מה הפיל את אסיה?

תחזית פסימית אחת. אבל יש גם כמה היבטים אופטימיים

רינת אשכנזי היא מנהלת תחום מחקר תעודות סל באקסלנס נשואה

התנהגות השווקים במזרח היום היא בין היתר תגובה לתחזיות שפרסם גולדמן זאקס השבוע. המגמה הכללית בשוקי המניות גורמת לכל הגופים הפיננסיים להוריד את הציפיות לגבי שיעור הצמיחה הצפוי ב-2008, אולם לתחזית של גולדמן יש השפעה מיוחדת.

גולדמן זאקס היו הקול האופטימי הבולט והמוביל לגבי הצמיחה של מדינות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין), ובסקירה שפרסמו השבוע הם הורידו את התחזיות שלהן לגבי השווקים המתעוררים כולם.

היום הגיבו לכך הבורסות באסיה.

להורדת תחזיות לגבי המזרח יש השלכה מרחיקת לכת משום שהשוק כולו - אנליסטים, משקיעים וכלכלני מדינות - הסתמך על אזור זה כעל מי שיהווה משקל נגד ויאזן את השווקים המתערערים במערב. וכעת, אם גם גולדמן זאקס, החיוביים ביותר לגבי שווקים אלה, מורידים תחזיות, זה סימן רע.

מרכז הכובד של הנפילות בשוק נמצא בארצות הברית, במשבר הסאב פריים ובנתוני המקרו השליליים הזורמים משם חדשות לבקרים. אל טומנים בחובם סיכון להיקף הצריכה שלהן את תוצרת המזרח.

איני סבורה שהנפילות שנצפו הבוקר בשוקי המזרח הם תוצאה של שינויים ריאליים קיצוניים בכלכלות סין, הונג קונג והודו, אלא השראה פסיכולוגית של החששות מפני ההשלכות הצפויות על היצוא ממדינות אלה למערב.

ההשפעה של המיתון המשמש ובא בארצות הברית ובמדינות אירופה, כבר ניכרת. הדבר בולט בעיקר בכלכלות הקטנות במזרח - סינגפור, דרום קוריאה, הונג קונג, טיוואן, הרגישות יותר, בגלל תלותן הגדולה בייצוא.

הנקודה האופטימית

ככלל, הסכנה לזעזועים גדולה יותר במדינות הקטנות במזרח, ופחות למדינות הגדולות - הודו וסין. כמה מאות ואולי אלפי אמריקאים שיאלצו למכור את ביתם בהפסד, לא ישביתו את השמחה והצמיחה העצמאית שלהן.

הביקושים הפנימיים בענקיות האלה ימשיכו להתקיים ואף לגדול. תהליכי העיור והתיעוש לא יפסיקו, צמיחתו של מעמד הביניים וכוח הקנייה שלו תימשך בעוצמה גם היא. גם את משחקי האולמפיאדה בסין לא ישביתו - כל הכרטיסים לכל המשחקים נמכרו כבר באפריל השנה.

המדיניות המוניטרית המסתמנת במדינות המזרח, תעודד אף היא את הצמיחה, אם כי יש לסייג זאת בכך שהיא עדיין צריכה להתמודד עם האינפלציה במשקים שלהן.