מחכים לחבילה מחו"ל? קבלת חבילות מחו"ל באמצעות הדואר תהיה מעתה כרוכה בעמלה

העמלה עבור "שחרור החבילה" תנוע בין 35 שקל עד מאות שקלים * עד כה ניתן השירות בחינם

בשורה רעה לכל מי שמחכה לחבילה מחו"ל באמצעות הדואר. תקנה חדשה המחייבת את חברת דואר ישראל לנהל שירותי שחרור ממכס שלא באמצעות פקידי המכס לא תאפשר עוד קבלת חבילות מחו"ל ללא תשלום, כחלק משירות הדואר, ותחייב מעתה כל לקוח המזמין משלוח מחו"ל לשלם לדואר עמלה של 35 עד מאות שקלים עבור שחרור החבילה.

המשמעות היא שגם אם רכשתם בחו"ל מוצר שעלותו כמה דולרים בודדים, ושילמתם עבור המשלוח שלו סכום זעום, או לחילופין מישהו מחו"ל ביקש לפנק אתכם במתנה סמלית שאינה מחוייבת במס על פי חוקי המכס, תיאלצו להיפרד מסכום מינימלי של כ-10 דולר, נכון לשער המטבע כיום.

בחברת הדואר מסבירים כי עד לאחרונה שוחררו חבילות שהגיעו מחו"ל על ידי פקידי המכס במתקני רשות הדואר כחלק מהשירותים שנתנו הרשויות. מאז שינוי מעמד הדואר לפני מספר חודשים והפיכתו ל"חברת דואר ישראל" , ובמסגרת ההכרזה בדבר הגברת התחרות בשוק השילוח והבלדרות, הוחלט כי החל מתחילת חודש פברואר "יוצאו" פקידי המכס ממתקני הדואר, ושירותי השחרור מהמכס יבוצעו באמצעות סוכן מורשה מטעם חברת דואר ישראל. המשמעות עבור הצרכן - שירותים שעד כה לא נגבה עליהם תשלום מתומחרים כיום בתשלום מינימום של 35 שקל.

על פי חוקי המכס והמע"מ, חבילות מיובאות שערכן עד 50 דולר פטורות באופן גורף ממכס ומע"מ, וחבילות שערכן גבוה מ-50 דולר חויבו במכס/ מע"מ על פי סוג הטובין שהכילו.

כאמור, עד לאחרונה בדקו פקידי המכס את תכולת החבילות עוד במחסני הדואר, ובהתאם לתכולה קבעו את שיעור המס עליו חויב הלקוח. עם בואו לשחרר את החבילה מהדואר נדרש הלקוח לשלם את הסכום שנקבע על ידי המכס. מאז כניסתה של התקנה החדשה לתוקף, מתבצע המהלך כולו באמצעות סוכן מורשה מטעם הדואר, שאף משלם את המכס והמע"מ בגין החבילה, ומחייב את הלקוח בעלות המכס והמע"מ בגין החבילה, בתוספת עמלות.

על פי התקנה החדשה תחויב כל חבילה, בין אם היא פשוטה ובין אם לאו, בתשלום 35 שקל. על חבילות מחויבות במכס/ מע"מ שערכן עד 1,000 דולר יידרש הלקוח לשלם 110 שקל ויותר על פי הפירוט הבא: 35 השקלים הבסיסיים בגין הטיפול בחבילה, 60 שקל עבור עמלת השחרור מהמכס, ו-20 שקלים עבור עמלת הקצאת אשראי.

בדואר ישראל מסבירים כי ההנחיות נכפו עליהן על ידי המדינה מתוך שאיפה להגביר את התחרות, וכי אינם יכולים לערער על ההנחיות. בחברה מדגישים כי התעריפים הנגבים על ידי רשות הדואר נמוכים משמעותית מהתעריפים עבור שירותים זהים הנגבים מחברות השילוח הבינלאומי הפרטיות דוגמת ups או fedex .

בשלב זה, פריטים שערכם עד 1,000 דולר ושאינם חייבים באישור חוקיות הייבוא, ישוחררו אוטומטית בהליך של שחרור קולקטיבי, ועבורם ייגבו העמלות כפי שפורטו. לגבי פריטים שערכם מעל 1,000 דולר, ייצרו אנשי מוקד השירות של עמילות המכס קשר מיידי עם הלקוחות לשם תיאום תהליך השחרור מהמכס.