אחרי הפרסום ב"גלובס": סטס מיסז'ניקוב התפטר משירותי בריאות כללית מחשש לניגוד עניינים

מיסז'ניקוב התפטר יומיים בלבד לאחר הפרסום ב"גלובס", שלפיו החל היו"ר לנהל לאחרונה את הדיונים בוועדת הכספים על סעיפי הבריאות בחוק ההסדרים, הכוללים שורה של גזירות נגד קופות החולים - אף שהוא בעצמו נמצא בחופשה ללא תשלום מהכללית

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, סטס מיסז'ניקוב, התפטר רשמית ביום רביעי שעבר מעבודתו בשירותי בריאות כללית. מיסז'ניקוב התפטר יומיים בלבד לאחר הפרסום ב"גלובס", שלפיו החל היו"ר לנהל לאחרונה את הדיונים בוועדת הכספים על סעיפי הבריאות בחוק ההסדרים, הכוללים שורה של גזירות נגד קופות החולים - אף שהוא בעצמו נמצא בחופשה ללא תשלום מהכללית.

מיסז'ניקוב פנה לקבלת מספר חוות דעת משפטיות, בהן גם זו של היועצת המשפטית של הכנסת, נורית אלשטיין. כפי שהסבירה בשבוע שעבר אלשטיין ל"גלובס", כל זמן שמיסז'ניקוב נמצא במעמד של חופשה ללא תשלום, קיים עדיין קשר מעשי עם מעסיקיו ובכך ישנו משום ניגוד עניינים לכאורה בכל הקשור לדיונים בוועדה.

אלשטיין אף השוותה את מצבו לזה של העיתונאי איתן הבר, שהתבקש על ידי הפרקליטות להתפטר מ"ידיעות אחרונות" כשהיה בעל תפקיד רשמי בלשכת ראש הממשלה דאז, יצחק רבין. זאת, לאחר שעלו טענות שלפיהן הבר הפלה לטובה את ידיעות בזמן שהיה בחופשה ללא תשלום מהעיתון.

מיסז'ניקוב עבד בכללית כמנהל שיווק בכיר בשנים 1999-2006. גורם שמכיר היטב את הכללית סיפר כי מיסז'ניקוב למעשה "גדל בקופה", וכי הוא נחשב למנהל "מדהים ורציני". היום מתברר כי גם בקרב המתחרים של הכללית היה מי שידע על ניגוד העניינים לכאורה של מיסז'ניקוב, אולם אלה האמינו כי הדבר עשוי לסייע לכלל קופות החולים במאבקן המשותף בחוק ההסדרים.

מיסז'ניקוב בעצמו טען כי הוא מרבה לצטט מדבריו של גבי ברבש, מנהל בית החולים איכילוב, שכתב כי הוא "נחרד מעצם המחשבה שמישהו מחברי הכנסת יצליח בסופו של דבר להבין מה נכתב שם (בחוק ההסדרים - ש.נ), ועוד יצביע בסוף בעד".

לאחר התפטרותו של מיסז'ניקוב, הוא צפוי להמשיך לנהל את דיוני ועדת הכספים בעניין סעיפי הבריאות - והפעם חוות הדעת המשפטיות לצידו. גם אלשטיין הסבירה ל"גלובס" בשבוע שעבר כי עצם העובדה שמיסז'ניקוב עבד בעבר בכללית, לא מונעת ממנו לנהל את הדיונים בעניינים הנוגעים בין היתר לכללית. "לכל חברי הכנסת יש עבר מסוים וגורמים שהם מנסים לקדם. אחד מקדם חקלאים, שני מקדם חרדים ושלישי מקדם ביטחון. אין בזה דבר פסול", אמרה אלשטיין.

לעומת זאת, גורמים במערכת הבריאות סבורים כי התפטרותו של מיסז'ניקוב מהווה עניין טכני בלבד, וכי מחויבותו לכללית או לפחות הסימפתיה כלפיה עדיין קיימת - ואלה מספיקים כדי שיפסול את עצמו מניהול דיוני הוועדה.