אין גבול לציניות

הממשלה החליטה על הקמתו לתחיה של משרד דתות כי "לא יעיק על התקציב"

אתמול החליטה הממשלה להקים מחדש את המשרד לשירותי דת, הידוע בציבור כמשרד הדתות. בהצעת ההחלטה, שהובאה להצבעה, נאמר בין השאר: "נתונים כלכליים והשפעה על משק המדינה - לא רלוונטי". "השפעה על מצבת כוח אדם - ההצעה אינה כרוכה בגידול כוח אדם". "תקציב - סעיפי התקציב שיוחדו למשרד ראש הממשלה או ששימשו את משרד ראש הממשלה לנושאים הללו, יועברו למשרד לשירותי דת".

שרים שהצביעו בעד ההחלטה, היו משוכנעים, אפוא, שהם מצביעים על מהלך שכל כולו ייעול השירות ושיפורו, בלי להוציא אגורה אחת נוספת מתקציב המדינה.

על הנייר זה נראה יופי. שטח סטרילי ממש. אלא שהמציאות שונה במקצת. בשנת 2003 הצליחו תנועת שינוי וטומי לפיד להביא לסגירת המשרד הזכור לשמצה, וסמכויותיו ותקציבו פוזרו. במקומו הוקמה רשות ארצית לשירותי דת. בראש הרשות הועמד מנכ"ל, מאיר שפיגלר שמו, עורך דין, חילוני, שחתר למינהל שקוף ותקין. הוא היה תקוע כעצם בגרונם של עסקני ש"ס. לא במקרה עמדה ש"ס על כך שהשר הממונה, יצחק כהן, רשאי יהיה למנות למשרד המתחדש מנכ"ל, יועץ משפטי וחשב. עם שלישייה כזו, השר ירגיש כמו בבית.

מעשה, אחד מני רבים, שהיה כך היה: לפני חודשים אחדים הודיע מר שפיגלר למועצות הדתיות, שישנם עובדים ובכללם רבני שכונות, שחצו את גיל הפנסיה, אך ממשיכים בעבודתם ובעיקר ממשיכים בקבלת שכרם. הוא ביקש לחדול מיד מהמנהג הנפסד הזה, להוציאם לגמלאות ובמקביל הורה שלא לקלוט עובדים חדשים. חה"כ יצחק כהן, עד אתמול שר במשרד ראש הממשלה ומהיום שר הדתות, כתב לו מכתב נזיפה תוקפני.

ועוד מעשה, במועצות הדתיות הומצא פטנט ולפיו משגיחי כשרות מקבלים שכר גבוה בהרבה מזה המשולם למועצות עצמן על ידי בעלי העסקים שבהם הם משמשים משגיחים. עו"ד שפיגלר הורה להפסיק את הסבסוד הסמוי, שיצר גירעון גדול ושוטף.

כלום ייפלא הדבר שעסקני ש"ס התקשו לעבוד את השם אלוקינו באמצעות הרשות הארצית? שהרב עובדיה יוסף ושלוחיו הפעילו לחץ אדירים על אולמרט? שאולמרט נעתר להם ערב הימים הפוליטיים הנוראים?

על מנת להבין כיצד תיפקד משרד הדתות בשנות הזוהר שלו, ובאיזו קלילות נדיבה או נדיבות קלילה חולקו שם משרות ותקנים - הנה דוגמה מתוך ישיבה של ועדת התקנים שהתקיימה במשרד הדתות בשנתו האחרונה, בחודש פברואר 2002.

בעיר חדרה היו אז יו"ר מועצה דתית, 2 סגנים, 2 רבני עיר ו-2 רבני שכונה. בישיבה הוחלט לאשר 3 רבני שכונה נוספים.

בפתח תקווה היו אז יו"ר מועצה דתית, סגן יו"ר מועצה דתית, רב עירוני ראשי, 9 רבני שכונה ו-5 מפקחי כשרות. הוחלט לאשר עוד 2 מפקחי כשרות. בבת ים היו אז יו"ר מועצה דתית, 2 סגנים, 2 רבני עיר ו-6 רבני שכונה. הוחלט לאשר עוזר-מזכיר לרבני העיר.

בעיירה הקטנטנה נשר, ליד חיפה, היו אז יו"ר מועצה דתית, סגן יו"ר, רב מקומי ורב שכונתי. הוחלט לאשר גם מדריך רוחני, שיעסוק בקליטת עלייה ונוער.

משרד הדתות, שהוקם אתמול מחדש, אכן איננו משנה את תקציב המדינה שינוי דרמטי ולא יעיק עליו תעוקה עזה, אך כדאי מאוד לא להתבלבל כפי שהתבלבלו השרים שהצביעו בעד. משרד הדתות 2008 חונך מחדש את צינור הבזבוזים של המוביל החרדי, אשר ישקה שוב את מרחב השחיתות, כבראשונה.

אמנון אברמוביץ' הוא פרשן חדשות ערוץ 2