסוק מתמיד בבעיו ת משמעת. הזמן הנותר להוראה נטו על פי כל המחקרים הינו 40% בלבד. בהצעת חוק שהגשתי לאחרונה, יצרתי מתווה תהליכי ומדורג לפיו בכל שנה נקטין בתלמיד אחד את מקסימום התלמידים בכיתה, עד שנתייצב על 32 תלמידים בבתי הספר העל יסודיים, ו-28 תלמידים בבתי הספר היסודיים. 5. המהפכה חייבת להתחיל בגיל הרך. יש לבנות כיתות גן וכיתות א'-ב' בהיקף מקסימלי של 28 תלמידים. אלו הגילאים הקריטיים בהם מפנימים את יסודות השפה, הרגלי הלמידה ומיומנויות היסוד.

רק כאשר יתמלאו חמשת התנאים הללו במלואם, נוכל להציב את מקצוע ההוראה במעמד גבוה, מבוקש, ואטרקטיבי. נוכל להעלות את דרישות סף הקבלה, לאפשר פרישה מכובדת למורים השחוקים ולבחור את הטובים ביותר להוראה. רק אז תתקיים המשוואה : מורה טוב = תלמיד טוב = חברה טובה = כלכלה טובה = ביטחון אישי, חברתי ולאומי.

הכותבת היא חברת כנסת מטעם "קדימה" ויו"ר שדולת החינוך, שימשה בעבר כמנכ"לית משרד החינוך.