מדריך הישרדות לשווקים התנודתיים

התחזיות ל-2008 לא משאירות מקום לספק בדבר אחד: השנה הקרובה צפויה להיות מאתגרת יותר מקודמתה

התנודות החדות בשווקים הפיננסים, כשבכל שני וחמישי נוחתות על המשקיעים חדשות משווקים שונים בעולם, הפכו את המסחר לסוג של משימת הישרדות. התחזיות ל-2008 לא משאירות מקום לספק בדבר אחד: השנה הקרובה צפויה להיות מאתגרת יותר מקודמתה. כדי לשרוד בהצלחה בנסיבות האלה ולהמשיך להשקיע בשווקים הגלובליים, חיבר דיוויד קארסבול, ראש צוות האסטרטגי של Saxo Bank, מדריך הישרדות בעולם השקעות וולטילי.

היעזרו בפקודות מסחר

ניתן לשלוט ברמת הסיכון באמצעות פקודות Stop Loss - פקודות מסחר שניתנות מראש ומאפשרות לקבוע מכירה אוטומטית של המניה ברגע שהמניה יורדת לשער שקבע המשקיע. פקודות Stop Loss ניתן להפעיל על כל סוגי המכשירים הפיננסים לצורך מסחר ממושמע שימנע הפסדים משמעותיים.

זה אומר שהמשקיע יכול להמשיך בתוכנית העבודה השוטפת שלו, בידיעה שלא ייגרמו נזקים משמעותיים לתיק ההשקעות שלו, כתוצאה מאובדן ערך משמעותי במקרה שהשוק הולך נגדך.

יש גם פקודות Stop Loss מתקדמות יותר, כמו Trailing Stop Loss. בפקודה כזו המשקיע קובע אחוז מסוים מתחת לשער המניה הנוכחי אותו הוא מוכן להפסיד ומעבר לו מופעלת פעולת המכירה. אם שער המניה עולה, מחיר המכירה האוטומטי עולה יחד איתה, מגדיר במדויק את מרחב ההפסד החדש. המכשיר הזה מאפשר לנעול את הרווחים על המניה ובכך לצמצם עוד יותר את הסיכון.

נסביר באמצעות דוגמה: משקיע רכש מניה במחיר שוק של 40 דולר וקבע לה Trailing Stop Loss של 10% מתחת ל-40 דולר. כלומר אם מחיר המניה ירד ל-36 דולר פקודת המכירה תופעל אוטומטית. אבל אם המניה תעלה לרמה של 44 דולר, ייקבע שער המכירה האוטומטית מחדש לרמה של 39.60 דולר (10% מתחת למחיר המניה החדש). אם המניה תמשיך לטפס ל-48 דולר, שער המכירה האוטומטית ייקבע מחדש על 43.20 דולר, ולמעשה ינעל רווח הון מינימלי של 3.20 דולר למניה.

בפקודות Stop Loss צריך לקחת בחשבון שירידה של המניה, ולו לזמן קצר, מתחת לשער שנקבע, מפעילה את הפקודה באופן אוטומטי ועשויה לגרום להפסד, גם אם המניה עולה בהמשך המסחר לעלות מעל למחיר ה-Stop Loss.

השתמשו במסחר ב-CFD

CFD (Contract For Differences) הוא חוזה אופציות על ההפרש בין מחיר הפתיחה למחיר הסגירה של נייר ערך מסוים. השימוש ב-CFD על מניות או על מדדים מאפשר למשקיעים להרוויח גם בשווקים נופלים וגם בשווקים עולים. בניגוד להשקעה המסורתית, בה ניתן להרוויח רק כשהשוק עולה, שימוש באופציות מאפשר למשקיעים ספקולנטיים לנצל מצבים של שוק יורד. משקיע שמצפה לירידה במחיר מניה או מדד מסוים במהלך החודש הבא, לדוגמה, יכול למכור CFD, או בעצם ללכת "שורט" נגד השוק.

ה-CFD מאפשר להגן על תיק ההשקעות שכולל מניות מירידות זמניות במחיריהן. מה שצריך לעשות הוא למכור חוזים כנגד חלק מהמניות שבתיק, ובכך בעצם לגדר את ההשקעה.

התייעצו עם יועצי ההשקעות

בזמנים של תנודתיות גבוהה בשוק, חוסר הוודאות עשוי לתפוס את ההובלה, כפי שראינו בחודשים האחרונים. ברגעים כאלו, במקום להרגיש בודדים בתחושה שכל העולם קורס, אפשר וכדאי להיעזר ביועצי ההשקעות בבנקים. הם יוכלו לסייע בהבנת השוק ובמיוחד בהתאמת תיק ההשקעות למטרות ההשקעה ולמאפייני נטילת הסיכון שלכם.

נצלו את מגוון האופציות

מנהלי השקעות ממליצים לפזר ולגוון את התיק. את הגיוון הזה אפשר להשיג גם באמצעות שימוש באופציות, שיכולות לתרום לרווחיות התיק. למשל, רכישת אופציית PUT למטרות ספקולציה מאפשרת להשיג רווח בשוק אמריקני-דולרי יורד או להגן על התיק הדולרי מהפסדי מטבע.

מי שמעריך שמטבע מסוים עומד ליפול מול מטבע אחר, כפי שקרה לדולר מול האירו בחודשים האחרונים למשל, יכול להרוויח מזה באמצעות רכישת פוטים על הדולר. השקעה כזו תעניק את האפשרות, אך לא החובה, למכור דולרים במחיר שנקוב באופציה ביום הפקיעה שלה. באופן דומה ניתן להגן על תיק הנקוב ברובו במטבע שהמשקיע מעריך שצפוי להיחלש במהלך השנה הקרובה.

שימוש באופציות על הדולר יכול לסייע למשקיעים בקרנות הנאמנות שמתמחות בשוקי חו"ל ונקובות בדולרים. המשקיעים האלה איבדו חלק ניכר מהתשואה החיובית שלהם על ההשקעה בעקבות נפילת ערך הדולר בשנה החולפת.

הגבילו סיכונים בעזרת חוזים עתידיים

מספר מוצרים פיננסיים יכולים להקטין את סיכוני המטבע כשעובדים עם מניות שנסחרות בשווקים זרים. הדרכים הנוחות ביותר הן בחוזים עתידיים, אופציות או CFD.

חוזה פורוורד (עתידי) הוא חוזה בו מחירי הקנייה והמכירה של המטבע נקבעים לתאריך עתידי כלשהו. ניתן כבר בתחילת החוזה למכור את כמות הדולרים שמצפים להשיג עבור המניות כשהחוזה פג.

באמצעות שימוש באופציות משלמים פרמיה מסוימת עבור האפשרות למכור מטבע, נניח הדולר האמריקני, במחיר קבוע בעתיד. בדרך זו מבטחים את התיק בפני ירידה אפשרית של הדולר. אם הדולר יעלה ויגיע לנקודה בה המשקיע יפסיד ממכירת דולרים, הוא יוכל לבחור שלא לממש את האופציה ולשלם רק את הפרמיה על רכישתה. זה יהיה ההפסד המקסימלי שלו.

הדרך השלישית היא שימוש ב-CFD שהזכרנו קודם. במקרה כזה לא צריכים לרכוש את המניה עצמה אלא חוזה שמבוסס עליה. כך המשקיע יכול להרוויח אם ערך המניה עולה מתחילת החוזה ועד סופו. אבל מכיוון שמדובר ברכישת חוזה ולא במניה עצמה, הסיכון המטבעי היחיד הוא ברווח או ההפסד על החוזה עצמו ולא על המניה.

עקבו אחרי השווקים

האינטרנט מאפשר היום מעקב שוטף אחר השקעות בכל העולם, כולל מבזקים וחדשות על המניות בתיקים, כולל התראות וניוזלטרים מותאמים אישית למשקיע ולניירות שמרכיבים את תיק ההשקעות שלו. מעקב שוטף אחריהם יסייע למשקיע להיות עם היד על הדופק כדי שלא יופתע מהתפתחויות בלתי צפויות בשווקים שמשתנים במהירות.