בבנק הפועלים לא אופטימיים: האינפלציה השנה תחרוג מיעד הממשלה ותסתכם ב-3.3%

כך חוזים כלכלני הבנק בעקבות מדד נובמבר * האינפלציה צפויה לחזור ליעד הממשלתי ב-2008 - תסתכם ב-2% * הבנק עדכן כלפי מעלה את התחזית למדד דצמבר - יעלה ב-0.5%

בנק הפועלים מעריך כי מדד המחירים לצרכן של חודש דצמבר 2007 יעלה ב-0.5%. לאחר מדד נובמבר שפורסם ביום שישי האחרון, עדכן הבנק את תחזיתו כלפי מעלה, אשר קודם לכן עמדה על עלייה של 0.2% בלבד. בעקבות העדכון, האינפלציה ב-2007 צפויה להסתכם ב-3.3%, כך על-פי הבנק, כך שהיא צפויה לחרוג מיעד האינפלציה הממשלתי, הנע בין 1% ל-3%.

מאחורי העלאת התחזית עומדת ההנחה כי שער החליפין של הדולר ומחירי הדלק יתייצבו על הרמה הנוכחית שלהם. להערכת הבנק, המדד הקרוב צפוי להעלות בעקבות עליות מחירי הלחם, הדלק, תעריפי החשמל, הגז ומחירי התוצרת החקלאית הטרייה, כמו גם עלייה עונתית חדה בסעיף ההלבשה וההנעלה. את עליות השערים מתנו במעט סעיפי ההוצאה על דיור, ריהוט וציוד לבית - בעקבות התחזקותו של השקל.

במבט קדימה, מעריכים בבנק הפועלים כי המדד הראשון ל-2008, של חודש ינואר, יצביע על ירידת מחירים של 0.1%, נתון שיחזור על עצמו שוב במדד פברואר. זאת, עקב מכירות סוף העונה בענפי ההלבשה וההנעלה, למרות שאותן יקזזו עליות במחירי המזון, הפירות והירקות. האינפלציה ב-2008 כולה צפויה לעמוד על 2% - בהתאם להערכות בנק הפועלים.

"לכשעצמה, אין בעלייה הבלתי צפויה של מדד נובמבר כדי להצביע על מגמה חדשה של רמת אינפלציה גבוהה מן העבר", מציינים בבנק הפועלים. "על רקע הנתונים החדשים, ומאחר ואין אנו רואים שינוי משמעותי בסביבת האינפלציה החזויה לשנה-שנתיים קדימה, סביר להניח שריבית בנק ישראל תישאר ברמתה הנוכחית גם בחודש ינואר הקרוב".