יצרנית גלולת ההפלות RU-486 מייצרת תרופה לסרטן שגרמה לשיתוק 200 חולים סיניים

תרופות החברה הסינית מיוצאות לעשרות מדינות * בדיקת גלובס: הגרסה הישראלית של RU-486 מיוצרת בהונגריה

עוד שערורייה תרופות בסין: יצרנית גלולת ההפלות RU-486 מייצרת תרופה לסרטן שגרמה לשיתוק של 200 חולים סיניים. תרופות החברה הסינית מיוצאות לעשרות מדינות. מבדיקת גלובס עולה כי: הגרסה הישראלית של RU-486 מיוצרת בהונגריה.

תאגיד פרמצבטי סיני גדול, בבעלות ממשלתית, שמייצר את גלולת ההפלות RU-486 ומייצא אותה לארה"ב, מייצר גם תרופה לסרטן, שגרמה לתופעת שיתוק גפיים אצל מאות חולים בסין. המוצרים הפרמצבטיים של התאגיד מיוצאים לעשרות מדינות בעולם. כך מדווח היום (ה') ניו יורק טיימס.

בדיקת גלובס העלתה, כי גרסת RU-486, שמשווקת בישראל, מיוצרת בהונגריה וככל הנראה אין לה כל קשר לגרסה הסינית של הגלולה.

גלולת ההפלות הסינית מיוצרת במפעל התרופות שנגחאי הואליאן, שמשמש ספק יחיד של RU-486 לארה"ב. השימוש בגלולה זו, שידועה כ"גלולת יום המחרת", מחולל הפלה מהירה ללא הליך גרידה. הפופולריות שלה בארה"ב הוא אחת הסיבות העיקריות לירידה משמעותית במספר ההפלות ה"מסורתיות" שם.

שנגחאי הואליאן הוא חטיבה של קבוצת שנגחאי פארמאסוטיקאל, התאגיד הפרמצבטי הגדול ביותר בסין ואחד מהגדולים בעולם. מפעל אחר של הקבוצה, במרחק של כשעת נסיעה מאתר הייצור של גלולת ההפלות, מייצר את התרופה לסרטן, methotrexate, שניתנת לחולי לוקימיה. סימפטומים של שיתוק בגפיים הופיעו אצל כ-200 סינים שהשתמשו בתרופה. לדברי הטיימס, התרופה נגועה בחומרים מזהמים.

רגולטורים בסין האשימו את היצרנית בניסיון לחפות על הליקויים בתרופה לסרטן וסגרו את המפעל. בדצמבר הודיע מינהל המזון והתרופות של סין כי משטרת שנגחאי פתחה בחקירה פלילית נגד המפעל וכי שני אנשים, לרבות מנהל המפעל, נעצרו.

מינהל המזון והתרופות בוושינגטון (FDA) סירב לענות על שאלות של הטיימס לגבי גלולת ההפלות, בגלל מה שתואר כחששות ביטחוניים הנובעים מהתנגדות אלימה של מתנגדי הפלות לשימוש בה ולשיווקה בארה"ב. אבל בהודעה פומבית מסר המינהל, כי תרופת RU-486 נבדקה ע"י המינהל במאי אשתקד ונמצאה בטוחה לשימוש.

בגלל המחלוקת הטעונה עם ארגונים נגד הפלות, שמעולם לא השלימו עם האישור לשיווק RU-486, לא חשף FDA מעולם את זהות יצרן הגלולה שנמכרת בשוק האמריקני. הגלולה פותחה ויוצרה בראשונה בצרפת וב-2000 החלה להפיץ אותה בארה"ב חברת דנקו לברטוריס, מניו-יורק, שכתובתה המדוייקת נשמרת בסוד.

המינהל בוושינגטון סרב לענות על שאלות האם מוצרים פרמצבטיים אחרים של שנגחאי פארמאסוטיקאל, לבד מגלולת ההפלות, משווקים בארה"ב. אך, לדברי הטיימס, ידועים לפחות שני מקרים שבהם משלוחי תרופות של שנגחאי הואליאן עוכבו ע"י המכס בנקודת כניסה לארה"ב. באחד המשלוחים היתה תרופה אנטיביוטית שלא הותרה לשימוש בארה"ב.

חברת פפייזר, אחת מיצרניות התרופות הגדולות בארה"ב, סרבה בעבר לרכוש רכיבי תרופות משנגחאי פארמאסוטיקאל בגלל מה שמתואר כבעיות של בקרת איכות.

אשתקד היו דיווחים על מוצרים סיניים רבים שנמצאו מסוכנים לשימוש, לרבות תרופות, משחות שיניים וצעצועים. במאמץ לשפר את הדימוי הפגוע של התעשייה הסינית, הוצא להורג אשתקד מנהל בכיר בסוכנות רגולטורית בבייג'ינג שקיבל שוחד מיצרני תרופות כדי לתת אישור לתקינות מוצריהם.