מחקר באוניברסיטה העברית: 65% מהמתלבטים בבחירת מקצוע לא יודעים מה הם מחפשים

במחקר אחר של פרופסור גתי נמצא שכ-30% מהסטודנטים במדעי הרוח והחברה החליפו חוג לאחר תחילת הלימודים - ''עלות הטעות בבחירת חוג יכולה להיות גבוהה, ומשלמים עליה מחיר, לא רק פסיכולוגי"

מי שסיים צבא, ללא מושג ירוק מה בכוונתו ללמוד ובמה ירצה לעסוק, נמצא בחברה טובה. מרבית המתלבטים בבחירת מקצוע כלל לא יודעים מה הם מחפשים, כך עולה ממחקר שנערך באונ' העברית בקרב 408 גולשים באתר "כיוונים לעתיד" (www.kivunim.com), המיועד לסייע למתלבטים בקבלת ההחלטה מה ללמוד והיכן, שמילאו שאלון ודיווחו על העדפותיהם.

לדברי יוזם המחקר, פרופסור איתמר גתי, "כאשר אדם אינו יודע מה הוא מחפש קשה לו למצוא, כלומר, לבחור מקצוע. לכן, אחד השלבים הראשונים בדרך לסיוע למתלבט בבחירת מקצוע הוא לבחון עד כמה הוא מגובש בהעדפותיו, ויודע מה הוא רוצה".

שאלון המחקר מבוסס על מערכת "משיב", מערכת אינטראקטיבית לסיוע בבחירת תחום לימודים ומקצוע, שפותחה על ידי גתי. השאלון כלל התייחסות להעדפות המתלבט לגבי 32 שיקולים בבחירת מקצוע (למשל, "סביבת העבודה" או "שימוש בכושר ניתוח"). לגבי כל שיקול, התבקש המתלבט לציין עד כמה השיקול חשוב עבורו, מהן העדפותיו בשיקול, ומידת הנכונות שלו להתפשר.

מהמחקר בקרב הצעירים המתלבטים שנעזרו באתר "כיוונים לעתיד",עולה כי 65% לא יודעים אלו שיקולים חשובים להם יותר ואילו פחות, על מה הם מוכנים להתפשר ועל מה לא, וכי למעשה לא ברור להם מה הם מחפשים. במחקר אחר של פרופסור גתי נמצא שכ-30% מהסטודנטים במדעי הרוח והחברה החליפו חוג לאחר תחילת הלימודים, וכי רבים מהם הביעו חרטה על שלא התחילו ללמוד בחוג המתאים להם כבר בשנה א'. ''עלות הטעות בבחירת חוג יכולה להיות גבוהה, ומשלמים עליה מחיר, לא רק פסיכולוגי, אלא גם כלכלי'', אומר פרופסור גתי.

פרופסור גתי טוען כי הכלים לסיוע עצמי באינטרנט יכולים לסייע למי שלא יודע מה הוא מחפש, אפשרות נוספת היא לפנות ליעוץ על מנת להימנע מהחלטה שגויה.