אגרות חוב - מסוכן מדי

הישמרו לכם משקיעים מחברות המאג"חות את עצמן בישראל ופועלות בחו"ל

רמי שטיירמן הוא אנליסט ומנהל דסק ישראל באלטשולר שחם

מה המשותף לחברות דויסבורג, דירקט קפיטל ואלקטרה נדל"ן? רוב האנשים יענו מייד שהמכנה המשותף הוא ששלושתן חברות נדל"ן. זו אמנם תשובה נכונה, אולם תשובה מדויקת יותר היא שהחברות הללו הן מקבוצת החברות אשר מגייסות חוב בשוק הישראלי במסלול צמוד מדד ושעיקר פעילותן בחו"ל.

תוספת סיכון

מהלך גיוס חוב בארץ בשקלים, בחברות שרוב פעילותן בחו"ל - בדולרים, באירו או ברופי, מוסיף לסיכון החוב את החשיפה לשינוי בשערי מטבע. כך קורה, שבנוסף לאזהרות הרגילות שאנו מוצאים על כריכת תשקיף הנפקת האג"ח: עלייה במחירי חומרי גלם, חשיפה לתנודות בהיצע ובביקוש לנדל"ן ועוד אשר עלולים להוביל לחדלות פירעון של חברות, נקבל בתשקיפי חברות אלה את האזהרה מפני החשיפה לשינויים בשער המטבע.

הנה דוגמה להמחשת הסיכון: חברה הרוויחה בתקופה מסוימת 20% בפעילותה העסקית בחו"ל. באותה תקופה נרשם ייסוף חד ביותר של המטבע בו היא פעילה בהשוואה לשקל. מצב כזה צפוי להקשות על החברה להחזיר את החוב בשקלים למרות הצלחת פעילותה העסקית בחו"ל.

מדוע מוכנות חברות להוסיף גורם סיכון שכזה לפעילות העסקית שלהן? פשוט מאד: הריביות הנמוכות יחסית שבהן הצליחו לגייס את השקלים,ללא ביטחונות או שעבודים.

אם במקום לגייס חוב בשקלים, היו חברות כאלה ניגשות לשוק ההון ומבקשות לגייס במטבע העיקרי בו הן פעילות: דולר, יורו, רופי וכדומה, היה הדבר מועיל לשני הצדדים - החברה המגייסת ורוכשי האג"חים.

מחברה היה נחסך סיכון המטבע.רוב החברות מבצעות כיום עסקאות החלפה בה מוחלף חלק מהיקף החוב שגויס למטבע בו החברה פעילה.

תוספת גיוון

לפעילי שוק ההון היה המהלך פותח אפיק יעיל לגיוון תיק ההשקעות. רוב בתי ההשקעות בארץ משקיעים את כספי העמיתים בנכסים בעלי זיקה לשוק המקומי (מניות, אג"ח מקומיות ועוד). השקעה באג"ח צמודות למט"ח כזה או אחר מאפשר פיזור השקעות והקטנת רמת הסיכון בתיק.

בעת החלטה אם להשקיע באג"ח כזה או אחר, בודקים מי הנהלת החברה, מי בעלי המניות ועוד. חברות ישראליות הפעילות בחו"ל אשר יבואו לגייס חוב בארץ, יקצרו לאנשי שוק ההון המקומי את תהליך הבדיקה בזכות היכרות עם בעלי החברה.

בפעם הבאה שחברות אשר עיקר פעילותן בחו"ל פונות לגייס חוב בשוק ההון המקומי, מומלץ שהגיוס יהיה במטבע העיקרי בו החברה פועלת. כך יימחה מהחוב הסיכון משינוי שערי חליפין של מטבעות ושוק ההון המקומי יהנה מגיוון באפיקי השקעה.