אולמרט בנאום ראשון מאז דו"ח וינוגרד: "אני עומד מאחורי ההחלטה לצאת למלחמה"

אולמרט: "כל הגורמים המליצו כי חיוני שמדינת ישראל תגיב בעוצמה כנגד החיזבאללה" * נתניהו: "גלגול כזה של אחריות מצד המפקד עוד לא ראיתי מימיי; אנו אומרים שהכישלון הוא יתום - אצלך כולם אשמים חוץ מאהוד אולמרט" וגם: "אם אין משמעות למילה אחריות יש להחזיר לאלתר את פרץ וחלוץ"

רה"מ אהוד אולמרט נאם בפני מליאת הכנסת זו הפעם הראשונה מאז פרסום דו"ח וינוגרד. בראשית דבריו התייחס אולמרט לפיגוע בדימונה שהתקיים היום בו נהרגה אישה אחת ואמר כי הטרור יוכה.

בהתייחסותו למלחמת לבנון השנייה ודו"ח ועדת וינוגרד אמר אולמרט כי ראשית המלחמה היתה בכך שמדינת ישראל הותקפה על ידי החיזבללה, במיתקפה מרוכזת בה נחטפו שני חיילים, נפגעו עוד שמונה וכן נערכה הפגזה נרחבת על איזור הצפון.

אולמרט אמר כי "בדיונים על היציאה למלחמה היו שותפים כל גורמי הביטחון, אשר התריעו על הסכנה הממשית בהמשך החיכוך בין צה"ל לחיזבאללה, וכל הגורמים המליצו כי חיוני שמדינת ישראל תגיב בעוצמה כנגד החיזבאללה. בישיבת הממשלה שהתנהלה ערב המלחמה הוצגה בפני השרים התמונה המלאה של המצב בצפון ורמת החימוש הקיים בידי החיזבאללה וכן הוצגו הסיכונים הקיימים כתוצאה מכך".

הרמטכ"ל שנשאל מה ייחשב לניצחון אמר- "לא יהיה נוקאאוט, לא יהיה מצב של הכנעה, אלא שיפור במצבה של ישראל כנגד הגורמים השונים באיזור".

עוד הוסיף אולמרט בנאום שנקטע פעמים רבות כי הרמטכ"ל חלוץ אמר כי המערכה תישען על המכה אווירית שינחית חיל האוויר והממשלה אישרה פה אחד לצה"ל לפעול בהתאם לצורך. בעת שקיבלה הממשלה את ההחלטה על תגובה חריפה להתקפה על ישראל היא זכתה לגיבוי רחב גם בצה"ל ובכלי התקשורת.

"אף אחד לא הטיל ספק בחיוניותה של ההחלטה לצאת לתגובה צבאית כנגד המתקפה שנפתחה על ישראל. אחרי המלחמה החלו גורמים שונים למתוח ביקורת על ההחלטה הראשונית, על תוצאות וכשלי המערכה".

לדעת אולמרט, ועדת וינוגרד נתנה מענה חד משמעי כנגד הטענה שהיציאה למלחמה כתוצאה מרצון ל-"ספין". אולמרט הצהיר כי הוא נושא באחריות העליונה לכל הכשלים ואמר כי לעולם לא ניסה להתחמק ממנה, מצביע על כשלים רחבים בהרבה שהיו קיימים כבר במערכת ובמוכנות הצבא והעורף בעבר ולוקח גם עליהם את האחריות.

במהלך הנאום נקראו בהיכל הכנסת קריאות להתפטרותו על ידי ההורים השכולים. וסדרני הכנסת מוציאים אב שכול, ואת ח"כ גלעד ארדן.

אולמרט תיאר את מה שקרה מאז המלחמה והפקת הלקחים, הן בהקמת מערכת תומכת להחלטות המדיניות, הן בהשקעות שבוצעו בשיקום הצפון, והן בצבא בו השתנו הנהלים הסדרים והמוכנות באופן מקיף, כך שכיום הוא מוכן יותר, מאומן יותר.

אולמרט ביקש: "תפסיקו את ההשמצות חסרות הבסיס על שמפניות ומסיבות".

עוד אמר רה"מ כי הוא זה שהמליץ על הקמת ועדת וינוגרד וההתקפות על חבריה והרצון לנסות ולהכתיב להם את מסקנותיה נמשכו מיום הקמתה. חברי הוועדה לא נתמנו על מנת לרצות, אלא על מנת לבחון מה קרה, ואיך ניתן ללמוד ממה שקרה ולהכין אצמנו טוב יותר לעתיד.

אולמרט חזר על כך כי "אני עומד מאחורי ההחלטה לצאת למלחמה" וציין את הגיבוי שקבלה הממשלה ממדינות ה-G8 , ומן האו"ם,

"את החולשות נחזק, מן הטעיות נלמד, את הכשלים נתקן, ואת החיילים נחבק ונאהב כי אין לנו אחר בלעדיהם".

בנוסף אמר כי מסקנות ועדת וינוגרד מחייבות את מדינת ישראל ואת העומד בראשה בחשבון נפש יסודי.

נתניהו תוקף

אחרי אולמרט עלה לנאום יו"ר האופוזיציה ורה"מ לשעבר בנימין נתניהו שלא חסך ביקורת מאולמרט: "מלחמת לבנות היתה כישלון. הרי אם אין משמעות למילה אחריות יש להחזיר לאלתר את פרץ וחלוץ לתפקידם. אתה היית זה שהיה צריך לבדוק את מוכנות הצבא ראש הממשלה הוא הנושא באחריות למלחמה זו".

"גלגול כזה של אחריות מצד המפקד עוד לא ראיתי מימיי. אנו אומרים שהכישלון הוא יתום. אצלך כולם אשמים חוץ מאהוד אולמרט. אתה מדבר על אחריות אבל אחריות זה לשאת בה, לא לדבר עליה ולשלם את המחיר על דרך ואמונה וגם על כשלונות".

"אתה אינך מוכן לשלם שום מחיר. אתה נושא פה נאום של עורך דין", הוסיף נתניהו, "הדבר דומה שאם הקברניט היה שורד אחרי אסון הטיטאניק היו צריכים לתת לקברניט אונייה נוספת. כשהמחיר כל כך יקר הצעד ההכרחי הוא החלפת ראש הממשלה הנבחר".