מדד נובמבר מכה את האנליסטים בתדהמה: טיפס ב-0.4% לשיעור שנתי של 2.8%

[לפורטל הפיננסי] התחזיות העריכו עלייה של 0.1% לכל היותר * עפ"י הערכות, גם מדד חודש דצמבר צפוי לעלות בשיעור חד של 0.4%, כך שקיימת סבירות לא מבוטלת לכך שהאינפלציה השנתית תעבור את תקרת היעד

סקר גולשי גלובס
מדד המחירים לצרכן עלה בנובמבר ב-0.4%. האם בנק ישראל יפספס את יעד האינפלציה ל-2007?
ברור, זה מה שקורה כשתלויים בדולר
לא יפספס, סטנלי פישר יודע מה הוא עושה
המדד משקר - המחירים במשק טסים והאינפלציה בישראל הרבה יותר גבוהה!

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש נובמבר ב-0.4% והגיע ל-101.9 נקודות. מדובר בהפתעה, שכן המחירים במשק עלו בפועל פי 4 מהתחזיות המוקדמות, שדיברו על עלייה של 0.1% לכל היותר.

בניכוי סעיף הדיור, זינק המדד בנובמבר ב-0.7%. היחלשותו של הדולר קיזזה 0.2% מהמדד הכללי, ואלמלא כן היה מטפס המדד ב-0.6%.

כעת קיימת עלייה בהסתברות לכך שנגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, יעלה את שיעור הריבית ב-0.25% בהחלטת הריבית הקרובה. בחודש שעבר היה קונצנזוס להותיר את הריבית ללא שינוי, וחודש לפני כן מנהלת מח' המחקר של בנק ישראל, דוקטור קרנית פלוג, ביחד עם הכלכלנים המובילים במחלקה, אמרו כי יש להתחיל להעלות את הריבית.

לפי נתוני הלמ"ס, בחודשים ינואר-נובמבר הגיע שיעור האינפלציה ל-2.8%, ושיעור ליבת האינפלציה - בנטרול סעיף הדיור - היה גבוה אף יותר, והגיע ל-3.1%.

עפ"י הערכות, גם מדד חודש דצמבר צפוי לעלות בשיעור חד של 0.4%, כך שקיימת סבירות לא מבוטלת לכך שהאינפלציה ב-2007 כולה תגיע מעבר לתקרת יעד האינפלציה ותסתכם ביותר מ-3%.

זהו מדד חודש נובמבר הגבוה ביותר מאז נובמבר 1998 - שבו עלה המדד בשיעור של 1.3%. למעשה, מ-1999 זהו מדד נובמבר החיובי הראשון. כל המדדים, החל מאותה שנה, היו שליליים וירדו בין 0.1% ל-0.8%.

לראשונה השנה, ב-6 מתוך עשרת סעיפי המדד נרשמו עליות מחירים. הלבשה והנעלה -3% (עונתי), החזקת הדירה -1.6%, מזון - 1.3% (בהובלת הממשלה, בעיקר דרך ייקור הלחם והחלב ומוצריהם), קוסמטיקה, סיגריות, אלכוהול ומוצרי צריכה שוטפים - 0.6%, תחבורה ותקשורת -0.5%, ריהוט וציוד לבית - 0.4%.

רק בשני סעיפי מדד נרשמו ירידות: דיור - 0.8% (בהשפעת הדולר), כאשר כל הירידה נרשמה בשכ"ד. תרבות, בידור וחינוך - 0.7% (ירידה עונתית).

לפי פילוח של שירותים ומוצרים - החלב ומוצריו התייקרו ב-5.5%, גז ביתי התייקר ב-4.5% ומים למשקי בית - ב-4.4%. כן נרשמו עליות מחירים גבוהות יחסית בנובמבר בסעיף ההלבשה - 3.3%, דלקים ושמנים - 3%, חשמל ביתי - 2.7%, ריהוט - 1.3% ולחם ומוצריו - 1.1%.

יצוין כי עדיין לא באו לידי ביטוי באופן מלא במדד ההתייקרויות היזומות שהיו בתעריפי החשמל - שעלו בנובמבר ב-8.5%, וההשפעה המלאה תורגש במדד דצמבר. אותו הדין לגבי הלחם ומוצריו, שבאמצע דצמבר התייקר ביותר מ-10%.

הוזלה של 12% נרשמה במחירי העגבניות, הוזלה של 2% נרשמה במחירי הטיסות לחו"ל והנופש בארץ - בהשפעת ההיחלשות שנרשמה בשערי הדולר והאירו. מחירי עריכת האירועים (חתונות, בר מצוות) הוזלו ב-2% הן בהשפעה עונתית והן בעקבות ירידת שער הדולר.

אם מבודדים את ארבעת החודשים האחרונים, מתקבל זינוק חד בשיעור האינפלציה יותר מ-5% על בסיס שנתי. \מדד המחירים הסיטונאיים בתעשייה עלה בנובמבר בשיעור חד של 1.7% והגיע ל-114.5 נקודות. מתחילת השנה עלה מדד זה ב-10%. מדד מחירי התשומה בבנייה למגורים ירד בנובמבר ב-0.1%.ל-119.8 נקודות, ומתחילת השנה עלה ב-3.1%.

האינפלציה להשנה פוגעת בעניים ובעשירים באותה המידה. הבעיה העיקרית היא, שאותם הסעיפים שבהם משקל ההוצאה הוא גבוה יותר לעניים, עולים בשיעורים גבוהים הרבה יותר מאשר לעשירים, לדוגמה - מזון, ירקות ופירות וכו', ולכן משפחות עניות הן הנפגעות המיידיות.