התוכנית של שר הפנים מאיר שטרית יוצאת לדרך: מציע לבטל 27 רשויות מקומיות

בתכנון: סביון תאוחד עם יהוד ואור יהודה, חולון עם בת-ים * "אנחנו רוצים ליצור ערים גדולות וחזקות יותר"

שר הפנים, מאיר שטרית, הציג היום (ב') את רשימת הרשויות המועמדות לאיחוד. הרשימה כוללת 27 איחודים, ובהם מועצות מקומיות ומועצות אזוריות. הצעתו של השר תוגש בשבוע הבא לוועדת אפרתי למיזוג רשויות מקומיות, שתבחן את ההצעות ותגיש את המלצותיה לשר טרם יתקבלו החלטות.

"אנחנו רוצים ליצור ערים גדולות וחזקות יותר", אמר היום שטרית. "יש מקומות שבהם אי אפשר להרגיש את ההבדל בין עיר לעיר. הזמן הטוב ביותר לעשות זאת הוא עכשיו, לפני הבחירות ברשויות המקומיות, כדי שמועמדים יוכלו לרוץ לבחירות ברשות הממוזגת".

שטרית הוסיף כי הוא רואה חשיבות רבה בביצוע איחודי הרשויות, מהלך שעשוי להוביל לחיסכון כספי רב ולייעול השירות לתושבים. אם יוחלט על האיחוד, הדבר יתבצע כך שכבר הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות יתקיימו במתכונת החדשה.

שטרית הבהיר כי רשימת האיחודים המוצעת הורכבה בתום דיונים מקצועיים רבים ומחושבים, שנועדו להבטיח כי הרשימה המוצעת משקפת את הצרכים החברתיים והמוניציפאליים האמיתיים.

במערכת הפוליטית ובקרב ראשי הערים יש מי שמותח ביקורת על החלטתו של שטרית לאחד רשויות. בעוד איחוד הקריות עתיד לעבור באופן חלק מבחינה פוליטית, משום שלא מכהן שם ראש עיר מטעם קדימה, הרי שבגבעתיים וברמת גן למשל המצב מסובך יותר. איחוד זה מציב בפני שטרית בעיה, שכן ראש עיריית גבעתיים, ראובן בן-שחר, הוא איש קדימה, ואילו צבי בר, ראש עיריית רמת גן הוותיק, הוא ליכודניק. מיותר לציין שבן-שחר מתנגד בתוקף למהלך, אשר ישמוט את הקרקע מתחת לרגליו.

בנוסף, צפוי כי התוכנית תגרור תגובות נזעמות מצד תושבים ביישובים מבוססים, ואולי אף יוגשו בג"צים בנושא.

בין האיחודים המוצעים: קרית ביאליק-קרית מוצקין; קרית ים-קרית חיים; רמת גן-גבעתיים; קרית אונו-גני תקוה; בת ים-חולון; רחובות-נס ציונה; כפר סבא-הוד השרון; הרצליה-רמת השרון-כפר שמריהו; כפר ברא-כפר קאסם; רמלה-לוד; בני עייש-גדרה; אור יהודה-יהוד-סביון; חבל מודיעין-גזר; מעלות;כפר ורדים; כעבייה וזרזיר עם בסמת וטבעון; מנשייה וזבדה- הקמת מועצה אזורית.

שטרית מציע למזג גם את המועצות האזוריות הבאות: אלונה-מנשה; ברנר-גן רווה-גדרות; עמק חפר-לב השרון; דרום השרון-חוף השרון; שפיר-יואב-לכיש; שדות נגב-חוף אשקלון-שער הנגב; מרחבים-אשכול; גליל עליון-יסוד המעלה; מבואות חרמון-דרום הגליל; עילבון-כאוכב-משגב; מעלה יוסף-מטה אשר; פסוטה-מעיליא.

עוד מציע השר למזג רשויות ביהודה ושומרון: מעלה אפרים עם מועצה אזורית ערבות הירדן; אלקנה-עץ אפרים; מועצה אזורית שומרון-אורנית-שערי תקווה.