דצמבר האדום: מדד אמון הצרכנים של ישראל מסיים את שנת 2007 בירידה חדה

ירד בדצמבר ב-3.5 נק' ומגיע כמעט לרמה בה נפתחה השנה; צפי להאטה בצריכה הפרטית ב-2008 ■ להורדת חוברת המדד

שנת 2007 שנחתמה שלשום (ב') מסתיימת עם מגמה של פגיעה באמון הציבור בכלכלה הישראלית וחששות לקראת השנה החדשה - כך מעלה מדד אמון הצרכנים של ישראל. המדד ירד בדצמבר ב_3.5 נקודות, בהמשך לירידה של 2.5 נקודות בנובמבר ומגמה שלילית בכל המחצית השנייה של 2007. המדד מסיים את השנה ברמה של 79.3 נקודות, הזהה כמעט לרמתו מסוף 2006 - 78 נקודות.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

התפתחות המדד בחודש האחרון נובעת מהרעה בכל מרכיביו, ובעיקר בהערכת המצב הכלכלי השוטף במשק ובהערכת המצב הכלכלי הצפוי בעוד שישה חודשים. בהערכת המצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים נרשמה פסימיות מינורית יחסית.

מדד אמון הצרכנים של ישראל, מבית גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, ביטא בשנת 2007 שתי מגמות ברורות: אופטימיות רבה במהלך המחצית הראשונה של השנה, בה עלה המדד בכ-12 נקודות, לעומת פסימיות הולכת וגוברת במהלך המחצית השנייה, תוך מחיקה כמעט מוחלטת של העליות במדד מתחילת השנה.

ההתפתחויות במהלך המחצית הראשונה של 2007 ביטאו אופטימיות ואווירת הקלה עם תום השלכות מלחמת לבנון השנייה. השיפור החד ביותר נרשם בהערכת המצב הכלכלי השוטף בארץ, אשר עלה בכ-20 נקודות עד יולי השנה. בהערכות לגבי העתיד, הכללי והאישי, נרשמו עליות ניכרות, אם כי מתונות יותר.

החל מאמצע 2007 משתנה תמונת המדד, תוך ירידות חדות, בעיקר בהערכות לגבי העתיד. בהערכות לגבי המצב הנוכחי נרשמה ירידה מתונה יותר, והאופטימיות בסוף השנה עדיין גבוהה בהרבה לעומת זו שבתחילתה.

השינוי באמון הציבור במחצית 2007 נרשם למרות המשך פרסום הנתונים הכלכליים החיוביים על המשק הישראלי, תוך שיעורי שיא בצמיחה ובהשקעות. הפסימיות הגוברת מאז יולי מבטאת עם זאת בעיקר חששות מפני העתיד, כאשר נראה כי הציבור מושפע יותר מחוסר הרגיעה בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים ומחששות גוברים מפני מיתון בארה"ב.

המדד מבטא לפיכך בסיומה של 2007 פסימיות הצפויה להשפיע שלילית על מגמות הצריכה הפרטית במהלך המחצית הראשונה של 2008. לכך משמעויות מאקרו-כלכליות חשובות על צמיחת המשק: אם אכן תהיה האטה בגידול הפעילות הכלכלית העולמית, במיוחד בארה"ב, כבר במחצית הראשונה של השנה הבאה, הרי שהדבר ישפיע באופן ניכר על היצוא הישראלי. האטה מסוימת בגידול הצריכה הפרטית בתקופה זו, כתוצאה מפסימיות בקרב הצרכנים, עלולה להשפיע, אף היא, בכיוון של ירידה בקצב הצמיחה. לפיכך, נראה כי אכן יש הצדקה לתרחיש של האטה בקצב גידול התוצר בשנת 2008 לשיעורים של כ-4%.

חיזוק להאטה הצפויה בצריכה הפרטית מתקבל החודש גם מנתוני כוונות הרכישה של הציבור. על פי הממצאים, נמשכה בדצמבר מגמת הירידה בכוונות רכישת מוצרים בני קיימא. ירידה נרשמה גם בכוונות רכישת מכוניות. בתחום הדירות, לעומת זאת, נמשכת העלייה בכוונות הרכישה, וזאת במקביל לדיווחים על התעוררות בענף הנדל"ן בישראל.

להורדת חוברת המדד