חברתיים אחרי וינוגרד: הממשלה אישרה תוספת של 255 מיליון שקל לטיפול בנוער בסיכון

אולמרט: "זוהי פריצת דרך חסרת תקדים המעידה על המחויבות של הממשלה לשנות את המצב החברתי"

לראש הממשלה, אהוד אולמרט, יש שתי סיבות טובות לחייך היום. הראשונה והמובנית מאליה היא הודעתו של שר הביטחון, אהוד ברק, כי יישאר בממשלה למרות דו"ח וינוגרד. הסיבה השנייה היא ההודעה ה"חברתית" שמסר היום אולמרט בישיבת הממשלה, לפיה הממשלה תרחיב את יישום מסקנות ועדת שמיד לטיפול בילדים ובנוער בסיכון, על ידי תוספת של 255 מיליון שקל לשנים 2008-2013. המסר של אולמרט הוא לא רק "עסקים כרגיל" אחרי הודעת ברק, אלא ניסיון להוכיח כי הממשלה בראשותו היא החברתית ביותר שהייתה בשנים האחרונות.

עיקר הרפורמה היא ריכוז משאבים לטיפול בילדים ובנוער בסיכון מבלי להוציא אותם ממשפחותיהם ומן הקהילה אלא במקרים חריפים, על ידי תוכניות שיעודדו את השתלבותם בקהילה וימנעו הידרדרות לפשע. במקרים חריפים של סיכון לילדים בו יוצא צו בית משפט המחייב את הרחקתו של הילד מביתו, ישתלב הילד בפנימייה או בהוסטל זאת ללא מגבלת מכסות במוסדות. עד היום הופנו ילדים ונערים להוסטלים רק אם נמצא להם מקום. שיכונו של ילד בסיכון בהוסטל מוגן יוגדר כעת כזכותו של הילד על פי החוק ולא על פי מכסות, זאת בדומה להצעת החוק שהגיש חבר הכנסת רן כהן. המהלך יחייב שינוי חקיקה, אך לא צפויה לו התנגדות בכנסת.

"הממשלה הזו חרטה על דגלה לשנות את סדר העדיפויות ולשים דגש רב יותר בנושאי רווחה וחינוך", הצהיר אולמרט בישיבת הממשלה. "זוהי פריצת דרך חסרת תקדים המעידה על המחויבות של הממשלה לשנות את המצב החברתי ולתת את ההזדמנות השווה לכל הילדים בישראל. במשך שנים רבות התעלמו הרשויות מהצורך בטיפול בילדים ונוער בסיכון ונאלצנו להתמודד עם התוצאות, כאשר אותם ילדים הפכו לנערים ולמבוגרים שלא הצליחו להשתלב בחברה", הוסיף אולמרט. שר הרווחה, יצחק הרצוג, הדגיש היום כי הטיפול בנוער בסיכון נמצא כיעד המרכזי של משרדו לשנים הבאות. "מדובר במהפכה ושדרוג משמעותי של עתיד הילדים והנוער בסיכון בישראל", אמר הרצוג. "לראשונה מאז קום המדינה מכירה הממשלה בפתרון חוץ ביתי במצבים בהם הפתרון הקהילתי אינו מספק".

על פי נתוני משרד הרווחה, חיים כיום במדינת ישראל כ-330 אלף ילדים ובני נוער בסיכון המהווים 15% מכלל הילדים ובני הנוער ברחבי המדינה. 135 אלף מהם נמנים עם הגילאים 12-17, 115 אלף מהם בגילאים 6-11, ואילו 80 אלף בגילאים 0-5. ילדים ונוער "בסיכון" הם ילדים ובני נוער החיים במצבים המסכנים אותם במשפחתם ובסביבתם ואשר כתוצאה ממצבים אלה נפגעה יכולתם לממש את זכויותיהם על פי האמנה לזכויות הילד בתחומים הבאים: קיום פיזי, בריאות והתפתחות, השתייכות למשפחה למידה ורכישת מיומנויות, בטחון ורווחה רגשית, השתייכות והשתתפות חברתית, הגנה מפני אחרים ומפני התנהגויות מסכנות ומצבים מגבירים סיכון כמו: מצוקה כלכלית, מצבי משבר במשפחה, מעברים, הגירה והשתייכות לקבוצות מיעוט, מוגבלויות ולקויות למידה.