רבד שבבעלות יגאל אהובי תחל ברוד-שואו לגיוס ראשון של אג"ח בסך 200-300 מיליון ש'

כך נודע ל"גלובס" * האם תצליח החברה לפרוץ את משוכת השוק הראשוני המקרטע? בשורה התחתונה זה כנראה יהיה תלוי בריבית שהיא תהיה מוכנה להציע * האג"ח זכו לדירוג של A2 ממדרוג עד לתקרת גיוס של 500 מיליון שקל

טייקון הנדל"ן יגאל אהובי מתכנן לבצע בימים הקרובים טבילת אש בשוק הראשוני, באמצעות חברת הנדל"ן רבד שבשליטתו. ל"גלובס" נודע כי החברה מתכננת לגייס אג"ח בהיקף של 200-300 מיליון שקל, ותחל לשם כך ברוד-שואו בשוק ההון בימים הקרובים. האג"ח זכו לדירוג של A2 ממדרוג עד לתקרת גיוס של 500 מיליון שקל, כשהתוכנית של רבד היא להשלים את הגיוס עד סוף דצמבר.

מהלך זה מהווה כאמור את האינטראקציה הראשונה של אהובי עם המשקיעים המוסדיים בשוק המקומי, מאז רכש את השליטה ברבד בחודש פברואר השנה. אהובי עצמו לא צפוי ליטול חלק פעיל במהלך הגיוס, אלא להותיר זאת בידי המנכ"ל של רבד, ערן מיטל, אך יהיה בכל זאת מעניין לבחון את ההיענות של המוסדיים בתקופה זו שמסתמנת כרגישה במיוחד בשווקים בכלל ובשוק ההנפקות במיוחד.

אהובי נחשב כיום לאחד ממשקיעי הנדל"ן הישראליים הבולטים שפועלים בשוק האירופי. הוא החל את דרכו בתור מתווך בעסקאות קטנות יחסית, אך בשנים האחרונות שינה פאזה והחל לבצע בעצמו עסקאות הולכות וגדלות עד להיקפים של מיליארדי דולרים. אהובי למעשה נחשב כיום לאחד ממשקיעי הנדל"ן הישראלים בעלי הדיל-פלואו המשובחים ביותר בשוק האירופי, ולכן פירמות מובילות רבות בשוק המקומי בוחרות לבצע איתו עסקאות משותפות.

זה בדיוק הערך המוסף שאהובי מביא לרבד, ועל כן כניסתו להשקעה בחברה התקבלה בתשואות בשוק ההון המקומי.

זינוק בעלייה

רבד הייתה עד לשנים האחרונות חברה מנומנמת, אך היא כאמור הפכה את עורה בחודשים האחרונים וזינקה היישר ממרתפי הבורסה לאור הזרקורים, בעקבות התקוות שהמשקיעים נטעו באהובי. ההתלהבות של המוסדיים הייתה כל-כך רבה, עד שבחודש יולי האחרון רבד כבר נסחרה לפי שווי של 220 מיליון דולר, פי 5 מזה שלפיו רכש אותה אהובי בפברואר, וזאת מבלי לרכוש או לממש אף נכס - רק על סמך התקוות להצפת הערך שאהובי עוד יביא.

בהמשך, רבד אמנם התקשרה במספר עסקאות בסדר גודל משמעותי שאכן הדגימו את השינוי שהחברה עברה עם כניסתו של אהובי, אך האופוריה של המשקיעים פינתה את מקומה לחששות עקב התהפכות השווקים בחודשי הקיץ, והמניה החלה לאבד גובה במהירות. נכון להיום נסחרת החברה לפי כמחצית משווייה מאז הקיץ (במונחים שקליים), אך עדיין בפרמיה נכבדת על המחיר לפיו נרכשה על-ידי אהובי.

השווקים עברו כאמור גם הם שינוי בחודשים האחרונים, כשהדבר ניכר בזווית המקומית במיוחד בשוק הראשוני. זאת, לאחר גאות מרשימה ששוק זה חווה במחצית הראשונה של 2007, בהובלת ראש החץ של גיוסי החוב בקרב חברות הנדל"ן, שלאחריהם הגיעה חריקת הבלמים של חודשי הקיץ, שעצרה כמעט לחלוטין את הפעילות בו. בהמשך, הרבעון הרביעי היה כבר שחון למדי בשוק הראשוני, ועל כן נקודת הזמן הנוכחית הופכת למסקרנת במיוחד לבחינת ניסיון הגיוס של רבד.

כדי לחדד את הדברים נציין, כי כדאי להסתכל בעיקר על שוק גיוסי החוב, שכאמור היה ראש החץ של שוק ההנפקות במחצית הראשונה ודעך כמעט לגמרי בשנייה. השינויים שעבר שוק החוב כללו מחד תמחור מחדש של האג"ח הקונצרניות הסחירות ופתיחה מהותית של מרווחי התשואה מול האג"ח הממשלתיות, ומאידך התאפשרה הנגישות אליו אך ורק לפירמות הגדולות במשק, בעלות היסטוריה מוכחת של אינטראקציה מול המשקיעים המוסדיים.

משוואת רבד

לתוך הסיטואציה הזאת בדיוק נכנסת רבד - חברה לא גדולה וללא מערכת יחסים ארוכת טווח עם שוק ההון, אך כזאת שבראשה עומד אחד מאנשי העסקים המסקרנים והמוערכים שפועלים כיום בשוק הנדל"ן. סביר להניח שחברה אחרת בסדר הגודל של רבד, ובמיוחד חברת נדל"ן, לא הייתה בוחרת דווקא בעיתוי הנוכחי לגייס אג"ח, אך הסיפור שלה הוא שונה בשל המוניטין של הבעלים.

כך או כך, את ההשקעה באג"ח של רבד יבחנו המוסדיים לא רק לפי "עיניו היפות" של אהובי, אלא גם בהתאם לפרמטרים הכלכליים שיראו לנגד עיניהם. בסך-הכול רבד אינה חברה ממונפת במידה רבה בהשוואה לחברותיה לסקטור (יחס של 1 ל-4 בהון למאזן) כשבידיה מספר נכסים איכותיים עוד טרם הגעת אהובי, אך כמובן שהמשקיעים גם ירצו לשמוע מהי אסטרטגיית ההשקעה החדשה שהחברה מאמצת לשנים הבאות.

האם אירופה תהיה שוק הפעילות המרכזי? מה לגבי הנכסים בארץ? האם מתוכננת התרחבות גם לשווקים נוספים? - כל אלו סוגיות שלבטח יעסיקו את המשקיעים כשיבחנו את כדאיות ההשקעה בה, כשהחשובה שבהן כמובן תהיה שיעור הריבית שהחברה תהיה מוכנה להציע ביחס לסיכונים והסיכויים שטמונים בהשקעה בה.

אגב, במקרה של רבד פתרון יצירתי להשבחת העסקה שתוצע למוסדיים יכול להיות צירוף אופציות לחבילת ני"ע שתמכור החברה. שכן, לאור הפוטנציאל הגבוה לצמיחה בהיקף עסקיה בשנים הקרובות, נראה שאופציה יכולה להיות מכשיר פיתוי יעיל למוסדיים, וכן כזה שייצר סיכויים גבוהים להצפת ערך לצד הסיכונים של ההשקעה באג"ח.