למרות הקשיים: רוב הפירמות ביצעו את המהלכים הנדרשים כדי להישאר בת"א 100

16 פירמות מתוך ה-24 שהיו בסכנת גריעה מהמדד בחרו להגדיל אחזקות ציבור * יתר הפירמות העדיפו להיגרע מהמדד

על אף התנודתיות שאפיינה את השווקים הפיננסיים בחודשים האחרונים, חלק הארי של הפירמות הציבוריות ביצעו את המהלכים הנדרשים על מנת להמשיך ולהימנות על מדדי הבורסה המובילים. הנתונים מלמדים, כי מ-24 הפירמות שנדרשו להגדיל את אחזקות הציבור בהן על מנת להמשיך ולהימנות על מדד ת"א 100 גם מתחילת 2008, כ-16 ביצעו מהלכים פיננסיים על מנת לעמוד בתנאי הסף החדשים, ורק שמונה פירמות בחרו שלא לעשות כן. בסך הכל מדובר בכ-67% מהפירמות שעמדו על סף גריעה מהמדדים, כשגם חלק מהנגרעות בחרו בחלקן בדרך זו משיקולים ייחודיים.

לא נדרשו תמרונים

על מנת לעשות סדר בדברים, נזכיר כי בשנים האחרונות נוקטת הבורסה של תל אביב מהלך מדורג להעלאת הרף המינימלי של אחזקות הציבור בחברות הציבוריות. זאת, כחלק מהרצון לשכלל את המסחר. מתחילת 2008 אמור להיכנס רף מינימלי חדש של אחזקות ציבור בפירמות של ת"א, שעומד על 25% מתוך הון המניות של החברות. מצב זה הותיר כרבע מהחברות המרכיבות את המדד, בהן גם נכסי צאן ברזל של הבורסה, בסכנת גריעה, וכעת מעניין לראות באיזו מדיניות ינקטו לבסוף הפירמות.

הסיטאוציה הבעייתית לא הסתכמה רק בדרישות הבורסה, כאשר במקביל נפגשו הפירמות עם סיטואציה לא נוחה בשווקים, לאחר שמשבר הסאב-פריים שהתעורר בחודשי הקיץ בארה"ב יצר תנודתיות לכל אורך החודשים האחרונים, והקטין משמעותית את נזילות השווקים. התוצאה הייתה בלימה ניכרת בביקושי המשקיעים להשתתפות בהנפקות, מה שהביא את הפירמות למצב בעייתי במיוחד, כשחלקן אף ניסו לטעון כנגד דרישות הבורסה הקשוחות.

עם הגיענו לישורת האחרונה של 2007, וההתבהרות הסופית של הרכב המדדים המובילים לקראת 2008, התברר כאמור כי למרות ההשגות שהעלו, מרבית הפירמות בחרו לבצע את המהלכים הדרושים על מנת להישאר או להיכנס למדדים. הנתונים אף מלמדים כי הרוב המכריע בחרו לעשות זאת בדרך הישרה והקונבנציונלית, של הקצאת מניות למוסדיים תמורת הנחה מסוימת ביחס למחיר השוק באותה העת. בודדות בלבד ביצעו תמרונים מורכבים על מנת לעמוד בדרישות.

יותר מכך, גם מבין אלו שבחרו שלא לנקוט צעד כלשהו בכל הקשור לאחזקות הציבור, ובכך לאבד את מקומן במדד, לפחות לשתיים יש נסיבות מקלות. הראשונה היא חברת הביטוח מגדל, שם נמצאים בעלי המניות העיקריים בסיטואציה מורכבת: את ג'נרלי, בעלת השליטה, פשוט לא מעניינת כל-כך סוגיית ההימנות על מדדי הבורסה, ובלאומי עדיין מקווים שבנק ישראל יאפשר להם להמשיך ולהחזיק בחברה; השנייה היא אי.די.בי אחזקות, שככל הנראה נמצאת בדרך להיגרע מהבורסה. העובדה שהיא נפלטת מהמדדים המובילים משרתת את האינטרס של בעליה - הפחתת המאמץ שיידרש כדי למחוק אותה בשלב כזה או אחר.

לגבי הפירמות האחרות, נראה שאצל מרבית אלו שנפלטו הבעלים פשוט לא רצו למכור מניות ברמת המחירים הנוכחית, מתוך מחשבה שזו רמת מחירים אטרקטיבית דווקא לקניית מניות. כך לדוגמה, אליעזר פישמן וגרשון זלקינד לא מכרו מניות של חברות הנדל"ן מבני תעשייה ואלקטרה נדל"ן, אלא דווקא המשיכו להגדיל פוזיציה בהן, גם על חשבון ההיפלטות ממדד ת"א 100.

להמשיך לשכלל

בהתאם, נראה שגם בקבוצת הפטרוכימיים מבינים שהיתר השליטה המתקרב לבז"ן חיפה יעלה את ערך החברה, ולכן בחרו שלא לדלל אחזקתם בפטרוכימיים ובסקיילקס שמחזיקה בבז"ן.

בשורה התחתונה, ניתן לומר שעל אף העובדה שרמת הסחירות של הבורסה בכללותה עולה בהתמדה בשנים האחרונות, וההבדלים בין מדד המעו"ף לבין ת"א 100 היטשטשו גם מבחינת הנגישות של משקיעים זרים, הפירמות הוכיחו כי הן לא מוכנות לאבד בקלות את מקומן במדדים המובילים. גם כאשר התנאים לא אופטימליים לתמרונים פיננסיים. הבורסה מצידה צריכה להמשיך ולנקוט בצעדים על מנת לשכלל את המסחר בת"א, והגדלה מדורגת של אחזקות הציבור גם מעבר לרף ה-25% היא בהחלט צעד לגיטימי. זאת, מאחר שבתנאי השוק ששוררים בימים אלו הפירמות הן אלו שמחזרות אחרי הבורסה, ולא להיפך.

פירמות