קניבליזציה ידועה מראש

י שעקב בימים האחרונים אחרי ההודעות של מנהלי קרנות הנאמנות לבורסה היה עלול לחטוף סחרחורת. המנהלים הודיעו שהם מורידים, ואחר כך שוב מעלים, את דמי הניהול בקרנות הכספיות החדשות שרק הושקו. שני גורמים מרכזיים היו אחראיים לזגזג הזה: בית ההשקעות פריזמה שהחליט לשבור את הכלים ולהודיע על דמי ניהול של 0% בקרן הכספית שלה, ורשות ני"ע שנאלצה לאסור את המהלך, בשל החלטה מלפני 8 שנים בנושא. אז מה קרה בימים האחרונים? מה גרם לבלאגן? ומה יקרה בהמשך? הפרטים המלאים לפניכם.

1 מסתערים על הקרנות הכספיות. בתי ההשקעות נערכים בהתרגשות לתחילת השנה האזרחית, ולא בגלל מסיבות הסילבסטר המלוות את האירוע. הסיבה לכך היא שבראשון בינואר 2008 נכנסת לתוקפה הרפורמה בשוק קרנות הנאמנות.

החלק ברפורמה שמשך את עיקר תשומת הלב הוא כניסת הקרנות הכספיות לשוק. הקרנות הכספיות הן קרנות סולידיות במיוחד המשקיעות באג"ח עם מח"מ של עד שנה. מוצר זה אמור להתחרות בפיקדונות הבנקאיים, שכן מדובר במוצר סולידי במיוחד עם פוטנציאל לתשואה עודפת לעומת הפיקדונות.

תיאורטית, פוטנציאל השוק של הקרנות הכספיות מגיע למאות מיליארדי שקלים. מנהלי הקרנות צמאים למנוע צמיחה כזה. בחודשים האחרונים סובלים רבים מהם מפדיונות, על רקע התנודתיות בשווקים המרתיעה את המשקיעים ועל רקע התחרות הקשה מול תעודות הסל. בתי ההשקעות דרוכים מאוד לקרב, ויודעים שהתקופה הראשונה להחדרת המוצר, קריטית לנתח השוק שלה בהמשך.

2 מלחמת המחירים. בעוד באפיקים אחרים כמו מניות אפשרויות ההשקעה מגוונות, והשונות בתשואה משמעותית, הרי שבקרנות הכספיות, שהן מכשיר סולידי במיוחד, השונות בתשואה צפויה להיות קטנה יחסית, ולעמוד על שברי אחוז בודדים בין הגופים.

מנהלי הקרנות הבינו שמדובר במוצר גנרי יחסית, ולכן התחרות על כיסו של המשקיע הגיעה הפעם מהכיוון של דמי הניהול. מכיוון שדמי הניהול נוגסים בסופו של דבר מהתשואה של הקרן, הרי שהפחתת דמי הניהול תסייע לקרן להשיג תשואה גבוהה יותר.

כמו כן, עמלת ההפצה בקרנות הכספיות נמוכה במיוחד ועומדת על 0.125% לעומת 0.2% בקרנות השקליות, ולכן יכלו מנהלי הקרנות להרשות לעצמם לקבוע דמי ניהול נמוכים של פחות מ-0.5%. רוב מנהלי הקרנות קבעו דמי ניהול של 0.3%-0.4% בקרנות הכספיות. מיטב לקחה את התחרות צעד קדימה, והודיעה על דמי ניהול בגובה של 0.125%.

לעומת זאת פריזמה החליטה להסיר את הכפפות, והודיעה ביום רביעי בערב על דמי ניהול של 0% בשלושת החודשים הראשונים להשקת המוצר. אלא שהמהלך יוצא הדופן של פריזמה החזיק מעמד 14 שעות. למחרת בבוקר הודיעה פסגות כי היא מפחיתה את דמי הניהול בקרן הכספית שלה ל-0% למשך חצי שנה. אחרי פסגות הצטרפו גם גאון ואפריקה-ישראל, שקבעו בתחילה דמי ניהול של 0.3%, ויישרו קו ל-0%.

למעשה, זו פעם ראשונה שמתרחשת מלחמת מחירים אמיתית בענף. עד כה מלחמת מחירים הייתה נהוגה בתעשיית תעודות הסל: מנהל תעודות סל משפר את התנאים למשקיעים, וכמה ימים אחריו כל שאר מנהלי התעודות מיישרים קו. הסיבה לכך היא שתעודות הסל הן מוצר גנרי, שההבדל המרכזי בו הוא התנאים המוצעים ללקוח.

3 הרשות בולמת. אולם נראה כי סאגת מלחמת המחירים בקרנות הכספיות לא הסתיימה. מתברר שלפי תקנות רשות ני"ע אסור לעשות צעד שכזה ולקבוע דמי ניהול של 0%. כמה שעות לאחר שארבעת מנהלי הקרנות הודיעו על דמי הניהול החדשים בקרן, פנתה אליהם רשות ני"ע והודיעה להם כי מדובר במהלך בלתי חוקי.

הסיבה לכך היא החלטת הרשות משנת 2000, האוסרת על גביית דמי ניהול אפסיים. המגבלה שהטילה אז הרשות נבעה מחשש שמנהלי הקרנות יגבו עמלות ממקור אחר כדי לייצר הכנסות, וכן מתוך חשש להפליה בין הגופים הגדולים לקטנים, שלא יכולים להרשות לעצמם לבצע מהלך שכזה.

כיום הגישה ברשות ני"ע שונה ופחות פטרנליסטית. יחד עם זאת, נראה כי פריזמה תפסה את הרשות לא מוכנה. ברשות העריכו כי מנהלי הקרנות יגבו דמי ניהול נמוכים, אך לא ציפו שהם ירדו עד לרמה של 0%.

כעת צריכים ברשות להתמודד עם ההחלטה הארכאית שאינה מתאימה לרוח התקופה, ובמקביל עם מנהלי הקרנות שרוצים לגבות 0% דמי ניהול כבר ממחרתיים. הרשות צפויה להעלות את הנושא לדיון במליאה הבאה שתתקיים בעוד שבועיים, ולהחליט אם היא מבטלת את ההחלטה הישנה.

בינתיים, צריכים מנהלי הקרנות לפעול לפי הכללים הקיימים. לכן היום ראינו את כל הגופים שקבעו דמי ניהול של 0% מוציאים הודעה נוספת, ומעלים את דמי הניהול ל-0.125%, שהוא רף המינימום שנקבע - כגובה עמלת ההפצה.

זאת על מנת למנוע מצב בו מנהלי הקרנות מפסידים כספים בניהול הקרן.

4 מה יהיה? לא נופתע אם הרשות תבטל את המגבלה הישנה. לאחר ביטול המגבלה, שוב נראה גל של הודעות לבורסה של מנהלי הקרנות שמורידים חזרה את דמי הניהול ל-0%. מלבד ארבעת הגופים שכבר הודיעו בסוף השבוע על דמי ניהול של 0%, לא נתפלא אם נראה גם את כלל פיננסים ומגדל שוקי הון מורידות את דמי הניהול. היום הודיעו השתיים על הורדת דמי הניהול ל-0.125%, שהוא המינימום המותר כעת.

כמו כן חשוב להדגיש כי רבים מהגופים קבעו כי גביית 0% דמי ניהול תהיה לפרק זמן מוגבל של מספר חודשים, ולכן חשוב לעקוב אחר הפרסומים הללו.

מחרתיים ייכנסו הקרנות הכספיות לשוק. ככל הנראה הן צפויות לצבור גיוסים נאים, אך הרשו לנו לקלקל מעט את החגיגה ולהמר כי עיקר הגיוסים של הקרנות יגיעו כתוצאה מתהליך קניבליזציה בתעשיית הקרנות, ומעבר של כספים מהקרנות השקליות אל הכספיות.

תהליך זה יפגע בסופו של דבר במנהלי הקרנות בשל דמי הניהול הנמוכים יותר בקרנות הכספיות לעומת השקליות (גם בניכוי עמלת ההפצה).

בעתיד ייתכן וכניסת הקרנות הכספיות תביא לצמיחה כוללת בתעשיית הקרנות, אך רוב הסיכויים כי הר השקלים יוסיף להישאר ברובו תחת הפיקדונות בשנים הקרובות. "