ניו-יורק טיימס: שינוי ההערכה המודיענית הגיע בעקבות ציתות לשיחות בכירים בצבא האיראני

גורמים אמריקניים דיווחו לעיתון כי נבדקה האפשרות שסוכנויות הביון בארצות-הברית הוטעו במכוון, כדי להסוות פיתוח של נשק גרעיני באיראן

ההחלטה לשנות את הערכת המודיעין האמריקנית על איראן, התקבלה בעקבות שיחות בין בכירים בצבא האיראני, בהן התלוננו על כך שהממונים עליהם הפסיקו את פיתוחי הגרעין למטרות צבאיות.

גורמים אמריקנים דיווחו לעיתון "ניו-יורק טיימס" כי נבדקה האפשרות שסוכנויות הביון בארצות-הברית הוטעו במכוון, כדי להסוות פיתוח של נשק גרעיני באיראן.

בתוך כך, אמר הלילה סגן נשיא ארצות-הברית, דיק צ'ייני, דו"ח המודיעין החדש עלול לעכב את החרפת הסנקציות על טהרן. בראיון לאתר אינטרנט אמריקני רמז צ'ייני שההחלטה לפרסם חלקים מהדו"ח התקבלה מחשש שהוא יודלף לתקשורת.

דברים דומים אמר, להבדיל, גם נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'ד, שבירך על פירסום הדו"ח, שקבע כי ארצו הפסיקה לייצר פצצת אטום, כבר לפני ארבע שנים. "דו"ח המודיעין האמריקני על תכנית הגרעין הוא ניצחון גדול לאומה האיראנית", אמר אתמול נשיא הרפובליקה האסלאמית. הוא הדגיש כי מדינתו לא תיסוג ולו צעד אחד לאחור מתוכנית הגרעין האזרחית שלה.

גם ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), מוחמד אל-בראדעי, אמר אתמול כי הוא חש הקלה בעקבות פרסום דו"ח המודיעין האמריקני. "מסקנות המסמך מזכות את איראן, והן תואמות להערכות קודמות של הסוכנות", אמר אל-בראדעי.

העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" דיווח השבוע כי דו"ח המודיעין האמריקני מתבסס על עבודת מחקר ממושכת וראיות נטו. על פי הידיעה, ארצות-הברית שיפרה משמעותית את איכות הידיעות על הנעשה במתקני הגרעין ואת הניתוח שלהן. המסקנות מתבססות על יירוט תשדורות איראניות, תפיסת מחשב נייד שהכיל מידע רב, ובדיקה של תמונות מתוך מפעל העשרת האורניום בנתאנז.

ישראל וצרפת: יש להמשיך בסנקציות

אלא שבישראל מסרבים להקל ראש בסוגייה האיראנית, למרות פרסום הדו"ח: נשיא המדינה, שמעון פרס, הזהיר אתמול כי "ברגע שלאיראן תהיה יכולת גרעינית לצרכים אזרחיים - הדרך לנשק להשמדה המונית תהיה קלה ומהירה". בין מסקנות הדו"ח האמריקני נקבע כי איראן ממשיכה בהעשרת האורניום. פרס שלל את האפשרות שאיראן מעשירה אורניום לצרכים אזרחיים, ואמר שמדינה בעלת מאגרי נפט גדולים כמו איראן, לא צריכה מקורות אנרגיה נוספות.

גם נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אומר כי הדו"ח האמריקני לא צריך להוביל להפחתת הלחץ על טהראן. "הממצאים מוכיחים שהסנקציות עובדות, ולכן יש להמשיך במדיניות זו", אמר הלילה סרקוזי.