פרשת הדלפת המידע לשלטונות הרוסיים ממכרז בז"ן: אחרי גלנקור - גם ליאוניד נבזלין שוקל לתבוע המדינה

העילה: הפרת התחייבות שלטונית ח"כ קולט אביטל: "קשה להבין כיצד קורית טעות כזו ; היתה פגיעה בביטחונו של נבזלין"

אחרי שגלנקור הודיעה שהיא שוקלת להגיש תביעת רשלנות נגד מדינת ישראל בגין דליפת מידע עסקי לרוסים מהרשות להלבנת הון, גם ליאוניד נבזלין ושותפיו במפעלים פטרוכימיים, קבוצת אלדר, שוקלים את צעדיהם. כך אמר היום (ג') בא כוחם של נבזלין ושותפיו - עו"ד דוד ליבאי, בדיון שהתקיים בוועדת חוקה של הכנסת, בנושא דליפת המידע מהרשות.

הקבוצות השתתפו במכרז בז"ן והן שוקלות תביעה נגד המדינה בעילה של הפרת התחייבות שלטונית. המידע, שהגיע בטעות לשלטונות הרוסיים, כלל מידע על מפעלים פטרוכימיים והקבוצותשלה - גלנקור ואלדר.ליבאי רמז היום בדיון, כי אינו משוכנע שדליפת המידע נעשתה בשוגג. "קשההבין איך קרה שדווקא קובץ מידע מסוים זה הועבר לרוסים".

לדברי ליבאי, נבזלין היה מראשי האופוזיציה ברוסיה. "השלטונות שם ראו בו לא רק מטרד אלא גם סכנה וההחלטה היתה למנוע ממנו לסייע לאלה שהציגו את מועמדותם נגד פוטין. במספר פסקי דין בבתי משפט אנגליים פסקו לאחר שמיעת ראיות שמקרה יוקוס (חברת הנפט שהיתה בבעלות נבזלין והולאמה, ה"מ) הוא מקרה בולט של רדיפה פוליטית. השלטונות פנו לבתי משפט ברחבי העולם בניסיון להגיע לרכוש הזה. ופתאום הם קיבלו את המידע הזה מרשויות המדינה, שהתחייבו לאנשים שחשפו אותו במלואו ביושר לשמור אותו בסוד, והבטחה זו הופרה, אינני יודע אם זה בזדון או לא.

"לא ידוע להם עד היום איזה חומר הועבר לרוסיה, ובכל מקרה, בניגוד לטענת הרשות כי מדובר במידע ציבורי, הרי שמדובר במידע חסוי, שנמסר רק לרשות החברות הממשלתיות. אנו מסתייגים מכך שהרשות מחליטה בעצמה שהעברת המידע לא גרמה שום נזק".

ח"כ קולט אביטל אמרה כי אינה משתכנעת כי מדובר באירוע מקרי. לדבריה, קשה להבין כיצד קורית טעות כזו, ורמזה כי אולי המידע הועבר לצורך הסגרתו של נבזלין. "אם הפרקליטות הודיעה שלא הובאו מספיק ראיות להסגרתו של נבזלין, יכול להיות שדווקא החומר הזה עשוי לעזור לרוסים כדי להסגיר אותו. כל עוד נבזלין הוא אזרח המדינה, אנו חייבים לו, ולא בקלות רוצים להסגירו לרוסים, וכאן היתה פגיעה בביטחון שלו.

יו"ר הרשות לאיסור הלבנת הון, יהודה שפר, אמר כי יש ברשות "סוסים טרויאניים", שהביאו להדלפת החומר ולעיוות הפרטים. "התקלה נבעה מטעות אנוש. התברר כי עובד אגף המחקר עמל בו זמנית על הכנת מספר מסמכים שנועדו למשלוח דחוף למשטרה, לשירות הביטחון הכללי ולגורם מקביל בחו"ל, בנושאים שונים. העובד שמר בטעות קובץ בשם שגוי. מאוחר יותר נשלח קובץ זה בטעות לגורם מקביל בחו"ל. לאחר נכן קבע ראש הרשות נהלים מחמירים יותר לגבי הוצאת חומר".