ההסתדרות תובעת 61 רשתות וחנויות בסך 20 מיליון שקל בגין הפרת "חוק הקופאיות"

בין הרשתות הנתבעות: מקדנולנד'ס, ארומה, ארקפה, זארה, גולף, קסטרו, רנואר, סופר-פארם, הוניגמן, בוניטה, עונות, קרביץ ועוד

ההסתדרות הגישה היום (ג') לבית הדין האזורי לעבודה בת"א תביעת ענק בסך כ-20 מיליון שקל כנגד 61 רשתות שיווק וחנויות, שהפרו לכאורה באופן שיטתי את "חוק הקופאיות". מדובר בחוק, שיזמה ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) ושנכנס לתוקף בחודש מאי האחרון, לפיו מעסיקים מחויבים להציב כיסאות עבור עובדי דלפק וקופות ולאפשר להם לשבת בזמן העבודה.

בין הנתבעות מופיעות הרשתות: "סופר-פארם", "מקדונלד'ס", "ארומה", "ארקפה", "זארה", "קסטרו", "גולף", "רנואר", "הוניגמן", "בוניטה", "קרביץ", "עונות", "מגנוליה" ועוד.

ההסתדרות מבקשת מביה"ד לחייב את הנתבעים לפצות את העובדים בגובה הקנס המקסימלי הקבוע בחוק בגין כל הפרה שתועדה. מדובר בסכום של עד 200 אלף שקל להפרה אחת, ובסך הכל מגיע סכום התביעה המצטבר ל-20.8 מיליון שקל.

התביעה מבוססת על מבצע אכיפה שערכה ההסתדרות באמצעות פעילי הנוער העובד והלומד (הנוע"ל), בהנחייתם של מזכ"ל הנוע"ל, פסח האוזפטר ומזכיר האיגוד המקצועי של הנוע"ל, יורם בר-קובץ. הפעילים ערכו מספר ביקורות סמויות בקניונים ובמרכזים מסחריים ברחבי גוש דן, ובמהלכן תיעדו בתצהירים ובצילומים הפרות של החוק, אותם הציגו היום במסיבת עיתונאים שכינס יו"ר ההסתדרות, עופר עיני.

"אנו ערים לתופעה שחוקי העבודה בישראל לא נאכפים במדינה", אמר עיני, שהסביר כי החליט להגביר את האכיפה בנושא. "במבצע הזה ניתן לראות שמצטיירת תמונה מאוד עגומה, בה כמעט בכל הענפים אין קיום של החוק", הוסיף.

פעילי הנוער העובד מסרו עוד כי הם נתקלו בתופעה חדשה, לפיה מעסיקים הכניסו למקום העבודה כיסאות שאינם ראויים לישיבה. כך למשל תועדו במסגרת התביעה כסאות בר, פופים, כסאות ללא משענת, ארגז ועוד.

לדברי הפעילים, בסופר-פארם, למשל, הוצבו כיסאות צרים הדומים ל"כיסאות אופניים". ברשת טענו בתגובה כי מדובר בכיסאות יקרים שנבדקו בקפידה ונרכשו לפי הזמנה מיוחדת.

"ההסתדרות ותנועת הנוער העובד והלומד עשו עבודה משפטית ועבודת שטח חסרת תקדים", מסרה היום ח"כ יחימוביץ. "בכך רתמו את כוחם לטובת החוליה החלשה והמנוצלת ביותר. מוטב לכל המעסיקים, אשר עוברים על החוק וממשיכים להעביד קופאיות, תוך התעמרות בהן, להזדרז ולקיים את החוק, פן ישלמו על כך מחיר כספי כבד".

התביעה הוגשה באמצעות היועץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, שי תקן, ועוה"ד איריס ורדי ומירי מלכי. ההסתדרות תפתח מחר (ד') וביום חמישי חדר מצב מיוחד לעובדים שמבצעים את עבודתם בעמידה בניגוד לחוק. חדר המצב יהיה פתוח בין השעות 8:00-16:00 ומספרו: 1-700-700-331.