נמלי ישראל: אשטרום-דרגדוס זכתה במירמה במכרז לפרויקט נמל היובל

בתגובה לתביעה בסך כמיליארד שקל שהוגשה נגדה, טוענת נמלי ישראל כי שותפות אשטרום-דרגדוס לא היתה כשירה לבצע את הפרויקט

חברת נמלי ישראל טוענת כי השותפות הישראלית-ספרדית אשטרום-דרגדוס זכתה במירמה במכרז הבינלאומי להרחבת נמל אשדוד במסגרת פרויקט "נמל היובל". זאת, על יסוד מצגים, הצהרות והתחייבויות, שהיא מעולם לא התכוונה ולא היתה מסוגלת לעמוד בהם. לדבריה, בדיעבד הסתבר כי אין לשותפות את הניסיון, הידע, הכישורים, כוח האדם, הציוד והיכולת לבצע פרויקט מסובך מעין זה בלוח הזמנים ובאיכות שנדרשו בהוראות המכרז.

נמלי ישראל הגישה כתב הגנה בתגובה לתביעה בסך כ-960 מיליון שקל, שהגישה השותפות נגדה ונגד מנהל הפרויקט מטעמה, דן הלבר. אשטרום-דרגדוס טענה כי נגרמו לה נזקים כספיים כתוצאה מהתנהלותם הכושלת בפרויקט.

השותפות התחייבה להשלים את הקמת שובר הגלים בנמל ושלושה רציפים עד סוף 2004. המדינה טוענת כי מהר מאוד התברר שהשותפות אינה ערוכה לביצוע העבודות. בנוסף, האינתיפאדה באותה עת גרמה לקשיים רבים, מאחר שהספרדים נמנעו בתקופה מסוימת משליחת עובדים לישראל. לבסוף, נמל היובל באשדוד נפתח רק ביולי 2005 לתקופת הרצה, ונחנך רשמית רק בינואר 2007, כמעט שלוש שנים אחרי המועד המקורי.

השותפות טענה כי אילו נמלי ישראל והלבר לא היו מפרים את החוזה ומציבים דרישות חדשות ובלתי מקצועיות מעבר לתנאי המפרט ולתוכניות - היא היתה עומדת בלו"ז המתוכנן ואף מקדימה אותו. לטענתה, נמלי ישראל גם מנעה ממנה לבצע את שיטות הביצוע המקצועיות שנכללו בהצעתה המקורית, וכן לא שילמה בעבור עבודות שבוצעו בפרויקט.

איכות ירודה

נמלי ישראל טוענת בכתב ההגנה כי סכום החוזה שנקבה השותפות בהצעתה (653.4 מיליון שקל) היה למראית עין ולצורך זכייה במכרז במירמה. לדבריה, השותפות תיכננה מתחילת הדרך לדרוש סכומים העולים עשרות מונים על סכום החוזה, ולבצע את התחייבויותיה בלוח זמנים, שאין לו כל קשר ללוח הזמנים, בו התחייבה לבצע את העבודות. נמלי ישראל מציינת כי השותפות איחרה בכ-30 חודשים בהשלמת הפרויקט, וסיימה אותו לאחר שש וחצי שנים.

עוד טוענת נמלי ישראל כי השותפות תיכננה מלכתחילה לבצע את העבודות באיכות ירודה. לדבריה, אלמלא היא עמדה על המשמר היה מוקם נמל באיכות ירודה ביותר ובסטנדרטים שאינם עולים בקנה אחד עם הדרישות ההנדסיות והבטיחותיות.

נמלי ישראל מפנה את ביהמ"ש לעובדה "המדהימה", לפיה סכום התביעה יחד עם הסכומים שכבר שילמה לשותפות במהלך ביצוע החוזה, מגיעים לסכום כולל של כ-1.5 מיליארד שקל, הגבוה כמעט פי 2.5 מסכום החוזה.

"מטרת התביעה היא חמדנות ותאוות בצע ותחיבת יד ארוכה לכיסו העמוק של הציבור", טוענת נמלי ישראל באמצעות עוה"ד יוסף בנקל, נירית אבטליון וצחי הראל. "כתב התביעה מתאפיין בעזות מצח, בוטות, מצגי שווא ושקרים בוטים - וכל אלה אופפים את התנהלותה של השותפות מן היום בו זכתה במכרז. (ת.א. 2127/07).