משרד ברלב: המעבר ל-IFRS צפוי לגרום לגידול במספר מקרי ההונאות התאגידיות

עפ"י הדו"ח של רו"ח ברלב, המעבר ל-IFRS טומן בחובו סיכונים חדשים ואפשרויות חדשות לביצוע הונאות ומעילות בתאגידים

המעבר ל-IFRS (התקינה החשבונאית הבינלאומית) צפוי לגרום לגידול במספר ההונאות התאגידיות. כך טוען משרד רו"ח ברלב, העוסק בביקורת חקיקתית, בדו"ח שלו על הונאות לשנת 2007. המשרד מעריך כי משנת 2008 - השנה הראשונה לדיווח על בסיס ה-IFRS - אנו צפויים לראות גידול משמעותי במקרי ההונאות התאגידיות, הן מבחינת הכמות והן מבחינת ההיקף.

בדו"ח של ברלב נטען, כי המעבר ל-IFRS טומן בחובו סיכונים חדשים ואפשרויות חדשות לביצוע הונאות ומעילות בתאגידים. להערכת המשרד, המעבר מחשבונאות, בה נכסים מוצגים לפי עלות, לחשבונאות בה הם מוצגים לפי שווי הוגן, יקל על הנהלות התאגידים לבצע הונאות תאגידיות. לדבריו, מנהלים יכולים להשתמש בחשבונאות על בסיס שווי הוגן לצורך הגדלת הרווחים והעודפים המדווחים על-ידי ייפוי מאזנים.

המשרד מציין כי העובדה שמנהלי התאגידים יכולים להשפיע על קביעתם של מומחים בדבר שווי הוגן של נכסים, מהווה כר נרחב להזדמנויות לבצע הונאות תאגידיות.

מדו"ח המשרד עולה כי ב-2007, כמו במרבית השנים שקדמו לה, ניכרת עלייה משמעותית בסכום הכולל של הנזק שנגרם למשק כתוצאה מהונאות, מעילות ואי-סדרים: ב-2007 נרשמה עלייה של 65% בסכום הנזק ביחס לשנת 2006. בין היתר, יש עלייה משמעותית בהיקף ההונאה הממוצע וגידול משמעותי במספר ההונאות שהנזק בהן גבוה מ-10 מיליון שקל.

רו"ח דורון כהן, שותף בפאהן-קנה ניהול בקרה, חברה בת של משרד רוה"ח פאהן-קנה, מציין כי מנהלים כיום מבינים שהסיכון למעילה קיים גם בקרב עובדים ותיקים. "עידן התמימות בכל הקשור למעילות, המבוסס על 'תרבות הסמוך', חלף מן העולם", ציין. לדבריו, פרשות מעילה שנחשפו בשנים האחרונות תרמו משמעותית להגברת המודעות למניעת מעילות בקרב ציבור המנהלים, המבינים כיום שנזק המעילה הוא לא רק כספי אלא גם תדמיתי, וכי פוטנציאל למעילה קיים בכל ארגון.