מדד אמון הצרכנים של ישראל פותח את 2008 בעלייה חדה של 5.8 נקודות

העלייה בינואר נובעת מאופטימיות לגבי מצבו הנוכחי של המשק, אולם ניכרת דאגה לקראת העתיד ■ להורדת חוברת המדד

לאחר סיום פסימי בשנת 2007, פותח מדד אמון הצרכנים של ישראל את השנה החדשה באווירה חיובית יותר. המדד זינק בינואר 2008 ב-5.8 נקודות והגיע לרמה של 85.1 נקודות. עליית המדד נובעת בעיקר משיפור בהערכות הציבור את המצב הכלכלי הנוכחי, לצד שיפור מינורי יותר בהערכת המצב הכלכלי העתידי והרעה בהערכת המצב האישי בעתיד.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

מדד אמון הצרכנים של ישראל, מבית גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מבטא החודש למעשה שתי תופעות מנוגדות: מחד, חשש מפני העתיד, ומאידך הערכה מחודשת של המצב הקיים היום.

האופטימיות של הציבור בנוגע למצב הכלכלי השוטף באה לידי ביטוי בעלייה חדה של 10.7 נקודות ברכיב זה, עלייה אשר מחקה, למעשה, כמעט את כל הירידה בהערכות במחצית השנייה של 2007. נראה כי הנתונים החיוביים על מצב המשק הופנמו החודש ביתר-שאת וגרמו לעלייה במפלס האופטימיות.

הסבר נוסף טמון דווקא בהתגברות הדאגה מפני העתיד. בדומה לתופעה שהתרחשה בתום מלחמת לבנון השנייה, לפני כשנה וחצי, הציבור אשר צופה הרעה במצב הכלכלי בעתיד "צובע" את המצב הכלכלי הנוכחי בצבעים ורודים, במעין תופעה של "געגוע מראש".

החששות מפני העתיד - בעיקר על רקע דאגה ממיתון עולמי - באות לידי ביטוי בולט החודש בציפיות הציבור לגבי המצב הכלכלי האישי. ציפיות אלו משפיעות באופן מרכזי על כוונות הצריכה העתידיות של הציבור. ניתוח גלובס מחקרים מחדד אם כן את ההערכות, לפיהן במחצית הראשונה של 2008 יירשם גידול איטי יותר בצריכה הפרטית, עם כל מה שנובע מכך לגבי הצמיחה הכלכלית במשק.

חיזוק להאטה הצפויה בצריכה הפרטית מתקבל החודש גם מנתוני כוונות הרכישה של הציבור. על פי הממצאים, נרשמה בינואר עלייה קטנה בכוונות רכישת מוצרים בני קיימא, אולם המגמה בחודשים האחרונים עדיין שלילית. בתחום הנדל"ן נמשכות התנודות, כאשר בינואר ירדו כוונות הרכישה. גם בתחום כוונות רכישת מכוניות נרשמה בינואר ירידה.

להורדת חוברת המדד