רוני בר-און: הרפורמה בחינוך תהיה תקפה ללא כל קשר להחלטת בית הדין; שכר המורים יועלה ב-8.5%

שרת החינוך, יולי תמיר, אמרה בישיבת הממשלה כי מערכת החינוך במדינת ישראל החלה ברפורמה משמעותית בבתי-הספר, היסודיים שתוביל לשיפור וחיזוק מעמד המורה * אולמרט: "אני קורא קריאה נרגשת למורים: ממשלת ישראל אינה רוצה לנצח אתכם"

שר האוצר, רוני בר-און, אמר היום בישיבת הממשלה כי הואיל וממשלת ישראל רואה בקידום החינוך בישראל יעד לאומי ושמה לה למטרה לקדם ולהעצים את מערכת החינוך בישראל, הצהרתו והצהרת שרת החינוך שעוגנה כהחלטת ממשלה, תהיה תקפה ללא כל קשר להחלטת בית הדין, ככל שתהיה, בעניין הצווים.

שרת החינוך, יולי תמיר, אמרה כי מערכת החינוך במדינת ישראל החלה ברפורמה משמעותית בבתי הספר היסודיים שתוביל לשיפור וחיזוק מעמד המורה. ממשלת ישראל הקצתה משאבים ניכרים לטובת הרפורמה והחלטת הממשלה מהיום מהווה נדבך שיוביל לשיפור אמיתי במערכת החינוך.

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אמר בסיום הדיון: "אני קורא קריאה נרגשת למורים. ממשלת ישראל אינה רוצה לנצח אתכם, אנו מתחייבים להעלות את שכרכם באופן משמעותי, כפי שעולה מהחלטת הממשלה. אנו רוצים להביא לשיפור החינוך בישראל אך קודם כל עליכם להפסיק את השביתה".


להלן הצעת השרים שהוצגה בפני חברי הממשלה וקיבלה תוקף של החלטת ממשלה:

1. להקצות, במהלך שנת 2008, 100 מיליון שקל לבסיס תקציב משרד החינוך לשם הוספת שעות לימוד למערכת החינוך.

2. להורות את שר האוצר ואת שרת החינוך להגיש לממשלה, בתוך 75 ימים, תוכנית רב-שנתית לצמצום מספר התלמידים בכיתה, להוספת שעות לימוד למערכת החינוך ולפיצול כיתות לימוד. התקציב לתוכנית זו, יבחן, על פי הצהרת שר האוצר, לאחר אישור בכנסת של חוק התקציב לשנת הכספים 2008, התשס"ח-2008, בכפוף למגבלות התקציב. הודעה על ביצוע סעיף זה תימסר לממשלה בנפרד.

3. להקצות באופן מדורג, במהלך השנים 2013-2008, תוספות תקציב למשרד החינוך, וכן לייעד משאבים שיגיעו בהבשלה מלאה (שנת התקציב 2013) לסך כולל של 5 מיליארד שקל בבסיס תקציב משרד החינוך, לצורך יישום רפורמה במערכת החינוך ובכלל זה לשיפור שכרם של כלל עובדי ההוראה במערכת החינוך. לאמץ את הצהרתו של שר האוצר בפני הממשלה, לפיה בהצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2008, התשס"ח-2008, יועד במסגרת תקציב משרד החינוך תקציב בהיקף של 1.354 מיליארד שקל, לשם יישום הרפורמה במערכת החינוך ובכלל זה תשלומי שכר לעובדי הוראה בגין בוררות השחיקה, שהינם חלק מהסכום הכולל האמור לעיל.

4. לקבוע כי בשלב ראשון תוצע לכלל המורים שיסכימו להיכנס להסכם הרפורמה הכוללת תוספת שכר בשיעור של 8.5% כנגד תוספת עבודה של שלוש שעות פרטניות (קבוצות לימוד של 5-7 תלמידים), ומרכיבים נוספים הקשורים לגמישות הניהולית וגמישות ההעסקה. תוספת השכר והעבודה תינתן במהלך השנה וחצי הקרובות עד ליוני 2009. במקרה בו לא ייחתם הסכם לרפורמה כוללת במערכת החינוך תבוטל תוספת השכר והעבודה האמורה.

5. אם לא תיערך, מכל סיבה שהיא, רפורמה מקיפה בכלל מערכת החינוך, יוקצה סכום בבסיס התקציב, השווה לערך של תוספת שכר בשיעור 8.5% מהשכר הטבלאי של עובדי הוראה שלא נכנסו להסכם הרפורמה, כחלק מהסכום הנקוב בסעיף 3 להחלטה זו. הסכום שיוקצה כאמור ישמש לצורך הפחתת מספר התלמידים בכיתה ו/או לפיצול כיתות לימוד ו/או להוספת שעות לימוד למערכת החינוך, על פי סדר העדיפויות שתקבע שרת החינוך.

6. להורות את שר האוצר ואת שרת החינוך:
(א) להמשיך בקיום הידברות ומשא ומתן עם הסתדרות המורים ועם ארגון המורים בבתי הספר העל-יסודיים, לשם גיבוש רפורמה כוללת במערכת החינוך.

(ב) לקבוע את יתר פרטי הרפורמה ומועדי ביצועם, ובמידת האפשר, במשותף עם ארגוני המורים.

7. בהנחה כי הלימודים בבתי הספר העל יסודיים מתחדשים, תגיש המדינה הצעת הסכם קיבוצי או חוזר מנהלת הכללית של משרד החינוך ובהם תנאי העבודה וההנחיות שיחולו על המורים.