עסקה של פעם בחיים

השמות רוני יצחקי, שמעון וינטרוב ורונן פלד, מוכרים היטב בשוק ההון הישראלי, בעיקר מהמעורבות בשוק הנדל"ן. גם פרופסור יאיר טאומן, זהר גילון (קרן ההון סיכון "תמר"), אביגדור וילנץ (חברת גלילאו), קובי ויהודית ריכטר (מדינול), ודן ברנע (BMC), הם שמות מוכרים לא פחות, אבל אולי ב"שווקים" יותר מגוונים. כולם כבר ראו הרבה כסף בחיים ועם זאת, ספק גדול אם יזכו לעוד עסקה כמו זו שכיכבו בה שלשום.

"זה דבר שקורה פעם בחיים", כך התבטא אחד מהם השבוע בנוגע למכירת חברת האינטרנט הבריטית QXL (שבינתיים שינתה את שמה ל-Tradus), ל-Naspers הדרום אפריקאית תמורת כ-1.9 מיליארד דולר. המכירה עצמה, סביר שלא הייתה מרגשת איש מהקבוצה, אבל המוזכרים להלן ומספר אנשי עסקים ישראלים נוספים שהיו מעורבים בחברה, סגרו בעסקה הזו רווח של כ-2000% על ההשקעה (!!) וזה כבר באמת דבר של פעם בחיים.

הסיפור מתחיל לפני כשנתיים, אז הצטרפה קבוצת משקיעים מישראל שכללה את אנשי העסקים להלן להשקעה בחברת אינטרנט שמפעילה אתר מכירות פומביות בשם QXL. סך ההשקעה הייתה בסך של כ-15 מיליון דולר והתבצעה לפי שווי של כ-45 מיליון דולר. במבט ראשון לא נראה האתר כמציאה גדולה. בכלל לא. הוא היה שרוי בהפסדים, נסחר בבורסה בלונדון לפי שווי נמוך ומעורב בסכסוך משפטי קשה. מאז הצליח האתר לעבור לרווח, לסגור את הסכסוך המשפטי באמצעות מעורבות של זהר גילון ולזנק בשווי.

ביוני השנה מכרו חלק מהמשקיעים את המניות שרכשו תמורת כ-50 מיליון דולר, מספר שכבר אז היה פנטסטי, אולם חלקם האמין שצפוי עוד אפסייד בחברה ונשאר עם חלק מהאחזקות. ואכן, לפני כמה ימים התפרסם כי Naspers עתידה לרכוש את החברה לפי הסכום המדובר, שמגלם זינוק של פי 42 בשווי החברה. אכן עסקה של פעם בחיים.