"מרגיש שאני בונה לכל המדינה"

חובבי גולף רבים מסתובבים ברחבי העולם עם רשימה ארוכה המפרטת את מגרשי הגולף בהם היו רוצים לבקר. עד כה, מגרש הגולף בקיסריה שלנו לא זכה להיכנס לרשימה היוקרתית. הוא אפילו דורג ברמה 2 מ-10 על ידי מדרג מועדונים רשמי.

אבל בימים אלה עובר המגרש שדרוג, בהשקעה של 10 מיליון דולר, מהלך שאמור לשנות את מעמדו ולהפוך אותו לפנינה שתציב את קיסריה ברשימת יעדי החובה של חובבי הגולף. מי שעומד מאחורי התכנון הוא פיט דאי, אדריכל הגולף המוביל בעולם שזוקף לשמו 100 מגרשים מהטובים בעולם. לפני חצי שנה קבע מגזין העסקים היוקרתי BusinessWeek שערכם של שטחי המגורים מסביב למגרשי הגולף שתוכננו ידי דאי עלו בחמש השנים האחרונות ב-60%, ואילו ערכם של שטחים מסביב למגרשים שתוכננו על ידי אדריכלים אחרים עלה רק ב-28%. בשכונת הגולף בקיסריה 384 מגרשים לבנייה, כך שמבחינתם צירוף השם דאי משתווה לזכייה בפיס.

דאי בן ה-82 מדנבר, קולורדו שבארה"ב, ידוע כמי שמתכנן מגרשים "עשירים באסטרטגיה", שמביאים קרקע ונוף למקסימום. הוא לוקח על עצמו שניים שלושה פרויקטים בשנה בלבד, בגלל מחויבותו לפרויקטים. בניגוד לאדריכלים אחרים, הוא לא מסתפק בישיבה מול שולחן השרטוטים והוא נמצא על הקרקע עצמה לפקח על התהליך. זוהי הפעם הראשונה שדאי עובד על מגרש באזור האירופאי (לשם הוא משייך אותנו) מאז 1986, אז עבד על מגרש בז'נווה.

שדרוג המגרש, שיארך עד דצמבר השנה, כולל מלבד הארכת המסלולים ב-300 מטר, גם יצירת העלאה והגבהה (אלבציה), להבדיל מהמגרש השטוח לפני העבודות. לעת עתה נעלם הדשא והמגרש כולו חול.

גלובס: מה אתה עומד לעשות למגרש?

דאי: "מגרש גולף הוא לא מגרש טניס. מדובר בעבודת אמנות שנבנית בתוך פיסת טבע ענקית.אנחנו עובדים עם המבט והתוכנית להפוך את המגרש בקיסריה למגרש בעל סטנדרטים עולמיים, שימשוך תיירות מכל רחבי העולם. כיסינו את המגרש בחול ועכשיו אנחנו עומדים לעצב את הגומות ואת שטחי הדשא (greens), האזורים הפתוחים והאגמים, והחול ישמש אותנו לשינוי ההגבהה. תכננתי מגרשים שמשמשים לטורנירים הגדולים, כמו ארה"ב הפתוחה, אליפות ה-PGA וריידר קאפ".

- האם מגרש גולף הוא עסק רווחי?

"תעשיית הגולף בארה"ב בלבד שווה 75 מיליארד דולר ולפי מה שאני יודע בטורקיה עכשיו בונים 30 מגרשים, אז יש מי שחושב שמגרשי גולף הם עסק רווחי. בכל הבתים שאני רואה מכאן בקיסריה ועד תל אביב חייב להיות מישהו שמשחק גולף. התקווה היא שהמגרש הזה ישנה לחלוטין את הדימוי שיש לגולף ואת המחשבה שרווחת פה לגביו. המגרשים בארה"ב הם בדרך כלל על החוף. אפשר לקחת את פבל ביץ' באוקיינוס השקט לדוגמא. אנשים עומדים שם 3,000 מייל בתור כדי לשחק במגרש. כל המגרשים המצליחים כלכלית ניצבים על חול וליד הים - לכם יש קילומטרים של קרקע ודיונות חול שנדרשים למגרשי גולף. גברים אוהבים בלונדיניות, ג'ינג'יות וברונטיות כי הם מחפשים גיוון. כך גם גולפאים, הם משוועים לרבגוניות ולכן התקווה היא שזהו לא המגרש הראשון והאחרון בישראל. אנשים מאיטליה, צרפת, גרמניה ואנגליה מארגנים טיסות לפי מיקומי מגרשים ואין לי שום ספק שהם יימשכו לכאן, במידה רבה גם בגלל מזג האוויר המצוין ששורר גם באמצע החורף".

- גולפאים רוצים לגור סמוך למגרשי גולף?

"לא רק גולפאים קונים קרקע ליד מגרשים. יש הרבה סיבות שמושכות כל מי שאין לו אפילו קשר מרוחק לגולף לקנות מגרש לבנייה. המבט לנוף הוא פשוט מרהיב והקרבה לאטרקציה תיירותית היא אטרקציה בפני עצמה. כ-60% מאלה שמתגוררים סמוך למגרשים לא יודעים אפילו איך לשחק. בכל מקום שבו עבדתי, אזור המגורים מסביב הצליח. בהארבור טאון ובהילטון הד הכל נמכר. לפני שבניתי מגרש גולף ראשון ברפובליקה הדומיניקנית לפני 40 שנה לא היה כביש סלול באזור המגרש בטווח של 35 מייל משם ועכשיו לאנשים מכל אירופה יש שם בתים. ל-50 אלף איש יש שם עבודות כדי לספק את השירותים הדרושים, בנו שם 40 אלף חדרי מלון סמוך למגרש והקימו שדה תעופה שתחלופת הנוסעים בו מורכבת בעיקר מאנשים שבאים לשחק".

- אם גולף הוא עסק כל כך עולמי, ואתה לוקח על עצמך רק שניים עד שלושה פרויקטים בשנה, למה מכל המקומות דווקא קיסריה?

"דרך הבנייה בקיסריה אני מרגיש שאני בונה לכל המדינה. ישראל זו מדינה נפלאה ואם אתה בונה בה משהו כזה, אתה בעצם בונה לשאר המדינה. זה מאוד שונה מלבנות בארה"ב. שם יש 16 אלף מגרשים, מתוך 32 אלף המגרשים שיש בכל רחבי העולם".