"לא נמגן עצמנו לדעת; עלולים להיות מצבים קיצוניים בהם תהיה לנו יכולת מוגבלת לתת מענה"

כך אמר היום ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בהופעתו בפני הוועדה לביקורת המדינה בדיון בנושא תפקוד העורף למלחמת לבנון השנייה * במהלך הישיבה מתח לינדנשטראוס ביקורת על התנהלות הממשלה ואופן קבלת ההחלטות

"למדינת ישראל אינה פועלת ואינה תפעל למגן את עצמה לדעת", כך אמר היום ראש הממשלה, אהוד אולמרט בהופעתו בפני הוועדה לביקורת המדינה. בדיון שנערך בנושא תפקוד העורף למלחמת לבנון השנייה, בהשתתפות מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס אמר אולמרט כי יש לשים דברים בפרופורציה.

"אנחנו נתונים לאיומים שעוד נכונו לנו, אם מישהו מציע שנשקיע עכשיו במקלטים- זה לא בראש בדר העדיפויות שלנו. זו תפיסת העולם שלי ואין לנו כוונה לעשות את זה", אמר. "אין הצדקה להשקיע עשרות מיליארדי שקלים בשיפור מקלטים רק כדי שהאזרחים יוכלו לשבת בהם בנוחות בזמן מלחמה. עלולים להיות מצבים קיצוניים בהם תהיה לנו יכולת מוגבלת לתת מענה".

ראש הממשלה אמר עוד, כי "לא אנחנו יזמנו את המלחמה. אף אחד לא חושב שב-12 ביולי הייתי צריך לעשות פּוּס ולהגיד לחיזבאללה 'סלחו לי, תעשו הפסקה. אני צריך לבדוק את המצב של המקלטים. הרי הפעילות פרצה לא כי אנחנו יזמנו אותה, אלא כי נחטפו חיילים ישראלים", אמר ראש הממשלה וטען כי בחינת מצב המקלטים לא התאפשר בשל השתלשלות האירועים. "זה טבעי לעשות כשאתה יוזם מלחמה, אבל זה לא טבעי כשאתה צריך להחליט אם להגיב על מתקפה עליך".

ב-13 ביולי 2006, יממה אחרי שפרצה המלחמה "חצי משרי ממשלת ישראל היו בצפון הארץ ובילו שם את מרבית זמנם. כל הממשלה נערכה מהרגע הראשון לסיורים, ביקורים ופגישות עם ראשי הרשויות המקומיות כדי לשמוע ולברר מה הצרכים. והנה, התמונה באשר הצרכים לא הייתה ב-13 ביולי כפי שהיא הצטיירה שבוע או עשרה ימים אחרי זה. להציג את העניין כאילו הממשלה התייחסה לעורף בפעם הראשונה רק ב-30 לחודש היא תמונה שחוטאת לפעילות שנעשתה על ידי כל שרי הממשלה במהלך ימי המלחמה", אמר ראש הממשלה.

"אנו מדינה שעלולה להיות נתונה במצבים קשים, כולל איום על אוכלוסיות אזרחיות גדולות מאוד. אם מישהו רוצה להציע שנשקיע עשרות מיליוני שקלים במקלטים כדי שאפשר יהיה לשבת בנחת במלחמה, אז התשובה שלי בסדרי העדיפויות - זה לא יהיה", אמר.

במהלך הישיבה, מתח לינדנשטראוס ביקורת על התנהלות הממשלה, ואופן קבלת ההחלטות בזמן המלחמה.