מנכ"ל רכבת ישראל יוזם הוזלת מחירים בתעריפי הנסיעה של קווי הנסיעה הארוכים

הרכבת חוזרת להציג צמיחה דו ספרתית במספר הנוסעים - בשנת 2007 נסעו ברכבת 31.8 מיליון נוסעים

לאחר שנה של דשדוש, רכבת ישראל חוזרת להציג צמיחה דו ספרתית במספר הנוסעים. מנתונים שהציג היום (ג'), מנכ"ל רכבת ישראל, אלוף (מיל') יצחק (חקי) הראל, עולה כי בשנת 2007 נסעו ברכבת 31.8 מיליון נוסעים לעומת 28.4 מיליון נוסעים בשנת 2006, גידול של 12%.

הראל ציין במסיבת העיתונאים כי התוכנית האסטרטגית של הרכבת לשלוש השנים הקרובות תתמקד בהעלאת רמת הדיוק ובשיפור רמת השירות לנוסעים. על פי תחזית הרכבת, בשנת 2008 צפוי גידול של 8.4% במספר הנוסעים, כאשר תדירות הרכבות תפחת ב-3% (340 רכבות ליום לעומת 350 בשנת 2007). הסיבה לירידה במספר הרכבות נובעת ממחסור בציוד ובקרונות חדשים.

הראל ציין, כי הרכבת בוחנת כיום אפשרות לצאת במכרז לרכישת קרונות נוספים, ומנהלת מגעים עם מספר ספקים לרכישת קרונות נוספים (כולל דאבל-דק) הנמצאים כיום בשימוש ברכבת. למרות העיכוב באספקת הקרונות מסימנס, אמר הראל, כי הרכבת שוקלת לממש את האופציה בחוזה עם סימנס להגדלת מספר הקרונות לנוכח המחסור בציוד.

הראל גילה במסיבת העיתונאים, כי הרכבת פנתה באחרונה למשרדי האוצר והתחבורה בבקשה לבחון את הוזלת תעריפי הנסיעה בקווים הבינעירוניים הארוכים, במטרה להגדיל את מספר הנוסעים. ברכבת מציעים כי בתמורה יועלו התעריפים בחלק מהקווים הפרבריים שנחשבים לעמוסים למדי, באופן שלא יחייב את המדינה להגדיל את הסובסידיה, "המחיר בקווי הרכבת הארוכים מתקרב למחיר שלדעתנו הוא גבוה. אם הוא ימשיך לעלות כפי שהוא עלה בשנים האחרונות, אנחנו נהיה בבעיה", אמר הראל.

התקציב הכולל של הרכבת יעמוד בשנה הקרובה על 3.3 מיליארד שקל, מתוך כך יעמוד תקציב הפיתוח על 2.3 מיליארד שקל. הגידול בתקציב נובע כאמור מתוספת 500 מיליון שקל לתקציב הפיתוח עקב השלמתם של פרויקטים להקמת קווי רכבת.

הרכבת צפויה לסיים את 2007 בגרעון תקציבי של 30-50 מיליון שקל, והראל ציין, כי החברה מקווה להגיע לאיזון תקציבי בסוף שנת 2008. לדבריו, המו"מ עם הממונה על השכר באוצר לאישור פרישת 150-200 עובדים נמצא לקראת סיום והתוכנית תצא לפועל בשבועות הקרובים.

בהתייחסו לראשונה לשינויים הפרסונליים אמר הראל, כי, "החזרנו לעובדים את הצבע ללחיים והברק לעיניים. בשלושה חודשים עלתה רמת הדיוק ב-20% וזה רק בזכות העובדים".

לגבי כניסתו הצפויה של יעקב אפרתי לתפקיד יו"ר הרכבת, אמר הראל, כי הוא לא חושש מחילוקי דעות. "אני מברך על כך שלחברה יהיה יו"ר פעיל. אני מופקד על ניהול והפעלת החברה ואילו היו"ר מופקד על המדיניות הכוללת והמגעים מול משרדי הממשלה".