"תכירו, זה יצחק זוכמן, ראש מינהל יבשה במשרד שלנו. בואו נשמע מה מצב בטיחות הכבישים אצלכם" - במילים אלה נפתחו עשרות פגישות שערך מאמצע השנה שר התחבורה שאול מופז, פגישות שנערכו במשרדי מועצות אזוריות במגזר הכפרי, ובעיקר ביישובים הערביים.
יצחק זוכמן, איש גבוה, חביב ואהוד במשרד התחבורה, התיישב בפגישות אלה לימינו של מופז, מול ראש העיר ופמלייתו, והכין את המסמכים, כי ידע היטב מה מופז הולך לומר. תחום אחריותו של זוכמן הוא פיתוח הכבישים הפנימיים בתוך תחומי המועצות והיישובים, במימון של 70% מתקציב משרד התחבורה.
הרבה חיוכים היו בסקטור הערבי כשמופז ערך בו את מסע הסיוע לכבישים הפנימיים. שר התשתיות בנימין (פואד) בן-אליעזר בדיוק סיים את מסע הניצחון שלו במגזר הערבי עבור אהוד ברק, החוזר לפוליטיקה במפלגת העבודה. והנה, כשבמועצות האזוריות התכוננו לבחירות בנובמבר 2007 ובמגזר הערבי נערכים לבחירות בנובמבר 2008 לעיריות - מגיע שר התחבורה לסיבוב אינטנסיבי במגזר.
"יצחק", אמר מופז בקצרה כשכולם התיישבו, "תראה לי מה הם קיבלו עד היום". זוכמן, שכיום הוא האיש החזק במשרד התחבורה, הוציא את הניירות, סיפק את הנתונים, ואז בא שלב ההבטחות של מופז.
בביקור בעיריית סכנין, למשל, הבטיח מופז להקציב את הכסף הנחוץ לסלילת כביש חוצה סכנין, עד עראבה, בהיקף של 40 מיליון שקל. בסיום הפגישה בענייני התחבורה נערכה בעיריית סכנין פגישה נוספת, באולם ההרצאות, בלי אנשי המקצוע של משרד התחבורה. במשרד התחבורה כינו את הפגישה "מיפקד חברים".
את התוצאות של ביקורי מופז נראה בערי המגזר בשנת הבחירות 2008, אבל מבחינת פיתוח רשת הכבישים הארצית מדובר במכה תקציבית קשה.
הממשלה הכריזה ב-2005 על תוכנית חומש לפיתוח כבישים בתקציב של 19.5 מיליארד שקל, בניהולה של מע"צ החדשה, שנולדה אחרי תהליך ארוך וקשה של שינוי מבני (עם שם שאסור להפכו לראשי תיבות - חברה לאומית לדרכים). אחרי השינוי המבני ועם תוכנית החומש הגרנדיוזית, התגאו במשרד התחבורה, הפריפריה תהיה הרבה יותר קרובה למרכז, ותוך שנים ספורות.
מאז ההכרזה על תוכנית החומש היא כבר קוצצה ב-3.6 מיליארד שקל, בחלקה בעקבות מלחמת לבנון. הקיצוץ בתוכנית החומש בשנה זו מתקרב לסכום של 2 מיליארד שקל. עיקר הקיצוץ ברשת הכבישים הארצית נעשה לטובת הכבישים הפנימיים בעיריות, באחריות זוכמן ממינהל יבשה, כאשר משרד התחבורה מממן כאמור 70% מעלות הפיתוח, ולכבישים המחברים את היישובים לכבישים הארציים.
כתוצאה מהקיצוצים, אין למע"צ יכולת לשמור או אפילו לתכנן תקציב באופן רציני. למעשה, לאחרונה נוצרה אפילו מצוקה תזרימית במע"צ. בישיבה סוערת שנערכה לאחרונה אמר אבי דור, סגן בכיר לחשכ"ל, למשנה למנכ"ל מע"צ יהודה בראון: "ב-2008 לא יהיה לכם כסף לפעילות". אלכס ויז'ניצר, מנכ"ל מע"צ, נשמע אומר למקורביו: "לקחו פרדה זקנה והפכו אותה לסוס צעיר, אבל קשרו אותו לעץ בלי אוכל ומים".
לקראת סוף השנה, כתוצאה מהקיצוץ של 2 מיליארד שקל השנה, אומרים בכירים במשרד התחבורה, נאלצה מע"צ לבטל עשרות פרויקטים, חלקם חשובים מאוד. במע"צ מכחישים שמדובר במספרים כה גדולים, אבל שורה של פרויקטים חשובים בוטלו או נעצרו.
מחלף בית דגן, על כביש 44 יפו-רמלה, אחד הפקקים של המדינה - נעצר; שידרוג כביש 44 מבית דגן לרמלה, עוד פקק מרכזי - נתקע; שידרוג והוספת מסלול בכביש החוף (כביש 2) בין נתניה לקיסריה - נדחה; הרחבת כביש 70 זכרון-פורדיז - נתקע; כביש 40 (קטע דרומי) - נעצר; הרחבת כביש 31 (מצומת שוקת לערד) - בוטלה; שלב נוסף במחלף יבנה - בוטל.
מע"צ משכה בחזרה מהוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה שורה של פרויקטים. הסיבה פשוטה: אחרי שלב התכנון, ההוצאה המשמעותית הראשונה בחיי פרויקט היא הליך ההפקעות של הקרקע, המחייב מו"מ קשה ותשלום פיצויים, ואחר כך מגיעות גם התביעות של בעלי קרקעות סמוכות בגין ירידת ערך (סעיף 197). כדי להימנע מהצורך לשלם עבור הפקעות ולהיתבע בסעיף 197 - משכה מע"צ שורה של פרויקטים מהוועדות המחוזיות והקפיאה אותם, בלי לדעת מתי ניתן לקדם אותם.
יש פרויקטים שניצלו מהקפאה רק משום שמשרד האוצר היה מוכן להמשיך לממן אותם. למשל, למכרז תכנון-ביצוע כביש עוקף באר שבע (כביש 40) הוגשו 9 הצעות של מיטב חברות התשתית, בהיקף שהוערך ב-200 מיליון שקל. מע"צ שקלה לבטל את הפרויקט בגלל הקיצוץ המתוכנן בתקציב, אבל האוצר הסכים להקצות את התקציב הנדרש.
לקיצוץ בתוכנית החומש תהיה בשנתיים הקרובות לפחות השפעה חריפה על שוק המתכננים. לא יהיו מספיק פרויקטים חדשים בתכנון. המגמה מורגשת כבר עכשיו בירידת כמות העבודות במשרדי תכנון התחבורה.
מילה נוספת על תחבורה ופוליטיקה: בין היישובים שקף ואמציה, למרגלות הר חברון לאורך הקו הירוק, יש דרך בת 17 ק"מ הטעונה שידרוג. אריאל שרון, באחד מביקוריו, הבטיח דרך חדשה. ראש הממשלה אהוד אולמרט מחויב להבטחה. זהו פרויקט שמבחינה תחבורתית, בוודאי על פי קריטריון של נפח תנועה, מצוי בתחתית סולם העדיפויות. את הדרך אפשר היה לשדרג ב-20 מיליון שקל, אבל מע"צ, ברוחב יד, תכננה כביש חדש בנתיב חדש, והפרויקט יצא לאחרונה לדרך בעלות של 108 מיליון שקל. יש המתרצים את ההוצאה בכך שלאורך הכביש החדש אפשר יהיה להקים גוש יישובים.
"אין הסטה למגזר"
בתגובה לשאלות "גלובס" מסר משרד התחבורה:
"מדובר בטענות משוללות כל יסוד. תוכנית החומש של הרשות הלאומית לדרכים (מע"צ) קוצצה ב-3.5 מיליארד שקל. 1.4 מיליארד שקלים קוצצו בעקבות קיצוץ רוחבי שבוצע בתקציבי הממשלה, בעקבות מלחמת לבנון השנייה.
"2 מיליארד שקלים נוספים הוסטו בתוך תקציב משרד התחבורה לטובת פרויקטים של הסעת המונים ותחבורה ציבורית, וכן חיבור כבישי מע"צ לרשויות המקומיות. הסטת התקציבים נעשתה במסגרת תוכנית חומש כוללת ואינטגרטיבית לכלל המשרד, שתשפר את החיבור בין המערכת העירונית למערכת הבינעירונית ותיתן ערך מוסף לפרויקטים של מע"צ.
"לא נעשתה כל הסטה של תקציבי מע"צ לטובת המגזר הערבי. כל הפרויקטים תוקצבו על פי סדרי עדיפויות וקריטריונים מקצועיים שקבע משרד התחבורה. הפרויקטים במגזר הערבי תוקצבו מתקציב ייעודי שנקבע לכך, בהתאם להחלטות הממשלה ועל פי קריטריונים מקצועיים שהוחלט עליהם".
שר התחבורה מופז הדגיש, שיש פער עצום בין מצב הכבישים העירוניים במגזר הערבי לכלל היישובים, ועל כן הבטיחות בהם לקויה, וכי פעל באופן ממלכתי ומקצועי.
lichtman@globes.co.il
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.