המטבע האירופי מתפשט: מהיום האירו הוא המטבע הרשמי של קפריסין ומלטה

[לשווקים בעולם] [לאתר המט"ח] ההצטרפות של מלטה וקפריסין הוסיפה 1.2 מיליון איש למדינות המשתמשות במטבע האירופאי, להם זכות בחירה שווה לזו של אזרחי 13 מדינות מרחב האירו תחת ה-ECB

קפריסין ומלטה, שני איים במזה"ת, אימצו היום (ה-1 לינואר), את האירו כמטבע הרשמי שלהם. הבנקים בשתי המדינות סגורות לרגל ראש השנה, אך מרבית הכספומטים מספקים את שטרות-אירו.

ההצטרפות של מלטה וקפריסין הוסיפה רק 1.2 מיליון איש למדינות המשתמשות במטבע האירופאי, אך יש לזכור שתהיה להם זכות בחירה שווה לזו של 13 מדינות מרחב האירו תחת הבנק המרכזי של אירופה (ECB).

המעבר של קפריסין למטבע האירופאי תרחיב את הפער בין החלק הדרומי לבין קפריסין התורכית הנמצאת בצפון האי, שם הלירה התורכית תמשיך לשמש כמטבע המרכזי. בניגוד לקפריסין הדרומית, צפון קפריסין אינה שייכת לאיחוד האירופאי ומוכרת כמדינה רק על-ידי תורכיה.

קפריסין ומלטה לומדות מניסיונן של מדינות אחרות שהצטרפו למרחב האירו, כשהן עוקבות אחרי הקמעונאים כדי לוודא שהם לא ינצלו לרעה את המעבר לאירו ויעגלו מחירים כפי שנעשה במדינות אחרות. מהלכים מעין אלו עלולים להגביר את האינפלציה.

ממשלת קפריסין דחקה בחברות הגדולות לעגל מחירים כלפי מטה, ומלטה בחרה לחתום על הסכמים עם יבואנים "לאיזון המטבע", שתוקפם יפוג במארס 2008. עד סוף ינואר עדיין ניתן יהיה להשתמש בלירה של מלטה ובפאונד הקפריסאי.

היצרנים בשני האיים מקווים כי ביטול עלויות החליפין והאימוץ של מטבע מרכזי יעניקו תרומה משמעותית לתעשייה המקומית, כשכבר עכשיו מלטה נהנית מתיירות משגשגת כשהיא צפויה להציג צמיחה דו ספרתית בשנה הבאה, בעיקר בשל הוזלה של כרטיסי טיסה. בנוסף, מלטה מתכוונת למשוך משקיעים מענף ההיי-טק.

מיכאליס סאריס, שר הכלכלה של קפריסין, אמר שהאירו יטיב עם הצרכנים ובעלי העסקים גם יחד, בשל האינפלציה הנמוכה בגוש האירו, הריביות הנמוכות והשוק הרחב. בקפריסין התורכית, נציין, העסקים רבים החלו להשתמש באירו כמטבע חשוב כשהמסחר במט"ח בין שני האיים הולך ומתחזק.

בקפריסין כ-780 אלף תושבים, תמ"ג של 15.2 מיליארד אירו (0.17% מהתמ"ג הכולל של גוש האירו), כש-80% מהכנסותייה מגיעות משוק התיירות וענף הפיננסים. קפריסין זכתה לעצמאות ב-1960 כשהתנתקה מבריטניה.

במלטה, 407 אלף תושבים, תמ"ג של 4.8 מיליארד אירו (0.06% מהתמ"ג הכולל של גוש האירו), משמרבית הכנסותייה מגיעות מתיירות, תעשייה, שירותים פיננסים וטלקומניקציה. ראש הממשלה, לורנס גונזי משמש גם כשר האוצר. מלטה זכתה לעצמאות ב-1964 כשהתנתקה מבריטניה.