ברק רוזן, מבעלי השליטה בפאנאגיה וקנדה ישראל, חשוד בהעלמת מס

(עדכון) - בפרשה חשוד גם חנניה גיבשטיין, ראש עיריית ראשל"צ לשעבר * החשד: עסקת רכישת הקרקע למגדל היוקרה W בת"א הוסתרה כדי לא לשלם מס רכישה * גיבשטיין ורוזן נשלחו ל-10 ימי מעצר בית

מס הכנסה חושד כי בעלי השליטה בפאנאגיה נדל"ן וקנדה ישראל, ברק רוזן ואסף טוכמאייר, העלימו מס רכישה ומע"מ בהיקף של מיליוני שקלים בעסקת הנדל"ן מגדל W היוקרתי במתחם צמרת בתל-אביב. עסקת הנדל"ן בוצעה מול ראש עיריית ראשל"צ לשעבר, חנניה גיבשטיין, החשוד אף הוא בפרשה.

רוזן וגיבשטיין נחקרים מאתמול (ב') במשרדי היחידה למודיעין שטח ברשות המסים. טוכמאייר שוהה כעת במיאמי ארה"ב וצפוי להיעצר עם שובו ארצה.

אתמול גם פשטו חוקרי רשות המסים על משרדי קנדה ישראל ופאנגאיה והחרימו מחשבים ומסמכים. חוקר היחידה, שחר דמתי, מבקש לעצור את רוזן וגיבשטיין עד יום שני הבא.

החשד מתמקד בעסקת מגדל W היוקרתי בתל-אביב. טוכמאייר ורוזן אירגנו קבוצה של 136 רוכשים, שרכשה מגיבשטיין את הקרקע עליה נבנה המגדל. מדובר בעסקה בהיקף של כ-24.5 מיליון דולר.

חוקרי מס הכנסה חושדים כי מלבד העסקה המוצהרת נעשתה עסקה קודמת בין טוכמאייר ורוזן לבין גיבשטיין, במסגרתה טוכמאייר ורוזן לבדם רכשו את הקרקע, ואולם עסקה זו הוסוותה מרשויות המס.

על-פי החשד, במסגרת אותה עסקה שילמו טוכמאייר ורוזן מקדמה של כ-870 אלף שקל לגיבשטיין. כ-4 חודשים לאחר ביצוע העסקה, שכאמור לא דווחה לרשויות המס, דווח במקומה על עסקה אחרת שבה הרוכשים הם 136 אנשים פרטיים שהובאו על-ידי קנדה ישראל.

הודות לכך, במקום שישולם פעמיים מס רכישה - פעם אחת על רכישת הקרקע מגיבשטיין, ופעם שנייה על הרכישה מטוכמאייר ורוזן - בפועל שולם מס רכישה על עסקה אחת בלבד. רוזן וטוכמאייר חשודים גם בעבירת מע"מ, שכן העסקנה שלא דווחה חייבת במע"מ בהיקף של מיליוני שקלים.

טוכמאייר ורוזן הם עצמם חלק מהקבוצה הרוכשת כמו גם עורך הדין של החברה, שאף נתן לה חוות דעת משפטית - עו"ד ורו"ח אודי ברזלי.

שאלת המס סביב מגדל W מצויה גם בהתדיינות אזרחית בבית המשפט. אחת השאלות במוקד ההתדיינות היא האם הרוכשים רכשו קרקע או דירה, ובהתאם לכך - האם עליהם לשלם מס רכישה של קרקע או של דירה, שהוא גבוה יותר.

מקנדה ישראל נמסר בתגובה: "מגדל W הינו פרויקט יוקרתי שתוכנן ומבוצע תוך ליווי צמוד של יועצים משפטיים ויועצי מס מהשורה הראשונה, תוך הקפדה יתרה על עמידה בכל הוראות החוק, ללא סייגים.

"למיטב ידיעת החברה, החקירה שמתנהלת אינה נוגעת לחברות הציבוריות הקשורות לקנדה ישראל. החברה ומנהליה בטוחים שרשויות המס יעשו עבודתם נאמנה ובסופו של דבר יתברר שלא נפל כל פגם בהתנהלות הקבוצה ומי מאנשיה".

עו"ד ורו"ח ברזלי, המייצג את בעלי השליטה בפאנגאיה, אמר בתגובה: "הנושא מצוי בדיון אזרחי מול רשות המס, ומפליא שרשות המסים העבירה את זה להליך פלילי. מדובר בחברה איתנה, שלאורך השנים מקפידה לנהוג על-פי החוק".

פאנגיה נדל"ן הודיעה היום (ג') לבורסה כי החברה לא צפויה להיפגע בעקבות חקירתם של טוכמאייר ורוזן.

בשעות אחר-הצהריים קבע בית המשפט כי גיבשטיין ורוזן יישלחו ל-10 ימי מעצר בית.

דוברת חברת קנדה ישראל מסרה בתגובה: "אנו מקווים שרשויות החקירה ימשיכו ויבצעו את מלאכתם נאמנה, ומאמינים כי בסופו של דבר יתברר כי לא נפל פסול במעשי כל הנוגעים בפרשה. אנו שמחים על כך שבית המשפט בחר בחלופה של מעצר בית עד ה-14.2 וערבות בנקאית של 250 אלף שקל".