"כלבוטק" חושפת את הרשלנות הגדולה של פלאפון וסלקום בעקבות ניידות המספרים: כך הצליחו התחקירנים להשתלט על הקו הסלולרי של אולמרט

בעקבות ניידות המספרים יכול כל אחד להציג את עצמו כבעליו של כל קו טלפון ולגנוב אותו - מבלי שבסלקום ובפלאפון יוודאו שהוא אכן בעליו * התחקירנים יכלו להתקשר בשמו של אולמרט ולקבל את כל סודותיו הכמוסים ביותר: שיחות, הודעות ו-sms * אורנג' ומירס נוהגות כשורה - ואינן מפרות את הכללים

תחקיר "כלבוטק" חשף הערב (ד') מחדל שכונה "החור השחור של פלאפון וסלקום". בעקבות תוכנית ניידות המספרים וחוסר הקפדה של הנהלים עלול הלקוח הממוצע לגלות בוקר אחד שהטלפון הנייד שלו "מת" - בזמן שאדם אחר מקבל את כל השיחות וההודעות הפרטיות המיועדות אליו, ומתוודע בכך לסודותיו הכמוסים ביותר.

"באדיבותן של פלאפון וסלקום המספר שלך נגנב. במקרה הטוב, הגנב רצה מספר טלפון יפה. במקרה הרע - הוא רצה לדעת עליך הכל" אמר רפי גינת בתוכנית. "לא צריך להיות פושע מתוחכם כדי לגנוב לכם את המספר - ואיתו את כל הסודות שלכם".

תוכנית ניידות המספרים יצרה תקדים צרכני, שבעקבותיו כל מנוי יכול לעבור לחברה אחרת כולל הקידומת. בקרב עסקים המספר הוא חלק חשוב מהמוניטין - שום עסק מצליח לא יוותר על מספר המזל שלו. עפ"י חוק ניידות המספרים, יכול מי שרשום כבעלים של קו טלפון בכל חברה סלולרית או קווית להתנייד לחברה אחרת. על החברה החדשה - זו שאליה מתניידים - מוטלת האחריות לוודא שהמבקש הוא אכן הבעלים האמיתי של קו הטלפון, ע"י תעודה מזהה והסכם ההתקשרות המקורי עם החברה הישנה, או חשבונית מקורית.

למערכת כלבוטק הגיעו עשרות פניות זועמות, בעיקר מלקוחות שהחזיקו במספרים מיוחדים וקלים לזכירה - "המכונים "מספרי זהב". הלקוחות טענו: "בגלל ניוד המספרים גנבו לי את המספר. ניידו אותו ללא ידיעתי והשתלטו עליו". יצוין כי על המספרים הללו, הנחשקים במיוחד, נגבה מחיר גבוה יותר, או שהם נשמרים ללקוחות גדולים ובעלי השפעה.

אחרי מספר נסיונות שבהן גילתה מערכת כלבוטק כי בסלקום ובפלאפון אין כל בעיה לגנוב מספר של אדם זר לחלוטין ולהשתלט עליו, מבלי שזהות "בעל הקו" נבדקת כלל, הגיעו תחקירני התוכנית עם מספר הטלפון של רה"מ אולמרט לדוכן פלאפון בקניון רוטשילד בראשל"צ - 4 שעות אחרי שהתריעו בפני החברות על התרגילים שעשו.

הנציג לא בדק מיהו בעליו של המספר - ותחקירנית כלבוטק קיבלה מכשיר טלפון חדש - ואת המספר של אולמרט. באופן מיידי נפתח המספר לשיחות יוצאות, ו-3 שעות לאחר מכן היה אמור הטלפון החדש להיפתח לשיחות נכנסות. כך, מי שיחפש את הנייד של רה"מ היה מגיע במקום אליו - אל תחקירני התוכנית. גם הודעות ה-sms שלו יכלו להגיע לתחקירני התוכנית. רבע שעה אחרי שקיבלו את המספר חזרו לדוכן וביקשו לבטל את הניוד "מסיבות אישיות". הנציג סירב ואמר שהדבר בלתי אפשרי. "המחשב לא נותן". לקבל ניוד אפשר - לבטל אותו זה ענין של כמה שעות ואולי כמה ימים.

התוכנית פנתה בדחיפות להנהלת פלאפון והסבירה כי היה כאן תרגיל של כלבוטק (מבלי לחשוף כי מדובר במספר הטלפון של רה"מ). התחקירנית חזרה לחנות בפעם השלישית - וכעבור שעה ארוכה הניוד נמחק, והמספר של רה"מ חזר אליו.

אשר לשתי חברות הסלולר האחרות - אורנג' ומירס - אלה יוצאות נקיות מהתחקיר. הניסיון להתנייד עם מספר שלא היה שייך לתחקירנים לא הצליח, לאחר שנציגי השירות דרשו הוכחה כי המבקש להתנייד הוא אכן בעל המספר.

תגובת סלקום: "סלקום הביעה התנגדות נחרצת להנחיית משרד התקשורת לבטל את תהליך אימות פרטי הלקוח שמבקש להתנייד. התרענו כי הדבר עלול לקרות. המספרים שמהם ביקשו להתנייד היו של קוים מסוג טוקמן - ולגביהם לא חלה חובת הבדיקה מיהו בעל הקו". במשרד התקשורת הגיבו: גם במספרי ביגטוק וטוקמן חייבת החברה לוודא שמבקש הניוד הוא בעל המספר".

גם בפלאפון הגיבו: "כל נציגינו שצולמו בכתבה פעלו בהתאם לנהלים. התחקירנים חתמו על טופס הצהרה שלפיו הם בעלי המספר, ובכך בוטלה חובתנו באימות הפרטים".

תגובת משרד התקשורת לשידור התחקיר

משרד התקשורת רואה בחומרה רבה את ממצאי תחקיר כלבוטק, אשר הצביעו על מקרי רשלנות של ניוד כפוי של לקוחות בקרב שתי חברות סלולריות.

שר התקשורת, אריאל אטיאס, יקיים מחר דיון דחוף בלשכתו בהשתתפות מנכ"ל המשרד ושאר אנשי המקצוע במשרדו. לאחר שיקבל את העדויות, ישמע את טענות הצדדים, ויבחן את ההיבטים המשפטיים הנוגעים, בין היתר, להפרת תוכנית ניידות המספרים ונהלי המשרד בעניין בדיקת אימות הזהות, בכוונת השר לפתוח בהליך שימוע להטלת עיצומים כספיים על החברות שנהגו ברשלנות.

הוראות המשרד קובעות מפורשות כי האחריות לביצוע תהליך הניוד בכללותו מוטלת על החברה הקולטת. יתר על כן, נהלי המשרד קובעים כי על החברה הקולטת לבצע בדיקת זהות מדוקדקת של הפונה באמצעות הצגת אמצעי זיהוי כגון תעודת זהות ובדיקת זיקה של הפונה למספר הטלפון באמצעות חשבון טלפון או חוזה התקשרות.

ואכן, הוכח מהכתבה כי אצל חברות התקשורת שפעלו לפי הנהלים הללו לא התבצעו ניודים כפויים. עובדה זו סתרה לחלוטין את טענותיהן של החברות הרשלניות כאילו המשרד ביטל את הצורך של הפונה המבקש להתנייד להוכיח בעלותו על המספר באמצעות הזדהות על-ידי תעודת זהות וחשבון טלפון. חברות אלו פעלו ברשלנות ולא הטמיעו את הנהלים המחמירים של משרד התקשורת בתהליך אימות נתוני הזהות של הפונה המבקש להתנייד.

טענת החברות הללו, כאילו המשרד ביטל את הצורך להזדהות באמצעות תעודת זהות או מסמך מזהה אחר, הינה שקרית! החברות שהעבירו את מספר הטלפון מבלי שבדקו את זהות הפונה, הפרו את הוראות תוכנית הניידות. יתר על כן, הן חשופות לתביעה אזרחית.