קוסט-פורר מוביל את הדירוג במתן שירותי ביקורת לחברות ציבוריות; אחריו: ברייטמן וסומך

לפי דירוג פירמות רואי החשבון של BDI, קוסט-פורר תופס נתח שוק של 36%; ברייטמן וסומך - כ-12% וקסלמן - 9%

פירמת ארנסט אנד יאנג ישראל - קוסט פורר גבאי את קסירר הגיעה למקום הראשון בדירוג פירמות רואי החשבון של BDI לשנת 2007, לפי פרמטר של מתן שירותי ביקורת לחברות ציבוריות.

הדירוג מדרג את הפירמות לראיית חשבון לפי מספר החברות הציבוריות המקבלות מהן שירותי ביקורת. ארנסט אנד יאנג מספקת שירותי ביקורת ל-250 חברות ציבוריות ותופסת נתח שוק של 36%. אחריה בדירוג: דלויט - ברייטמן אלמגור עם נתח שוק של כ-12%; במקום השלישי: KPMG -סומך-חייקין עם כ-12%; ואחריה: PwC - קסלמן וקסלמן עם 9%. בהמשך הדירוג: BDO - זיו האפט; פאהן-קנה; זהר את זהר; עמית חלפון; בייקר טילי - אורן הורוביץ; ובמקום העשירי - ברזלי.

עוד עולה מהנתונים, כי ב-2007 יש עלייה של כ-15% במספר המועסקים בעשר הפירמות המובילות בתחום: כ-5,750 מועסקים, זאת בהשוואה לשנת 2006, בה עמד מספר המועסקים על כ-5,000 בלבד.

אפקט ה-IFRS

כלכלני BdiCoface, החברה הבת שביצעה את הדירוג, מציינים כי תחום ראיית החשבון בישראל התפתח וגדל בשנים האחרונות, ואחד הפרויקטים המרכזיים שעורר שינויים אלו היה המעבר לתקינה החשבונאית הבינלאומית - ה-IFRS.

לדבריהם, המעבר דרש פעילות מעמיקה של לימוד והדרכה - הן של גורמים בתחום והן של לקוחות חיצוניים - כך שלמרות שההיערכות לאימוץ התקינה החלה כבר ב-2006, במהלך 2007 הואצה הפעילות בתחום וגרמה הן לגידול משמעותי בהיקף הפעילות של משרדי רואי חשבון והן להגדלת היקף ההעסקה במשרדים.

לפי גורמים בתחום, המעבר ל-IFRS גרם להתעוררות בתחום שנחשב "רדום" בדרך כלל. המעבר הגדיל את הביקוש לעובדים, קיצר את תקופת הזמן הממוצעת למציאת עבודה ועודד עלייה משמעותית ברמות השכר הנהוגות בתחום.

נתון נוסף שעולה מהדירוג, הינו גידול של כ-12% במספר מקבלי הרישיונות החדשים בראיית חשבון בשנת 2007 - כ-870 רואי חשבון לעומת 780 רואי חשבון חדשים בלבד שהצטרפו ב-2006.

למרות הגידול, כלכלני BdiCoface מציינים כי המספר עדיין נמוך למדי בהשוואה לרמות שהיו נהוגות בתחום לפני מספר שנים, וכי בהשוואה ל-2002 מספר זה נמוך בכ-22%.