מישהו אמר מיתון?

שווקים עשויים לנבא האטה, אך לפעמים המצוקה שהם משדרים אינה מבוססת

רינת אשכנזי, מנהלת מחקר תחום תעודות סל בבית ההשקעות אקסלנס נשואה

מפלס המתח סביב שאלת המיתון האפשרי בארה"ב גובר. מיטב המוחות הכלכליים כבר לא עסוקים בשאלת ההסתברות למיתון אלא באורכו וחומרתו. השווקים הפיננסיים מצדם מתקשים להיאחז בשביבי מידע חיוביים בדרכם מטה.

מקובל להאמין ששוק מניות יכול לנבא מגמות צמיחה משום שמחירי המניות אמורים לשקף את הערך הנוכחי של זרם הדיבידנדים הצפויים בעתיד. אלו נוטים לתפוח בד בבד עם פריחה כלכלית וצמיחת הרווחים ולצלול בתקופות של מיתון.

הכלכלן פאול סמואלסון אמר פעם "ששוק המניות הצליח לחזות תשעה מתוך חמישה מיתונים אחרונים" ובכך לגלג על יכולת החיזוי של השווקים שלעיתים משדרים מצוקה שאין לה בסיס.

על מנת לקבל פרספקטיבה על הזיקה בין שוק המניות למיתון, כדאי להציץ בנתונים היסטוריים של מיתונים קודמים.

מאז 1870 רשמה ארה"ב 28 תקופות מיתון, ב-18 מהן שוקי המניות החלו לרדת שלושה חודשים לפני מועד ההתחלה הרשמית של המיתון וב-15 מהמקרים אף חצי שנה מראש.

קיימות גם דוגמאות הפוכות: התרסקות השווקים ב-1987 והפסימיות ששררה באותה התקופה לא הסתיימו במיתון כלכלי.

מיתון טיפוסי לתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה ואילך נמשך כעשרה חודשים, המדדים מגיעים לתחתית כחצי שנה לאחר תחילתו ה"רשמית", והשוק מתאושש, מתקן ומבשר על סיום הקרב של המיתון עוד בטרם מתחילים לזרום נתונים חיוביים בפועל.

הירידה הממוצעת בזמן של מיתון עומדת על כ-20% מרמת השיא לפני המיתון, אם כי עוצמת הירידות משתנה בין 40% במיתון של 1973-1975 ל-15% במיתון של 1990-1991. בסיום המיתון, נוטים השווקים להמשיך ולעלות לפחות בחצי השנה שלאחר מכן.

כמה מלים על אירופה

מ-1973 ועד היום, נצפו באירופה שש תקופות של שוק דובי בהן ירד מדד היורוסטוקס ביותר מ- 20%. בשתיים מהן, 1973 ו-2001 נרשמו ירידות חדות במיוחד של כ- 45% ו- 60% בהתאמה. בממוצע, המדד מתקן ועולה בכ-30% בחצי שנה מהגעתו לנקודת שפל.

שוק המניות אינו המדד היחיד להתפתחות הכלכלית הצפויה. שחקני אג"ח בארה"ב מעלים זה מכבר את ההסתברות שלהם לתרחיש השלילי. אינדיקאטורים בפועל צפויים להשלים את החלקים החסרים בפאזל ולהכריע בסוגיית המיתון האפשרי, אולם לרוע המזל אלו מתפרסמים בפיגור מסוים, מה שמשאיר אותנו עדיין במצב של אי-וודאות.

אז יש מיתון או לא? תלוי את מי שואלים

לפי NBER (חברה אמריקאית למחקרים כלכליים ללא כוונת רווח), מיתון הוא ירידה משמעותית בפעילות הכלכלית במשך מספר חודשים, כפי שהיא באה לידי ביטוי בתמ"ג הריאלי, בהכנסה הריאלית, בייצור התעשייתי ובמכירות ברשתות השיווק.

עד כה אלו מצביעים על מגמה מעורבת ואין בהם בכדי לאשש את השערת המיתון.

קיימים גם מדדים מקובלים נוספים ובהם שיעור האבטלה אשר עד כה תפקד כאינדיקאטור מושלם למיתון: ב-50 השנים האחרונות, בכל עת בה שיעור האבטלה עלה במעל למחצית האחוז המיתון כבר עמד בפתח. בשנה שעברה עלה שיעור האבטלה בכ 0.5%.


זה אומר אחד משני הדברים:

או שהכלכלה כבר שרויה במיתון במשך כחצי שנה אחרונה ונתוני המכירות, התעסוקה, והיצור למחצית השנייה של 2007 עוד יעודכנו כלפי מטה, או שהפעם איבד שיעור האבטלה את חוש המיתון המפורסם שלו.

אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לקבוצת אקסלנס-נשואה עשוי להיות עניין אישי בכל אחד מן הנכסים המוזכרים במאמר לזה.