רון חולדאי מכוון גבוה

רון חולדאי אמנם חנך סוף-סוף את עבודות הרכבת הקלה, אך הוא רחוק מלהיראות מוטרד מהשתלטות מגדלי היוקרה על העיר " שי ניב

תפקיד: ראש עיריית תל-אביב

גיל: 63

השכלה: לימודי היסטוריה, בוגר המכללה לביטחון של חיל האוויר האמריקני, תואר ראשון בלימודים כלליים ובוגר קורס מנהלים בכירים

שכר ב-2006: כ-600 אלף שקל

העשירים באים, העשירים באים כבר תשע שנים מכהן רון חולדאי כראש עיריית תל-אביב, אבל השנה הרגשנו אותו יותר מתמיד. לצד עבודות תשתית מבורכות היו אלה המגדלים המנקרים שתפסו את מרבית הכותרות: פתאום נראה כאילו כל פיסת אדמה ריקה - מצרך נדיר ממילא בעיר תל-אביב - הופכת לאתר בנייה עבור האלפיון העליון. הרכילות העסקית סיפרה על מיליונרים מקומיים שרוכשים קומות שלמות במגדלים, ועל ידוענים למיניהם שנוטשים את הווילות בסביון ועוברים לגור מעל כולם.

הצעירים עוזבים, הצעירים עוזבים אלא שבעוד קומץ "מסודרים" עברו אל העיר הגדולה, מוצאים את עצמם יותר ויותר משפחות וצעירים מהמעמד הבינוני בדרך אל הפריפריות של העיר, בחיפוש אחר מחיר שפוי למגורים. חולדאי לא אשם אמנם בזינוק מחירי הנדל"ן בעיר, אבל השאלה היא מה הוא עושה כדי לא להפוך אותה למקום לעשירים בלבד - פינוי-בינוי למשל.

הצלחה, אבל של מי? מנגד, אפילו מבקריו של חולדאי יודעים להחמיא לו על כך שסוף-סוף החלו העבודות להקמת הרכבת הקלה. רחובות מרכזיים בעיר שופצו ובמתחם הקריה מחזירים את הכבוד למושבה הטמפלרית "שרונה" על-ידי הזזת המבנים ושימורם. זו הייתה השנה של חולדאי, לטוב או לרע. אבל המבחן של הטייס לשעבר יהיה בעוד 15 שנה, אז ניתן יהיה לדעת האם הוא הצליח באמת, או שמא הצלחתו היא נחלתם של דיירי הקומות העליונות של מגדלי אקירוב ושות'. שם מלמעלה, כמו שכל טייס יודע, הכול נראה אחרת.

ואיפה אוסישקין? הוויכוח הפנימי בתל-אביב לא נסוב השנה רק סביב המגדלים, אלא סביב אופיה ומהותה של העיר. זה החל במאבק עתיר הסנטימנטים אך הכושל של אוהדי הפועל ת"א בכדורסל, שהתחננו בפני חולדאי לא להרוס את איצטדיון אוסישקין, והמשיך במאבק נגד התוכנית לבניית 11 מגדלים לאורך חוף הים של העיר, בניגוד לתוכנית המתאר שאפשרה בנייה דומה למטרות תיירותיות בלבד.

לכו ליפו ואז הגיעה התשובה: בראיון בלעדי שהעניק ל"גלובס" באוקטובר האחרון, המטיר חולדאי את משנתו: "אני כראש עיר לא יכול לשנות מציאות שבה יש פערים בין עניים לעשירים... זוג צעיר גם לא יכול לגור בסביון. הוא יכול לשכור ביפו ג' או ביפו ד'... עיר בהווייתה היא אי. אין עיר שהיא לא אי ושאין בה אי... פינוי-בינוי הוא תהליך מאוד בעייתי, שמתאים רק לשוליים".