בדיקות סופיות מאשרות: זן אלים במיוחד של שפעת העופות נמצא סמוך לגן ילדים בבנימינה; המשמעות - בני אדם יכולים להידבק ואף למות

(עדכונים שוטפים) התפרצות השפעת התגלתה לאחר שגננת ב"גן בתיה" בבנימינה הבחינה השבוע כי 18 מבין 25 העופות בפינת החי נמצאו מתים * הגננת הזמינה וטרינר שלקח דגימות והעביר אותן לבדיקת משרד הבריאות * השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות החלו בהמתה של עופות בלולים בבית חנניה, הנמצאים בתחום של 3 ק"מ ממוקד המחלה

זן אלים במיוחד של שפעת העופות זוהה היום בפינת חי הסמוכה לגן ילדים בבנימינה. כך אישר לפני דקות אחדות משרד החקלאות, בעקבות תוצאות אבחון סופיות שהתקבלו ברגעים אלו מהמעבדה לאבחון מחלות עופות במכון הווטרינרי. מדובר בזן מסוג H5N1 שמסוגל להדביק גם בני אדם ולגרום למוות.

התפרצות השפעת התגלתה לאחר שגננת ב"גן בתיה" בבנימינה הבחינה השבוע כי 18 מתוך 25 העופות בפינת החי נמצאו מתים. הגננת הזמינה וטרינר שלקח דגימות והעביר אותן לבדיקת משרד הבריאות. הבדיקה העלתה תחילה כי העופות מכילים חלבון מסוג H5, שאינו מדביק בני אדם. ואולם, הבדיקה העלתה בסוף כי העופות מכילים גם את החלבון N1 שמסוגל להדביק כאמור גם בני אדם.

פקחי יחידת הצומח והחי של משרד החקלאות ביצעו היום הסגר ברדיוס של 3 ק"מ מהגן, למניעת הוצאת בעלי כנף מתחום ההסגר. כמו כן, חילקו הפקחים צווי הסגר למשקי גידול עופות באזור. במשרד הבריאות מדגישים כי ככל הנראה הילדים לא באו במגע עם העופות - בהם תרנגולות, ברווזים ויונים - למעט הלולן שעסק בפינוי הפגרים. "במידת הצורך יינתן טיפול תרופתי על-פי קביעת הצוות הרפואי", מסרו במשרד הבריאות.

הבדיקות האפידמיולוגיות שמבצעים אנשי משרד הבריאות החלו בגן כבר לפנות בוקר, במקביל לישיבות חירום שנערכו במשרדי הבריאות והחקלאות. ביומיים הקרובים יישאר הגן סגור, ככל הנראה כדי להמשיך במלאכת החיטוי במקום.

בחודש מארס 2006 אירעה בישראל התפרצות של שפעת העופות מסוג H5N1 הקטלני, המסוגל לפגוע כאמור בבני אדם. השפעת התגלתה בתשעה לולים מסחריים, אולם אף אדם לא נדבק במחלה. גם במקרים של התפרצות הזן הקטלני הידבקותם של בני אדם נחשבת לבעלת סיכויים קלושים - זאת על רקע העובדה כי בכל העולם נדבקו עד כה פחות מ-350 בני אדם.

במשרדי הבריאות והחקלאות עסוקים כעת במניעת התפשטות המחלה, באמצעות מספר צעדים: השמדת כל העופות בלולים שהוגדרו כנגועים; השמדת עופות נוספים ברדיוס של 3 ק"מ; בדיקות וניטור וטרינרי בעופות ברדיוס של 10 ק"מ; מעקב הדוק לאיתור מקרי תחלואה נוספים בארץ.

האירוע בבנימינה אינו משנה את רמת הכוננות בארץ (שנמצאת כיום ברמה 3 - ש.נ), כל זמן שהמחלה לא הוגדרה כמגיפה. במשרד הבריאות מציינים כי הרמה תישאר כזו גם אם יתגלה מקרה של הידבקות אדם.

פרופ' שמואל רשפון, הרופא המחוזי של מחוז חיפה במשרד הבריאות, אמר היום ל"גלובס" כי אין מקום למנוע מבני אדם לצאת ולהיכנס לאזור ההתפרצות בבנימינה. "ריאיינו את כל מי שיכול היה לבוא במגע עם הלול. מדובר בעשרה אנשים בלבד שכבר החלו לקבל טיפול תרופתי. רק ללולן ולבעל הגן היה מפתח למקום", הדגיש פרופ' רשפון.

השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות החלו בהמתה של עופות בלולים בבית חנניה, הנמצאים בתחום של 3 ק"מ ממוקד המחלה. השירות הווטרינרי המקומי החל במיפוי והמתה של עופות חצר בתחום זה. בשלב זה יומתו עופות משק וחצר ואילו תוכים ועופות נוי המוחזקים כחיות מחמד בדירות מגורים, לא יומתו.

נפתח מוקד טלפוני משותף של משרד הבריאות ומשרד החקלאות לפניות הציבור בעניין שפעת העופות. מספר הטלפון: 03-6951541, הקו יהיה פתוח לציבור עד השעה 17:00.

שפעת העופות בינימינה