קופון לנצח

הן לא קיימות בארץ ודורשות מינימום השקעה של 250 אלף דולר, אבל אג"ח קונסול מניבות קופון נצחי לכל החיים וניתנות להורשה * השקעות לעשירים - כתבה שנייה בסדרה > רועי ברגמן

אחד האלמנטים החשובים שמכתיבים את אופי ההשקעות ואת אופן בניית התיק של המשקיע הוא משך זמן ההשקעה. האמרה המקובלת בשוק ההון היא שהשקעה לטווח ארוך תניב תשואות גבוהות יותר מאסטרטגיה של כניסה ויציאה מהירה מפוזיציות, שלמרות הניסיונות לעשות כסף מהיר דווקא עלולות לגרום להפסדים כבדים.

משקיעים בכל זאת משתמשים באסטרטגיה הזו כי הם רוצים להבטיח לעצמם תשואה ולא יכולים להתמודד עם הרעיון שההשקעה תייצר הפסדים. אבל מה אם ההשקעה תניב להם תשואה קבועה לכל החיים? מוצר כזה עשוי לעניין את כל המשקיעים, אך במיוחד את האמידים שבהם, שלפי כל המחקרים מעוניינים קודם כל בשימור ההון שלהם ורק בעדיפות שנייה להגדיל אותו ולא דורשים בהכרח תשואות פרועות.

אחד הכללים החשובים ביותר בניהול השקעות הוא גיוון מקורות ההשקעה, כדי להקטין את הסיכון שבהשקעה במספר קטן של מכשירים - במיוחד במוצרים ללקוחות בעלי כיסים עמוקים, בהם מינימום ההשקעה בכל מוצר גבוה למדי. הגיוון חשוב במיוחד אצל משקיעים לטווח ארוך - מרבית הלקוחות העשירים - שאינם מעוניינים לעקוב אחרי מגמות כלכליות קצרות טווח. למשקיעים אלה חשוב להיכנס להשקעות אטרקטיביות שיבטיחו תזרים שוטף וארוך ככל הניתן, יהיו עוגן בתיק ההשקעות ויאפשרו להם למתן את הסיכונים הכרוכים בהשקעה.

קצבה תמידית

אחד המוצרים שעונים על הצרכים האלה נשמע כגזור מחלומותיהם של המשקיעים: אגרות חוב ארוכות טווח שלעולם לא מגיעות לפדיון, ומעניקות למשקיע תשלום תקופתי (חודשי, רבעוני או שנתי). בדרך כלל אורך החיים של מוצרים כאלה הוא עד 30 שנה. אך משך החיים של אג"ח קונסול (Consol) נמשך לנצח, והן מציעות למשקיעים קצבה תמידית (Perpetuity Annuity). כל כך נצחית, שאפשר להוריש את הבעלות עליהן.

אג"ח קונסול הן מכשיר השקעה שנולד בבריטניה ב-1814 כאג"ח ממשלתיות ללא תאריך פדיון שנועדו לממן את המלחמות בנפוליאון. זהו למעשה אחד המקרים הבודדים והנדירים שעונה על הגדרת קצבה תמידית, למרות שהממשלה הבריטית יכולה לקרוא לאג"ח בזמנים מוגדרים מראש.

כדי להמחיש את הגדרת הנצחיות של האיגרת, מסביר שמעון מלכא, מנכ"ל מנורה-מבטחים ניהול תיקים, כי האיגרת יכולה לעבור בירושה ליורשיו של מחזיק בה שנפטר. מדובר למעשה במוצר מהפכני, המאפשר תוכנית בעלת קצבה תקופתית המועברת עד אין קץ במשפחת מחזיק האיגרת, כל עוד היא לא נמכרה או נקראה בחזרה.

איגרות חוב, נזכיר, נועדו לגייס חוב מהציבור לתקופת זמן מוגדרת, על מנת לממן את פעילותה השוטפת של חברה, ממשלה או רשות מקומית, והיא אלטרנטיבה לגיוס הון באמצעות הנפקת מניות. מה היתרון לחברות או ממשלות שמנפיקות אג"ח קונסול, שמשמעותן חוב אינסופי?

היתרון, אומר מלכא, בכך שהחברות מעוניינות להאריך את החוב לציבור ככל הניתן, כל עוד הוא נמצא תחת שליטה. "הארכת החוב לטווח אינסופי מצביעה על חוזקה וחוסנה הפיננסי של החברה", הוא מסביר. אג"ח קונסול שזוכות לסחירות גבוהה מצד הציבור הן הצבעת אמון גדולה של הציבור בחברה ובעסקיה. יש יתרון גדול נוסף לחברה המנפיקה והוא אפשרות הקריאה לחזרה של החוב. כלומר בפני החברה עומדת האפשרות להחזיר את החוב ולגייסו מחדש במחירי הון נמוכים יותר.

מי מנפיק?

בישראל נכון להיום אין אג"ח מסוג קונסול, והקרובות ביותר להגדרה הזו, אומר מלכא, הן אג"ח גליל, הצמודות למדד המחירים לצרכן ב-100% ומונפקות לפרק זמן של 30 שנים. אולם מי שמעוניין בכל זאת ללכת על המקור, יכול למצוא אג"ח קונסול בשווקים שונים בעולם.

על אף שהשימוש המקורי באג"ח קונסול הוא למימון של מדינות, גם בנקים גדולים ומעט חברות ציבוריות עושות במכשיר שימוש. כך, למשל, ניתן למצוא בשווקים סדרות אג"ח קונסול של חברת מכוניות היוקרה פורשה שאיננה מדורגת ושל בנקים אירופאים כמו Rarobank, Barclays או BNP.

אגרות קונסול זמינות למסחר דרך חברי הבורסה הישראליים וגם דרך בנקים זרים, כשהאגרות עצמן סחירות בבורסות שונות בעולם. מלכא מדגיש שלמרות שתנאי המסחר זהים לתנאים המקובלים באג"ח, לסדרות רבות לא ניתן לבצע הזמנות מתחת לרף מינימום די גבוה ובמקרים רבים הסכום המינימלי הוא 250 אלף דולר.

מבחינת הסיכונים בהשקעה, הרי שמדובר בהשקעה באג"ח לכל דבר, אך בהתחשב באופי הנצחי של המוצר, המנפיקות בדרך כלל נשענות על מוניטין ארוך, חזק וחיובי, שמקטין את הסיכון לחדלות פירעון של האגרות. עם זאת, מכיוון שמשך חיי האיגרת ארוך במיוחד, היא רגישה מאוד לתנודתיות בשערי הריבית.

מלכא ממחיש בדוגמה. "נניח שהשקענו 1.6 מיליון דולר באג"ח שמניבה קופון שנתי של 6.25% (החזר שנתי של 100 אלף דולר). כל העלאת ריבית של 0.25% עשויה לשחוק בכמעט 4% את ההשקעה, מכיוון שמתבצעת התאמה למחירי השוק החדשים, בדומה לאג"ח מסוגים אחרים".

במקביל, חשוב לבחון האם התשואה באמת משתלמת. בחינה קצרה של אג"ח קונסול של מנפיקים שונים מסביב לעולם מעלה תמונה מעודדת יחסית, בה התקבול מהאיגרות נע בממוצע סביב 5%-7% ולעיתים אף יותר.

אג"ח קונסול דולרי שמנפיק Rarobank הצרפתי, למשל, מניבות למשקיעים קופון שנתי של 7%. דירוג הבנק המנפיק עומד כיום על AA. בנק Barclays הבריטי מציע אג"ח דולרית עם קופון שנתי משתנה בשיעור של 8.55% ומדורג A על ידי סוכנויות הדירוג. איגרת החוב הדולרית שמנפיק BNP הצרפתי מעניק קופון שנתי משתנה בשיעור 5.186% עם דירוג -AA.

למי שמחפש השקעה במטבעות אלטרנטיביים לדולר, ניתן כמובן למצוא בעולם אג"ח שנקובות במטבעות אחרים כמו אג"ח של Bank of Scotland שנקובה בליש"ט ומעניקה קופון שנתי של 8.625%, וסדרה נוספת של אותו בנק הנקובה באירו, ומניבה 6.05%.

מלכא מציע את ההשקעה באג"ח קונסול כמכשיר להקצבה פנסיונית לעולמי עד, שתאפשר לפורשים לפנסיה ליהנות מקצבה קבועה בפרקי זמן מוגדרים ולהעבירה בירושה במקרה של פטירת המשקיע. "