המחוזי: לא ניתן לחייב תובע המבקש פטור מאגרה למכור נכסים לצורך תשלומה

השופט הרשם אבי זמיר נדרש לסוגייה בתביעה על סך 7.2 מיליון שקל שהגיש צבי וינמן נגד חברת דלק נדל"ן בטענה להפרת חוזה

בית המשפט המחוזי בת"א קובע כי לא ניתן לחייב תובע המבקש פטור מתשלום אגרה למכור את הנכסים שבבעלותו לצורך תשלום האגרה. זאת, כיוון שתהיה בכך פגיעה לא מידתית בזכות חוקתית נוספת - זכות הקניין.

השופט הרשם אבי זמיר נדרש לסוגייה בתביעה על סך 7.2 מיליון שקל שהגיש צבי וינמן נגד חברת דלק נדל"ן שבשליטת קבוצת דלק בטענה להפרת חוזה. וינמן ביקש פטור מתשלום אגרה על התביעה, בטענה כי הוא נותר חסר כל בשל הפרת החוזה. הפרקליטות ודלק נדל"ן התנגדו לבקשה.

הרשם השופט שמואל ברוך דחה את הבקשה, בנימוק שלוינמן יש נכסים לא מעטים וכי אין ראיות המעידות שנעשה ניסיון כלשהו לגייס כסף באמצעותם. עם זאת, הוא איפשר לוינמן להגיש בקשה מתוקנת, שאליה יצורפו נתונים המעידים על היעדר יכולתו לשלם אגרה. בבקשה השנייה פירט וינמן את ניסיונותיו לקבל הלוואות מבנקים שונים, תוך נכונות לשעבד את נכסיו להבטחת החזר ההלוואות, ואולם כל ניסיונותיו נתקלו בסירוב.

השופט זמיר, שדן בבקשה השנייה, החליט להיעתר לה, לאחר שהתרשם כי הבנקים לא אישרו לוינמן קבלת הלוואות בשל היעדר כספים נזילים ויכולת החזר נמוכה ביותר. עוד התרשם כי רמת הסולבנטיות של וינמן ואשתו אינה גבוהה. זמיר קבע כי אין לחייב את וינמן למכור את נכסיו כדי לשלם את האגרה, כי יהיה בכך פגיעה בזכות הקניין שלו. (ת.א. 2085/07).