הפסילה והדליפה

לא ברור עד כמה החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לפסול את הקבוצה הרוסית אלדר בראשות ליאוניד נבזלין מהשתתפות במכרז בז"ן, קשורה לפרשת דליפת המידע על הקבוצה - מהרשות לאיסור הלבנת הון לרוסיה. אבל כל הפרשה הזו לא מוסיפה להרגשה הטובה של נבזלין ושותפיו.

הפרשה נחשפה לפני כשבועיים ב"ידיעות אחרונות". בשל תקלה ברשות זלג מידע על אלדר לרשות המקבילה ברוסיה. מדובר בחומר שהעבירו המפעלים הפטרוכימיים - כולל אלדר - לרשות החברות, לצורך ההתמודדות במכרז בז"ן. רשות החברות מעבירה את החומרים לרשויות מודיעין וחקירה שונות, בהן הרשות לאיסור הלבנת הון, כדי לראות אם אין מניעה מהתמודדות או זכייה של גורם כלשהו במכרז. החומר הגיע לרשות לאיסור הלבנת הון, וזו ביצעה את ניתוחיה. לרשות ברוסיה הועבר החומר מרשות החברות, עם "מגע היד" של הרשות לאיסור הלבנת הון.

בדיון בשבוע שעבר בוועדת חוקה הציג עו"ד דוד ליבאי, בא כוחו של נבזלין, את כל נפלאות מרשו: הרקע המכובד שלו, תפקידיו השונים בעם היהודי, והיותו נרדף בידי הנשיא פוטין, על רקע היותו אופוזיציונר לפוטין. יש אפילו פסקי דין מבתי משפט באירופה, אמר ליבאי, הקובעים את עצם קיומה של הרדיפה הזו. לדברי ליבאי, "שנים מנסים אנשי פוטין לשים יד על רכושם של נבזלין ושכמותו, והנה מגיעה מדינת ישראל, ומגישה את החומר לרוסים מעל מגש של כסף".

הרחיקה לכת עוד יותר ח"כ קולט אביטל, חברה בוועדה: "לא השתכנעתי שזו תקלה", אמרה. "איני מבינה איך דבר כזה יכול לקרות: תקלה על גבי תקלה. גם מתן שם קובץ שגוי וגם העברת חומר על נבזלין דווקא לרוסים שמחפשים אותו. הרוסים מבקשים מהפרקליטות להסגיר את נבזלין, אך הפרקליטות אומרת שוב ושוב שהם לא הציגו חומר שישכנע להסגירו. מי יודע? אולי זה החומר הנחוץ".

ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, יהודה שפר, חזר ואמר כי לא מדובר בחומר סודי. לדבריו, "המידע בקובץ שהועבר בטעות הוא תמצית של מידע (מרשות החברות) לגבי הישויות המעורבות בעסקת בז"ן. מידע זה מקורו גם ממקורות גלויים, שכן זו עסקה בה מעורבות חברות ציבוריות והאישור לה ניתן בדיעבד, כך שכל הפרטים הרלוונטיים נכללו בדיווחים שהועברו לבורסה ולרשות ני"ע". בכל מקרה, מרוב שהמידע גלוי, הוא טרם הועבר לגורמים הנוגעים בדבר".

ביום ה' הגיעו נציגי רשות החברות, לעיין בחומר שהועבר לרוסיה. אף שנטען שלא מדובר בחומר סודי, הרשות סירבה להוציאו, ונציגי הרשות נאלצו להעתיקו, אחרי שחלק ממנו נמחק. הרשות לאיסור הלבנת הון בתגובה: "נציגי רשות החברות הגיעו למשרד הרשות לאיסור הלבנת הון כדי לעיין בחומר. מעבר לכך לא נוכל להוסיף דבר".