סקר "גלובס": 78% מעורכי הדין תומכים בירון זליכה במאבקו נגד אהוד אולמרט

הצעירים תומכים בעמדתו של החשב הכללי היוצא יותר מאשר הוותיקים * 48% מרוצים מתפקודו של מבקר המדינה בפרשה * הסקר נערך בטרם פורסמה המלצת המשטרה לסגור את התיק בפרשת אולמרט-בנק לאומי

ביום חמישי המליצה המשטרה לסגור את תיק החקירה נגד ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בפרשת מכרז בנק לאומי, מחוסר ראיות מספיקות. החוקרים אינם סבורים שהמתלונן בתיק, החשב הכללי היוצא ד"ר ירון זליכה, שיקר בתלונתו, אלא יותר שהתמונה שהוא הציג היא דרך אחת אפשרית של פרשנות לעובדות.

בקרב הפרשנים והציבור הדעות נעות בין המאמינים לזליכה לבין תומכי אולמרט, הסבורים שזליכה הוא אדם אובססיבי ששם לו למטרה לחסל את ראש הממשלה. מסקר שערך "גלובס" לפני כשבועיים, באמצעות מכון "מאגר מוחות", עוד בטרם פורסמה המלצת המשטרה, עולה כי רוב מוחלט של עורכי הדין מגבה את זליכה בכל התנהלותו מול אולמרט, לרבות בקשת החשכ"ל היוצא לקבל צו הגנה לחושפי שחיתויות ממבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

מהסקר, שבוצע בקרב מדגם מייצג של כ-530 עורכי דין, עולה שרוב גדול מציבור הפרקליטים בעלי הדעה (78%) תומך בעמדתו של החשב זליכה. רק 22% תומכים בעמדתו של אולמרט.

מפילוח המשיבים עולה כי אמנם אין הבדלים מובהקים בין עורכי דין לעורכות דין ובין עורכי הדין במחוזות השונים, אולם מתברר שהצעירים עם זליכה. רוב מוחלט של עורכי הדין החדשים (82%) תומך בעמדתו, לעומת 70% מקרב עורכי הדין הוותיקים. 30% מקרב עורכי הדין הוותיקים תומכים בעמדת ראש הממשלה אולמרט, לעומת 18% בלבד מעורכי הדין החדשים. עורכי הסקר מדגישים, כי ההבדל בין עורכי הדין החדשים לוותיקים הוא מובהק סטטיסטית.

הלהבות בין זליכה לאולמרט עלו בעיקר נוכח דברים קשים שאמר הראשון על ראש הממשלה בתקשורת, וכן על רקע הצו הזמני שהוציא לינדנשטראוס, האוסר להעביר את זליכה מכהונתו, ועיכב את כניסתו לתפקיד של המחליף, שוקי אורן. בסביבתו של אולמרט רואים בלינדנשטראוס ובזליכה חזית אחת.

כאשר התבקשו עורכי הדין לתת ציון לתפקודו של המבקר, העריכו 48% את תפקודו של לינדנשטראוס כטוב או כטוב מאוד. 26% מעריכים את תפקודו כבינוני ו-17% מעריכים את תפקודו כגרוע או גרוע מאוד. הציון הממוצע לתפקודו של המבקר הוא 3.43 בסולם של 1-5, הנחשב לציון בינוני ושקול לציון 69 מתוך 100.

בשאלה זו, אגב, ההבדלים בין עורכי דין לעורכות דין, בין חדשים לוותיקים ובין עורכי דין מהמחוזות השונים אינם מובהקים סטטיסטית.

הסקר נערך ע"י מאגר מוחות - מכון מחקר וייעוץ בינתחומי בע"מ, בניהולם של המנכ"ל, פרופ' יצחק כ"ץ; המנהל המדעי, פרופ' ברוך מבורך; ומנהל המחקר, ד"ר אמיר הורקין.

עורכי דין