מנהלי ציי הרכב מתחילים לחשוב ירוק; יותר מ-1,900כלי רכב היברידיים נמכרו ב-2007

באנגליה חברות הליסינג מעודדות רכישת מכוניות ירוקות. בארץ רק מתחילים לדבר על זה * חלק גדול מהרכבים ההיברדיים שנמכרו השנה נרכשו ע"י חברות ליסינג

אתמול נערך בתל אביב כנס פורום "נוהגים היי טק", שמאגד בתוכו מנהלי ציי רכב וקציני רכב של 30 מחברות ההיי טק הגדולות בישראל. הכנס נערך לראשונה תחת הכותרת "נוהגים ירוק" בדגש על חידוד המודעות הסביבתית של ציי הרכב והליסינג בארץ, שמונים כמעט 250 אלף כלי רכב.

מאחורי הכנס ניצב שינוי מגמה חיובי ומבורך. לאחר שנים ארוכות, שבהן נטה מגזר ההיי-טק ומגזרים רבים אחרים של שוק הליסינג להתעלם מהמחיר הסביבתי שגובה מדיניות "רכב צמוד ודלק חופשי לכל עובד", נראה שהמעסיקים הגדולים מתחילים לפתח מודעות סביבתית.

בחלק מהמקרים מדובר בפיתוח מצפון לנוכח ההתדרדרות המואצת במאזן האקולוגי העולמי. במקרים אחרים מדובר באילוץ: לא מעט חברות היי טק ישראליות הן חלק מחברות רב-לאומית, שהפכו בשנים האחרונות את המלחמה בהתחממות הגלובאלית לחלק מהזהות התאגידית שלהן ומציבות לעצמן אתגרים כמותיים שנתיים של הפחתה בייצור CO2 וגזי חממה.

גם השלוחות הישראליות שלהן מחויבות כיום ליישר קו עם האסטרטגיה הירוקה של הקבוצה האם. גם חברות ללא "גב בין לאומי" נדרשות לעיתים תכופות על ידי לקוחות במערב להציג "קבלות" סביבתיות כתנאי לכניסה לפרויקטים ולמכרזים.

רמז מעשי ראשון לשינוי הגישה ניתן היה למצוא כבר בשנה החולפת בטבלאות המכירות של שוק הרכב. יותר מ-1,900כלי רכב היברידיים חדשים נמכרו בשנת 2007, מתוכם 1,200מכוניות "פריוס" והיתרה מדגם הונדה סיביק IMA. חלק לא מבוטל מהם נרכשו על ידי חברות ליסינג בהזמנה ישירה ומפורשת של לקוחות מוסדיים עבור מנהלים ועובדים בכירים, שזכאים לרכב מקבוצת שווי שימוש 4. אחת המטרות החדשות, שהוצבו בכנס, היא לשכנע את האוצר להפחית את סיווג כלי הרכב ההיברידיים לקבוצת שווי שימוש 2 כדי להרחיב את מעגל המשתמשים.

עוד מגמה חשובה, שניתן היה להבחין בתחילתה, היא השאיפה להפנים את רמת הפליטה של כלי הרכב לתוך מערכת השיקולים של בחירת סוג כלי הרכב הצמודים לעובדים. הפורום דן בדרכים לשכנע או לחייב את יבואני הרכב למסור נתונים אמינים ומדויקים אודות פליטת ה-CO2 של כל הדגמים הנמכרים בארץ, כדי שאלה ישמשו לפחות כבסיס להשוואה.

למרות המגמה החיובית והרצון הטוב נראה, שפוטנציאל ההשפעה על איכות הסביבה של ציי ההיי טק בארץ עדיין רחוק מאד ממיצוי, הן אבסולוטית והן בהשוואה לנעשה בעולם. כך, למשל, למרות הכרזות שנשמעו בכנס בעד עידוד שימוש רציונלי ונבון יותר בכלי רכב צמודים ובעד הפחתת צריכת הדלק והפליטה נלווית, הרבה מעסיקים גדולים בארץ עדיין בורחים כמו מאש מסוגיית הגבלת "הדלק החופשי" לעובדים.

הניסיון מלמד, שזוהי הטבה, שמקבלי רכב צמוד בכל דרגות הארגון מגלים כלפיה יחס אמוציונאלי מאד. "מנקודת מבטם של עובדים רבים הדלק החופשי הוא המרכיב היחיד, שמאזן את כדאיות תשלום שווי השימוש ועלות הליסינג", אמר לנו השבוע מנהל באחד מהציים הגדולים בארץ. "התחושה בקרב העובדים, במיוחד לאחר העלאת שווי השימוש, היא שאם נסעת פחות מהמכסה המקסימלית יצאת פראייר. כל ניסיון לפגוע בהטבה עלול לגרום לתסיסה".

גם בהשוואה לאירופה נראה, שהמודעות הסביבתית של ציי הרכב בארץ רק נמצאת בחיתוליה. את אחת הדוגמאות הטובות לפוטנציאל התרומה הסביבתית החיובית של ציי הרכב אפשר למצוא בשוק הרכב הבריטי, שיש לו קווי דמיון רבים לשוק הישראלי. בריטניה היא אחת המדינות היחידות בעולם (מלבד ישראל), שרכישות ציי הרכב בה עולות על %05 מכלל רכישות הרכב החדש.

כמו אצלנו שוק הציים הבריטי נשלט על ידי חברות ליסינג תפעולי שמפעילות חוזי ליסינג מלאים במתכונת דומה לישראל, אם כי היחס של חברות, שרוכשות את כלי הרכב ומתחזקות אותם בעצמן, עדיין גבוה מאשר בישראל.

הדמיון, אגב, אינו מקרי. בשלהי שנות ה-09' כאשר חברת "אלבר" שאז עוד הייתה בשליטת אי.די.בי נטעה את הזרעים הראשונים מהם צמח שוק הליסינג התפעולי בישראל, המודל והידע שעליהם התבססה נלקח משוק הליסינג הבריטי.

אולם להבדיל ממקבילו הישראלי, שוק הליסינג הבריטי הוא שוק בוגר ומפותח מאד, שמנוהל בצורה מקצועית וכמעט מדעית בכל השלבים. החל מאיסוף מידע על כל סוגי הרכב וירידת הערך שלהם, דרך מנגנוני מכירת רכב משומנים וכלה בחינוך והדרכת נהגים.

גם ההתייחסות לשמירה על איכות הסביבה מקבלת בו התייחסות רצינית מאוד. המוטיבציה לכך נובעת משלושה גורמים. הראשון הוא מחירי הדלק הגואים, שמאלצים גם מעסיקים נדיבים לחשוב על דרכים להוריד את ההוצאות השוטפות. הגורם השני הוא הרגולציות "הירוקות" של ממשלת בריטניה, שקובעת את דרגת מיסוי בהתאם לרמת הפליטה שלהם".

הגורם השלישי, ואולי החזק ביותר, הוא שיפור התדמית הציבורית של החברות. חברת "LEX", למשל, אחת הגדולות בבריטניה, יצאה לאחרונה עם חבילת "ליסינג ירוק", שמאפשרת ללקוחות להציב מגבלת פליטת CO2 כתנאי לבחירת סוג רכב הליסינג בכל קטגוריה.

זוהי רק דוגמה בודדת לאמצעים סביבתיים, שציי הרכב בארץ יכולים לאמץ בקלות ובצורה אפקטיבית יותר מבחירה ברכב היברידי "ייצוגי" להנהלה. עד כמה יצליחו המעסיקים "לכופף" את חברות הליסינג, שהשיקולים שלהן בהקצאת ללקוחות הם סחירות והנחות? האם יהיו חברות ליסינג שירימו את הכפפה? נחכה ונראה.