מנכ"ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס: "ישראל היא יצואנית הנשק הרביעית בגודלה בעולם"

איגוד אמנסטי טוען כי ישראל מייצאת נשק ללא פיקוח על השימוש העתידי שלו באזורי מחלוקת

"ישראל היא יצואנית הנשק הרביעית בגודלה בעולם" - כך הצהיר מנכ"ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס, בכנס שהציג את החוק החדש לפיקוח על היצוא הביטחוני, שייכנס לתוקף בינואר.

לדברי בוכריס, לישראל יצוא של יותר מ-4 מיליארד דולר בתחום הנשק, ובהיקף העיסקאות היא משיגה את בריטניה. רק ארצות הברית, רוסיה וצרפת מייצאות יותר נשק מישראל.

לדברי בוכריס, החוק החדש קובע את נושא רישום היצואנים בתחום הנשק, הסדרי האכיפה, הסדרי הפיקוח והסדרי הענישה. עונשים על עבירות בתחום היצוא יכולים להגיע לקנסות של 10 מיליון שקל וחמש שנות מאסר. בוכריס אמר שהחוק החדש בא להחליף תקנות שהיו עד כה וכי הוקם אגף חדש שיעסוק ביצוא ביטחוני.

לדבריו, החוק החדש מביא בחשבון שיקולים של ביטחון לאומי, מדיניות חוץ, כיבוד החלטות בינלאומיות, התחשבות ברגישות של מדינות זרות, ודבקות במשטרי פיקוח בינלאומיים בתשומת לב להיבטי חשיפה טכנולוגית.

לדברי היועץ המשפטי למערכת הביטחון, אחז בן ארי, אחד הנושאים החשובים בחוק הוא הפיקוח על נושא התיווך בין גורמי חוץ. "ישראל לא תהיה מקום מקלט לאנשים שעוסקים ביצוא ביטחוני למקומות שמערכת הביטחון החליטה להטיל עליהם אמברגו". עוד ציין בן ארי שהחוק הביא עונשים חמורים וקנסות מינהליים בנוסף להליכים פליליים.

משרד הביטחון מטפל מדי שנה בכ-30 אלף בקשות להיתרי משא ומתן, יותר מ-5,000 בקשות להיתרי יצוא וכ-70 אלף בקשות לחידוש היתרי יצוא.

איגוד אמנסטי טוען כי ישראל מייצאת נשק ללא פיקוח על השימוש העתידי שלו באזורי מחלוקת. בהתייחס לחוק החדש נמסר מאמנסטי ישראל כי החוק מבורך ויש להגביר את המאמצים בתחום כדי שיצוא הנשק יעמוד בדרישות הנהוגות באיחוד האירופי ובארצות הברית.