ביניש: שופט אינו חופשי לפסול את עצמו כדי להסיר חשש מהצדדים

קיבלה ערעור על החלטת שופטת בימ"ש השלום בפתח-תקווה, נירה דיסקין, שפסלה עצמה מלדון בתיק בו הכירה את אחד מעורכי הדין

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, קיבלה ערעור על החלטת שופטת בית משפט השלום בפתח-תקווה, נירה דיסקין, שפסלה עצמה מלדון בתיק בו הכירה את אחד מעורכי הדין. זאת, משום שדיסקין לא סברה שעליה לפסול עצמה ועשתה כן רק בשל תחושותיהם הסובייקטיביות של המתדיינים ולשם מראית פני הצדק.

התביעה עסקה בנזקי רכוש כתוצאה מתאונת דרכים. בראשית דיון ההוכחות הראשון הודיעה דיסקין שהיא מכירה אישית את בא-כוח הנתבעים, עו"ד אלישע אטיאס. בא-כוח התובע התייעץ עם לקוחו והודיע שאין לו בעיה עם היכרות זו.

אלא שבישיבה הבאה הודיע בא-כוח התובע שהתברר לו שהיכרות השופטת עם עוה"ד אינה רק בגדר ידיעות או היכרות, אלא מדובר בחברות של ממש, רבת שנים, ולכן הוא מבקש מדיסקין לפסול עצמה.

דיסקין השיבה שאינה סבורה שעליה לפסול עצמה, משום שהודיעה לצדדים על הידידות, אולם נוכח החשש שהועלה, ולפיו "על-מנת שלא יהיה חס וחלילה בשום קטע של זמן טענה בדבר משוא פנים או עיוות דין, מתוך רצון אמיתי לשמור על מערכת משפטית נקייה כלפי חוץ", היא פוסלת עצמה.

ביניש חזרה על הפסיקה הידועה, לפיה "הזכות לשבת במשפט היא גם החובה לעשות כן", והוסיפה ש"שופט אינו חופשי לפסול עצמו אך כדי להסיר חשש מלב המתדיינים. התחושה הסובייקטיבית צריכה להיות מלווה בנתונים אובייקטיבים, שיש בהם כדי להצביע על אפשרות ממשית למשוא פנים".

במקרה זה, ציינה ביניש, עוה"ד שהשופטת הכירה ייצג את הנתבעים רק בישיבה אחת, ובישיבות אחרות הופיעו גם עורכי דין נוספים. לכך מתווספות העובדות "שההיכרות אינה רלוונטית לתביעה המתבררת בפני בית המשפט, ושהבקשה הועלתה סמוך לסיומו של ההליך". לכן, התיק הוחזר לדיסקין שתמשיך לדון בו. (ע"א 4227/07).