משרד עוה"ד דורון-רוגל-בן-עמי הקים מחלקה לחיוב אישי, שתלווה ראשי רשויות בחקירות משרד הפנים

בנוסף תטפל המחלקה בעמותות, במלכ"רים ובביקורות מול משרד הפנים ורשם העמותות

בשנים האחרונות הסתבכו כמה ראשי רשויות, כלכלית ופלילית, בעקבות מחדלים כספיים שביצעו ברשות שבראשה הם עומדים. חלקם נמצאים עדיין בשלבים שונים של חקירות על-ידי היחידה לחיוב אישי של משרד הפנים. על-פי חוזר מנכ"ל משרד הפנים מאוקטובר 2007, חויבו ראשי רשויות, גזברים ומנכ"לים של 11 רשויות, בחיוב אישי ובהחזר כספים, בגין הוצאות כספיות שהוציאו מהקופה הציבורית שלא כדין. בין היתר, חוייב ראש מועצת אלעד לשעבר, צוריאל קריספל, להשיב כ-500 אלף שקל למועצה, לאחר שהעסיק עובד מועצה ללא מכרז, ללא חוזה וללא אישור משרד הפנים; ראש עיריית חדרה לשעבר, נחמיה להב, חויב להשיב לרשות כ-35 אלף שקל לאחר שהשתמש בכספי הרשות לתעמולת בחירות.

על הרקע הזה הקים משרד עוה"ד דורון-רוגל-בן עמי, המתמחה במשפט מוניציפלי-מנהלי ובדיני תכנון ובנייה, מחלקה לחיוב אישי, שתלווה בעת חקירות ובדיקות של משרד הפנים, ראשי רשויות וראשי ערים, מנכ"לים של רשויות מקומיות וגזברים. בנוסף, תטפל המחלקה בעמותות, במלכ"רים ובביקורות מול רשם העמותות ומשרד הפנים. משרד דורון-רוגל-בן עמי, המעסיק 15 עורכי-דין, מייצג 20 רשויות מקומיות במדינה, ביניהן את עיריות גבעתיים, בני-ברק, יהוד, רמלה, וכן את המועצה המקומית כפר-שמריהו ועוד.

לדברי עו"ד שחר בן-עמי, שותף בכיר במשרד שכיהן בעבר כראש המועצה המקומית שוהם, כיו"ר ועדת התכנון המקומית וכיו"ר החברות העירוניות ואיגוד ערים לכיבוי-איילון, הרעיון להקים מחלקת-נישה שתתמחה בחיוב אישי נולד לאחר שזיהו צורך ממשי במחלקה כזו ואת חוסר הידע של ראשי ערים, מנ"כלי עיריות וגזברים איך להתמודד עם ביקורות של מבקר המדינה ושל משרד הפנים, שמטיל עליהם אחריות אישית על מחדלים כספיים.

בראש המחלקה החדשה, שנפתחה לפני מספר חודשים, עומדת עו"ד מיכל רוזנבוים (32), שהצטרפה כשותפה למשרד בראשית 2007, לאחר שסיימה את תפקידה כמנהלת היחידה לחיוב אישי במשרד הפנים, שאותה הקימה בראשית 2005. בתקופה שבה ניהלה עו"ד רוזנבוים את המחלקה לחיוב אישי במשרד הפנים היא טיפלה בחקירות של כ-100 רשויות מקומיות, מתוכן חויבו תשע רשויות בחיוב אישי בהיקף של יותר ממיליון שקל, ומספר ראשי רשויות השיבו לקופת הרשות כ-400 אלף שקל במסגרת הליכי פשרה. בין היתר, חויב ראש עיריית קריית-מלאכי לשעבר, ליאור קצב, אחיו של נשיא המדינה לשעבר, בחיוב אישי בסך כ-90 אלף שקל לאחר שמינה, שלא כדין, יועץ לראש העירייה.

היום, כשרוזנבוים מייצגת את הצד השני היא רואה את הדברים קצת אחרת. "אני מבינה קצת יותר את חיי המעשה. הרבה פעמים, כשיושבים 'במגדל השן' (משרד הפנים, א' ל') ורואים ניירת ומסמכים יבשים, יותר קל לומר 'זו הוצאה כספית שלא כדין' ו-'על זה צריך להטיל חיוב אישי'. אבל עכשיו, כשאני מייצגת את הצד השני, אני מבינה את המצוקות ואת הנסיבות של חיי היום-יום שעימן נאלצים ראשי רשויות להתמודד. אז נכון שצריך לפעול על-פי הכללים וצריך לגבות את ההוצאות שמוציאים בחוות-דעת משפטית ראויה, אבל לפעמים, כשנמצאים בצד שמטיל את החיוב האישי, יש נסיבות שבהן קשה לראות את התמונה המלאה".

לטובת המחלקה החדשה צירף המשרד לשורותיו שני עורכי-דין צעירים שיעבדו תחת רוזנבוים, עו"ד דורית חבני ועו"ד אביחי בן חיים, שסיים לאחרונה התמחות בפרקליטות בתחום המנהלי. בנוסף, נקלטו מתמחה ומזכירה אישית למחלקה.

לדברי רוזנבוים, חלק גדול מהייעוץ שניתן במחלקה החדשה הוא מניעתי, ונכנס לסוגיות של איך לא להיקלע לסיטואציה שבה ראשי רשויות ועובדיהן עלולים להיות מחויבים בחיוב אישי. רוזנבוים מציינת, כי בניגוד לעבר, המודעות של רשויות לנושא החיוב האישי גבוהה, והרבה יותר קל היום להשתמש בנשק "יום הדין" של החיוב האישי כסנקציה שמפחידה ראשי רשויות במסגרת חוות-הדעת המקדמיות שניתנות להם.