עליות שערים בבורסה בהובלת הבנקים; הדולר נפל לשפל של 9 שנים וחצי - היציג 3.7990 ש'

[לאתר המעו"ף][לפורטל הפיננסי] כי"ל הובילה את המחזורים בזינוק של 4.1% * מניות הבנקים פועלים ולאומי עלו ב-2.7% ו-2.8% בהתאמה * בז"ן עלתה ב-3.25% * טבע טיפסה ב-1.6%

הבורסה של תל-אביב התנהלה היום בנטייה חיובית, על רקע מגמה דומה שנרשמה בשוקי העולם. המדדים המובילים בתל-אביב נסחרו בטריטוריה החיובית, בהובלת מניות הבנקים, אך מניות הנדל"ן המשיכו ללחוץ את השוק מטה לאורך רוב שעות היום ולא איפשרו לו להתרומם יתר על המידה. בשוק המט"ח חזר היום במקביל הדולר להיחלש ביתר שאת ופרץ כלפי מטה את רף 3.8 השקלים ובשוק הסולידי נרשמה נטייה חיובית קלה באפיקים השקליים הארוכים.

יום המסחר החולף בתל-אביב המשיך כאמור להתנהל בעיקר בהתאם לאווירה בחו"ל, וזאת גם על רקע התפתחויות מועטות למדי בזירה המקומית. גם בחו"ל לא נרשמו התפתחויות משמעותיות, אך נראה שתובנת ה-"NO NEWS IS GOOD NEWS" פעלה היום בקרב המשקיעים בניכר, שחזרו לרכוש מניות מסוימות שנקלעו לרמות שפל.

מצפים להורדת ריבית

מעבר לכך, מה שאולי מעודד את המשקיעים היא ההערכה שהולכת ומתגברת לפיה בסוף החודש יירשם בארצות-הברית קיצוץ אגרסיבי בריבית בשיעור של 0.5%. זאת, לאחר הורדה מצרפית בשיעור של 1% מאז פרוץ משבר הסאב-פריים לרמה של 4% כיום, ולאור העובדה שנראה שרק הקלה מוניטארית משמעותית נוספת אולי תמנע מהכלכלה האמריקנית להיקלע למיתון.

ובחזרה לזירה המקומית. היום פרשו גם כלכלני מריל לינץ' את תחזיותיהם לגבי השוק המקומי ל-2008, כשהשורה התחתונה היא שאין חדש. לכן, גם השנה סבורים במריל שהשוק המקומי יציג ביצועים דפנסיביים ביחס לשווקים המתעוררים, שצפויים להערכתם לעלות ב-15%-20%, כשההמלצה היא להתמקד בעיקר במניות המוטות לצריכה הפרטית במשק ופחות להשפעות גלובליות - כפי שהמליצו גם חלק ניכר מהברוקרים המקומיים.

בסוף היום עלה המעו"ף ב-1.1%, ת"א 100 טיפס ב-0.9% והתל-טק ירד ב-0.6%. מחזור המסחר היה שגרתי גם היום ועמד על רמה של 2.35 מיליארד שקל.

בשוק המט"ח פרץ כאמור הדולר עוד משוכה בדרכו דרומה ונחלש בסיום ב-0.76% לרמה של 3.799 שקל - שפל של 9.5 שנים. ההסבר להיחלשות המטבע האמריקני היום היה המגמה בחו"ל, שניזונה בעיקר מהערכות לפיהן יימשכו הפחתות הריבית בארצות-הברית. התפתחויות אלו מחלישות כידוע בשיעור ניכר את עליית המדרגה שנרשמה באחרונה באינפלציה במשק, מה שסביר שיבוא לידי ביטוי כבר במדדים של ינואר ופברואר - שהיו צפויים להיות מאופסים וכעת לבטח ייטו מטה בעקבות המשך הייסוף. הנגזרת של ההתפתחות הצפויה הזאת היא כמובן ציפייה ליציבות בריבית בזמן הקרוב - מה שנתמך גם על-ידי הצפי להמשך הורדות הריבית בארצות-הברית - כשהביטוי השוק-הוני של העניין בשבועות האחרונים היה שובו של עקום המק"מ למצב שטוח לאחר התלילות שתפס בחודשים האחרונים.

בשוק הסולידי נמשכות ההשפעות האמביוולנטיות - מצד אחד המשך התחזקות השקל וירידת הלחצים האינפלציוניים, ומצד שני עליית פרמיית הסיכון של המשק המקומי בפרספקטיבה גלובלית - מה שבסוף היום הביא לנטייה חיובית של עד 0.5% באפיקים השקליים, כשכוחו של הייסוף גובר על החששות בשווקים.

בז"ן עולה, דלק יורדת

בשוק המניות המשיכה כי"ל לבלוט והוסיפה היום לערכה 4.1% נוספים, לאחר הפרסום אתמול בדבר חתימת חוזי אשלג בעליית מחיר בשוק האירופי. מכתשים אגן איבדה היום 2.3% לאחר ראיון שנתן המנכ"ל אבהרם ביגר לסוכנות הידיעות הפיננסית בלומברג, בו התייחס לאפשרות שהחברה תיכנס לתחום הזרעים, מה שבלבל מעט את המשקיעים שכן הדבר לא היה בפוקוס של החברה עד היום. טבע עלתה ב-1.6%, ובזירת הבנקים הוסיפו לערכן פועלים ולאומי 2.7% ו-2.8% בהתאמה. מבין הגדולות, בלטה גם אי.די.בי . פיתוח בעלייה של כ-5.4% במחזור ער יחסית לאחר החולשה בימים האחרונים.

מי שבלטה היום מבין הגדולות הייתה מניית בז"ן שעלתה ב-3.3% ונסחרת כיום ברמות שיא מאז ההנפקה בתחילת 2007, על אף החולשה בבורסה. ההסבר למומנטום החיובי במניה היה המשך האינדיקציות לכך שהפרטת החברה הופכת אותה לדינאמית ויעילה יותר. על כך הקישו המשקיעים מהפרסום אתמול ב"גלובס", אודות סגירת החוזים המהירה שיזמה בז"ן מול חברות הדלק הגדולות לשנת 2008 - מה שכביכול בולם, לפחות לשנה הקרובה, תחרות אפשרית מגזרת יבוא הדלקים.

מן העבר השני של ההתפתחות הזאת נמצאת כמובן דלק ישראל , שרכשה באחרונה את מתקני אחסון הדלקים של פי-גלילות (למטרת אחסון דלקים מיובאים) ושמצטיירת כסוג של מפסידה מהצעד שנקטה בז"ן. זאת, שכן מההתפתחות הזאת משתמע שהאחרונה טרפה לה את הקלפים לשנה הקרובה לנוכח ההסכם שהשיגה עם סונול ודור-אלון . על רקע ההתפתחויות ירדה המניה ב-5.2%, כשגם החברה האם, קבוצת דלק, שנסחרת סביב רמות תמיכה טכנית ארוכות טווח, איבדה היום מערכה 2.8%.

בזירת הנדל"ן נמשך כאמור הדיכאון של המשקיעים מאווירת הנכאים בשווקים, שמרמזת על כך שברזי האשראי לא יחזרו להיפתח בתקופה הקרובה. את המומנטום השלילי במניות מדד הנדל"ן, שנסוג היום לרמת שפל של שנה וארבע חודשים, הובילה היום אלוני-חץ שהשילה 3.8% כשלעומתה GTC הוסיפה 5.4% בעקבות המלצה חיובית מפסגות-אופק וסחבה את המדד בסיום לעלייה של כ-0.2%. "